خبر فوری

 
ائتلاف شوم تروریسم هشداری برای منطقه
کد خبر :576174130

10:05 1402/11/14


برچسب ها : TTP, پاکستان و افغانستان, پاکستان و طالبان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریسم, جنبش اسلامی ترکستان شرقی, حزب اسلامی, حکومت طالبان افغانستان, داعش خراسان, گروه القاعده,

در 33مین گزارش ارائه شده به تیم نظارت کننده بر القاعده، طالبان و داعش کمیته شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمده است که گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستان TTP علاوه بر القاعده و طالبان افغانستان، از پشتیبانی و حمایت فاحش دیگر گروه های تروریستی در حملات خود به پاکستان برخوردار است.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| در 33مین گزارش ارائه شده به تیم کمیته شورای امنیت سازمان ملل متحد ناظر بر القاعده، طالبان و داعش، آمده است که گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستان TTP علاوه بر القاعده و طالبان افغانستان، از پشتیبانی و حمایت فاحش دیگر گروه های تروریستی در حملات خود به پاکستان برخوردار است؛ این حمایت علاوه بر حمایت تسلیحاتی و سازمانی، شامل ارائه زمین و پایگاه نیز می باشد.

عدم اقدام و برخورد طالبان افغانستان با تحریک طالبان پاکستان که مسئول بسیاری از حملات تروریستی در خاک پاکستان می باشد، باعث ابراز تاسف و ناامیدی اسلام‌آباد شده است. انفعال طالبان افغانستان در مهار فعالیت های تحریک طالبان پاکستان به تیرگی روابط بین دو کشور پاکستان و افغانستان منجر شده است و از طرفی پاکستان بی میلی کابل برای مقابله با تحریک طالبان پاکستان را تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی خود می داند.

در این گزارش اشاره شده است که علیرغم موضع رسمی طالبان افغانستان که از فعالیت های تحریک طالبان پاکستان در خارج از افغانستان دلسرد شده است، بسیاری از جنگجویان تحریک طالبان پاکستان بدون اینکه با عواقب قابل توجهی مواجه باشند، در حملات برون مرزی در پاکستان شرکت کرده اند. بسیاری از اعضای طالبان افغانستان با ایدئولوژی وظیفه مذهبی، به گروه های تحریک طالبان پاکستان پیوسته و عملیات های خود را تقویت می بخشند.

علاوه بر این، گفته می‌شود که اعضای تحریک طالبان پاکستان و خانواده‌هایشان بسته‌های کمکی منظم از طالبان افغانستان دریافت می‌کنند که نشان‌دهنده سطح عمیق‌تر حمایت است.

بازداشت نیروهای تی تی پی

حبس موقت بین 70 تا 200 عضو تحریک طالبان پاکستان توسط افغانستان و استراتژی طالبان افغان برای انتقال پرسنل به شمال، دور از مناطق مرزی افغانستان و پاکستان، به عنوان تلاشی برای کاهش فشار اسلام‌آباد برای مقابله با فعالیت های تحریک طالبان پاکستان ممنوعه تلقی می شود.

همکاری القاعده و دیگر گروه های تروریستی

تحریک طالبان پاکستان در اواسط سال 2023 میلادی، پایگاه جدیدی در ایالت خیبر پختون خوا تاسیس کرد که در این پایگاه تعداد زیادی از نیروهای انتحاری آموزش دیدند. بعلاوه، هسته القاعده و القاعده در شبه قاره در ارائه آموزش، راهنمایی ایدئولوژیک و حمایت از TTP غیرقانونی نقش مهمی ایفا کرده اند که ماهیت درهم تنیده این شبکه های ستیزه جو را نشان می دهد.

از سوی دیگر دستورات القاعده برای تخصیص تجهیزات به تی تی پی ممنوعه، همکاری عمیق فی مابین با هدف ناامن سازی منطقه را نشان می دهد.

علاوه بر این، تشکیل TJP (تحریک جهاد پاکستان) به عنوان جبهه ای برای ارائه انکار قابل قبول TTP غیرقانونی و دخالت گروه های دیگری مانند ETIM/TIP (جنبش اسلامی ترکستان شرقی/حزب اسلامی ترکستان) و تیپ مجید (ارتش آزادیبخش بلوچ BLA) در عملیات مشترک با تحریک طالبان پاکستان، بر تهدید چند وجهی و فراملی ناشی از این اتحادهای ستیزه جو تأکید می کند.

در ادامه گزارش آمده است که جنبش اسلامی ترکستان شرقی/حزب اسلامی ترکستان (ETIM/TIP) پایگاه خود را از ولایت بدخشان به ولایت بغلان انتقال داده و دامنه عملیاتی خود را در مناطق مختلف گسترش داده است.

همچنین گفته شد که گروه، به شدت مشغول آموزش جوانان برای نیروهای ذخیره خود است و به ویژه در حال افزایش جذب و آموزش زنان نیز می باشد. نگرانی‌ها در میان کشورهای منطقه به دلیل همکاری فعال ETIM/TIP در استخدام، آموزش، و برنامه‌ریزی استراتژیک با سایر گروه‌های افراطی، به‌ویژه TTP ممنوع شده، افزایش یافته است که تهدید امنیتی قابل توجهی برای منطقه به شمار می‌رود.

در همین حال، گزارش شده است که تیپ مجید، که درگیر شورش در بلوچستان است، دارای قدرتی در حدود 60 تا 80 نیرو است که تمرکز استراتژیک آن بر «به‌کارگیری بمب‌گذاران انتحاری زن» است.

این سازمان به دلیل همکاری با گروه غیرقانونی TTP و داعش خراسان ISIL-K در زمینه های مختلف از جمله آموزش، تهیه تسلیحات، تبادل اطلاعات و عملیات هماهنگ شناخته شده است، اگرچه برخی از کشورها به دنبال جزئیات بیشتر هستند.

تیپ مجید مسئولیت حملات متعددی را که نیروهای مجری قانون و پرسنل چینی را در پاکستان هدف قرار داده بودند، بر عهده گرفته است.

ارسال نظر

 
1