خبر فوری

 
اولتیماتوم منظور پشتین: ارتش و تی تی پی ظرفت مدت دو ماه منطقه را تخلیه کنند
کد خبر :1213052771

14:29 1403/07/23


برچسب ها : PTM, TTP, ارتش پاکستان, برق, تحریک طالبان پاکستان, جنبش حفاظت از پشتون, شهرستان خیبر, گردهمایی, منظور پشتین, هیئت حاکمه نظامی پاکستان,

رهبر جنبش پی تی ام در روز پایانی جرگه ملی پشتون، از سه اصل برق ارزان، حذف خط دیورند و خروج نظامیان و تروریست ها از منطقه فاتا ی سابق به عنوان سه اصل و درخواست مهم جنبش حفاظت از پشتون یاد کرد.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| منظور پشتین رهبر جنبش حفاظت از پشتون PTM طی سخنرانی در جمع هزاران نفری از ملت پشتون در "جرگه ملی پشتون" با تاکید بر  مواضع مهم خود در دفاع از حقوق پشتون ها، سه اصل مهم را بیان کرد.

1_ وی با اظهار موضع پی تی ام برای خالی بودن منطقه از حضور ارتش و تروریست ها، خطاب به ارتش و تروریست های تحریک طالبان پاکستان TTP گفت که به شما فرصت دو ماهه داده می شود تا از منطقه قبایلی سابق (فاتا) خارج شوید.

2_یکی از بارزترین پیشنهادهای پشتین در مورد خط دیورند، مرز تاریخی بین پاکستان و افغانستان بود.

او می گوید که دیگر نباید این مرز  برای قوم پشتون وجود داشته باشد، تا امکان جابجایی بی‌وقفه فرامرزی و فعالیت‌ های تجاری همواره فراهم باشد. پشتین در شرح علت این امر گفت که برداشتن این مرز به پشتون های ساکن در دو سمت مرزها این امکان را می دهد تا آزادانه و بدون محدودیت های تحمیل شده به تجارت، تبادلات فرهنگی و روابط خانوادگی بپردازند.

3_رهبر پی تی ام در ادامه سخنان خود با تاکید بر پتانسیل اقتصادی منطقه پشتون در پاکستان، نقش  این منطقه در تولید برق را برجسته کرد و خواستار آن شد تا این منطقه که سهم قابل توجهی در شبکه ملی برق دارند باید برق با نرخ یارانه ای پنج روپیه در هر واحد داشته باشد.

وی خواستار مجانی بودن برق برای مناطق قبایلی سابق شده و گفت که برای دیگر مناطق ایالت خیبر پختون خوا نرخ یارانه ای 5 روپیه در هر واحد به جای 60 روپیه اعمال شود.

جرگه با حضور هزاران نفر، از جمله شخصیت های کلیدی سیاسی و وزیر ارشد ایالت خیبر پختونخوا، به عنوان شاهدی بر نفوذ فزاینده PTM علیرغم ممنوعیت رسمی آن به عنوان یک حزب سیاسی، برگزار شد.

 

منظور پشتین در ادامه سخنان خود با انتقاد از رویه حاکمیت نظامی در قبال منطقه پشتون نشین پاکستان، با تاکید بر اینکه اگر نیاز شد ژنرال عاصم منیر (فرمانده ارتش پاکستان) از هدف قرار دادن پشتون ها با بمت اتم هیچ ابایی نخواهد داشت، گفت: این باعث تاسف است که در بیست سال گذشته هزاران پشتون کشته شده اند، هزاران نفر مجبور به کوچ اجباری شدند و هزاران ملک آنها به ویرانه هایی تبدیل شده است. صدها هزار پشتون در کشور خود مجبور به گذراندن زندگی همچون آواراگان هستند.

او در ادامه با اعتراض به سیستم قضایی پاکستان از جمعیت خواست که اگر کسی معتقد است که دادگاه‌ ها در پاکستان عدالت را برای مردم پاکستان تامین می‌کنند، دست خود را بالا ببرند، که حتی یک نفر هم دستش را بلند نکرد.

وی افزود: تمامی قوانین پاکستان تا به امروز سرمایه ای است که از انگلیسی هایی به جای مانده است که می خواستند مردم این منطقه برده شان باشند و می بینیم که ما همچنان درحال زندگی کردن تحت همان قوانین هستیم.

وی باور دارد که پارلمان پاکستان توسط GHQ (ستاد ارتش پاکستان) ساخته شده است، پس نمی تواند به عنوان یک پارلمان مستقل عمل کند. وی با اشاره به حزب مردم پاکستان PPP، گفت که علیرغم اینکه چند بار در دولت حضور داشتند، هنوز نتوانسته اند عدالت را در حق بی نظیر بوتو اجرا کنند. پشتین ضمن اشاره به تحریک انصاف پاکستان PTI گفت که خود عمران خان (بنیانگذار حزب پی تی آی) در چندین نوبت گفته است که حکومت سه سال و نیم او تحت کنترل GHQ بود.

از جمله نکات کلیدی دیگر که پشتین خواستار پایان دادن به آنها شد، شیوه های اخاذی است که سال ها مناطق قبیله ای سابق را گرفتار کرده؛ او همچنین پیشنهاد ایجاد یک ارتش خصوصی متشکل از دویست و پنجاه هزار نیرو و نیروی متشکل از پشتون ها از قبایل مختلف را داد.

گفتنی است سخنرانی او فراتر از مرزهای پاکستان طنین انداز شد، زیرا فعالان رسانه های اجتماعی، به ویژه از افغانستان، روند جرگه را پوشش دادند. برخی ایده ایجاد «پشتونستان» را ترویج کردند، در حالی که برخی دیگر خواستار «افغانستان بزرگ» شدند و پویایی قومی و سیاسی فرامرزی را برجسته کردند.

از زمان آغاز به کار PTM در سال 2018، عمدتاً توسط رسانه های جریان اصلی پاکستان به دلیل موضع ضد نظامی آن نادیده گرفته شده است. در موارد متعددی، ISPR شاخه رسانه‌ای نظامی پاکستان، این گروه سیاسی را ضد دولتی ای که توسط لابی‌ های بین‌المللی تامین مالی می‌شود، معرفی کرده است.

از طرفی صدای آمریکا (VOA) یکی از سازمان‌ های رسانه‌ ای خبری است که همیشه از PTM با پوشش خبری عالی حمایت کرده است.

برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که اجازه برگزاری چنین گردهمایی بزرگی می تواند بخشی از یک استراتژی گسترده تر برای تضعیف بانک رای تحریک انصاف پاکستان (PTI)، نیروی سیاسی غالب در ایالت تحت رهبری عمران خان برای سومین دوره باشد.

ارسال نظر

 
1