خبر فوری

 
انتخابات پاکستان در سایه ی تلاقی پیچیده از سرکوب سیاسی، تهدیدات ستیزه جویانه و نفوذ نظامی
کد خبر :1218266039

11:17 1402/11/16


برچسب ها : PTI, اسلام آباد, انتخابات, انتخابات پارلمانی, پاکستان, پاکستان و آمریکا, حزب تحریک انصاف,

اندیشکده‌های آمریکایی در گزارش‌های انتخاباتی خود استدلال می‌کنند که چشم‌انداز سیاسی در حال تحول پاکستان در آستانه سومین انتخابات پارلمانی متوالی این کشور در 8 فوریه، شبکه پیچیده‌ای از چالش‌ها را ارائه می‌کند.


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| اندیشکده‌های آمریکایی در گزارش‌های انتخاباتی خود استدلال می‌کنند که چشم‌انداز سیاسی در حال تحول پاکستان در آستانه سومین انتخابات پارلمانی متوالی این کشور در 8 فوریه، شبکه پیچیده‌ای از چالش‌ها را ارائه می‌کند.

به گفته آنها، تلاقی سرکوب سیاسی، تهدیدهای ستیزه جویانه و نفوذ نظامی بر روند دموکراتیک سایه افکنده است و سؤالاتی را در مورد عادلانه بودن انتخابات و پیامدهای بالقوه برای آینده دموکراتیک پاکستان ایجاد می کند.

طرفداری ادعایی ارتش نسبت به نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ ن و نخست وزیر سابق، که با تعلیق قانونی از تبعید بازگشته است، سوء ظن دستکاری انتخابات را ایجاد و نگرانی ها را در مورد عادلانه بودن نظرسنجی های آتی تشدید می کند. جامعه بین المللی، از جمله ایالات متحده، به این دلیل که عادلانه بودن روند انتخابات زیر سوال می رود از نزدیک این تحولات را زیر نظر دارند.

اندیشکده آمریکایی در خصوص حزب تحریک انصاف عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و صدها نامزدهای انتخاباتی این حزب که اسناد آنها توسط کمیسیون انتخاباتی پاکستان تحت فشار هیئت حاکمه نظامی رد شده و آنها مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، ابراز نگرانی کرده است.

پروژه داده‌های مکان و رویداد درگیری‌های مسلحانه (ACLED) با اشاره به سرکوب سیاسی و حملات ستیزه‌جویان در پاکستان، بر رکود اقتصادی، تنش‌های مرزی و افزایش ستیزه‌جویی تأکید می‌کند.

از طرفی دیده بان حقوق بشر (HRW) مستقر در نیویورک بر نگرانی جدی دیگری از جمله تهدیدها و حملات هیئت حاکمه به رسانه ها که جو ترسی را در میان روزنامه نگاران و گروه های جامعه مدنی ایجاد کرده و بسیاری از آنها را به خودسانسوری متوسل کرده است، اشاره می کند و در آخرین گزارش خود درباره پاکستان هشدار داد که اصحاب رسانه‌ها را تحت فشار قرار داده یا تهدید کرده اند که از نهادهای دولتی یا قوه قضائیه انتقاد نکنند.

تمنا سالک الدین مدیر برنامه های آسیای جنوبی در موسسه صلح ایالات متحده USIP، می گوید: انتخابات زمانی فرا رسیده است که پاکستان با بحران‌های دوگانه تروریسم و نزدیک به فروپاشی اقتصادی مواجه است. از دولت غیرنظامی جدید منتخب، انتظار می رود تا اقتصاد در حال نابودی را احیا و احتمالاً تا بهار 2024 درباره برنامه جدید صندوق بین المللی پول مذاکره کند.

نوح برمن و کلارا فونگ از شورای روابط خارجی ایالات متحده در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا پاکستان می تواند انتظار برگزاری انتخابات عادلانه و آزاد را داشته باشد، طی مقاله مشترک ارائه شده به شورا، نوشتند: کارشناسان می گویند این امر بعید است.

این مقاله شامل نقل قولی از سازمان جهانی دموکراسی Freedom House است که ادعا می کند روند انتخابات پاکستان "تا حدی آزاد" تلقی می شود. در حالی که این کشور انتخابات منظم برگزار می کند، تحت یک «قانون ترکیبی» بین دولت نظامی و غیرنظامی عمل می کند و هیچ نخست وزیر منتخبی یک دوره کامل را تکمیل نکرده است.

گزارش ACLED ادعا می‌کند که عمران خان، که قبلاً تصور می‌شد از حمایت نظامی برخوردار است، اکنون با زندان و رد صلاحیت مواجه شده و درگیر درگیری با ارتش است. از طرفی ترجیح ارتش برای نواز شریف به پیچیدگی چشم‌انداز سیاسی می‌افزاید و نشان‌دهنده چالش‌های بالقوه برای روند دموکراتیک می باشد. در ادامه این نوشته به چالش هایی که حزب تحریک انصاف PTI با آن مواجه است از جمله سرکوب خشونت آمیز حامیان، اقدامات قانونی و اختلال در کمپین آن ها، اشاره می کند.

در این گزارش گفته شد که مخالفان حزب تحریک انصاف از یک تصمیم مساعد دیوان عالی برای لغو ممنوعیت‌های شرکت در انتخابات برای افراد دارای محکومیت کیفری سود می‌برند. از سوی دیگر در ادامه آمده است که به تعویق افتادن اخیر انتخابات در پاکستان به بهانه به اصطلاح تعیین محدوده های انتخاباتی جدید، شبهات پیرامون دستکاری نظامی را ایجاد می کند.

سایر اندیشکده‌ها تهدیدهای شبه‌نظامی را به‌ویژه در ایالات خیبر پختونخوا و بلوچستان که با فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی احزاب سیاسی را به چالش جدی برای دموکراسی پاکستان تبدیل می‌کنند، روشن می‌کنند. گزارش‌های آن‌ها همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که چگونه خطرات امنیتی سناتورها را در پاکستان به دنبال تأخیر در انتخابات قرار داده است و این امر باعث پیچیده‌تر شدن چشم‌انداز دموکراتیک با تعامل پیچیده ستیزه‌جویی و سیاست می‌شود.

در این گزارش منتشر شده آمده است از آنجایی که ایالات متحده در خصوص حضور شهروندان خود در پاکستان در آستانه انتخابات هشدار امنیتی صادر می کند و ناظران بین المللی هم نسبت به برگزاری انتخابات عادلانه در پاکستان نظرات منفی دارند، پیامدهای آن به همراه ایالات متحده آمریکا، برای سایر کشورها نیز بسیار مهم است. هرچند وزارت امور خارجه ایالات متحده بر اهمیت یک روند دموکراتیک تأکید می کند، اما نگرانی ها در مورد نفوذ نظامی و رفتار با نامزدها سؤالاتی را در مورد ثبات آینده دموکراتیک پاکستان ایجاد می کند.

اندیشکده‌ها هشدار می‌دهند که پتانسیل یک دولت به رهبری شریف، که به عنوان یک نیابت نظامی تلقی می‌شود، باعث ایجاد عدم ثبات ژئوپلیتیک در منطقه می‌شود. بحران اقتصادی که با کاهش شدید روپیه، تورم و رابطه ضعیف با صندوق بین‌المللی پول مشخص شده است، به پویایی انتخابات پیچیدگی می‌بخشد و می‌تواند بر منطقه وسیع‌تر جنوب آسیا تأثیر بگذارد.

آنها خاطرنشان می کنند که لحظه حساس انتخاباتی پاکستان با یک تلاقی پیچیده از سرکوب سیاسی، تهدیدات ستیزه جویانه و نفوذ نظامی مشخص شده است.

ارسال نظر

 
1