خبر فوری

 
تحریک طالبان پاکستان با حمایت طالبان و القاعده خطر جدی برای منطقه
کد خبر :106741065

15:27 1403/01/20


برچسب ها : ایالت خیبر پختون خوا, پاکستان و افغانستان, تأمین مالی تروریسم, تحریک جهاد پاکستان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, حمله انتحاری, حکومت طالبان افغانستان, شورای امنیت سازمان ملل متحد, عناصر تروریستی, گروه القاعده,

سی و سومین گزارش اخیر تیم تحلیلی و نظارت بر تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) تصویر نگران کننده ای را از افغانستان و تحرکات تروریستی در منطقه ترسیم کرد.


نیویورک: به گزارش راز نیوز | سی و سومین گزارش اخیر تیم تحلیلی و نظارت بر تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) تصویر نگران کننده ای را از افغانستان و تحرکات تروریستی در منطقه ترسیم کرد.

افغانستان به عنوان یک بستر جدید برای رشد تروریسم در حال ظهور است و تحریک طالبان پاکستان از حمایت های روز افزون طالبان و القاعده برخوردار می باشد.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد فاش کرد: عملیات تحریک طالبان پاکستان با حمایت مستقیم و غیرمستقیم طالبان افغان و القاعده از خاک افغانستان صورت می گیرد و این مسئله به یک تهدید منطقه ای تبدیل شده است.

در این گزارش آمده است: چگونه طالبان افغانستان نه تنها با جاه طلبی های تحریک طالبان پاکستان همدردی می کند، بلکه فعالانه به آنها یاری می دهد. این حمایت ها شامل تهیه تسلیحات برای حملات برون مرزی علیه پاکستان بوده و حتی برخی از جنگجویان طالبان به صفوف تحریک طالبان پاکستان پیوسته اند.

به گفته گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، طالبان افغانستان علیرغم اصرار مداوم پاکستان برای اقدام علیه عناصر تروریستی، چشمان خود را بر فعالیت های تحریک طالبان پاکستان در داخل قلمرو خود بسته است.

این گزارش همچنین از دخالت های گروه تروریستی القاعده در تقویت توانایی های تحریک طالبان پاکستان خبر داد و افزود: حمایت های القاعده از تحریک طالبان پاکستان شامل آموزش هایی از قبیل حملات انتحاری به رهبری حکیم المصری در پایگاه ولایت کنر افغانستان می باشد.

این سازمان تروریستی با در اختیار گذاشتن وسایل نقلیه و جنگده ها به تحریک طالبان پاکستان، در عملیات های خاصی از جمله حمله سپتامبر در شهرستان چیترال ایالت خیبر پختون خوا دست داشته است.

این گزارش نشان می دهد که تحریک طالبان پاکستان چگونه از تاکتیک هایی برای فرار از فشارهای پاکستان استفاده می کند، آنها با عنوان دیگری به نام "تحریک جهاد پاکستان" فعالیت می کنند تا ارتباط خود را کم اهمیت جلوه دهند.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل جزئیات مشخصی را در مورد میزان حمایت طالبان افغانستان از تحریک طالبان پاکستان ارائه کرده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

این گزارش افشا کرد: طالبان افغانستان ماهانه مبلغ 50 هزار 500 دلار به نور ولی محسود سرکرده گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان کمک مالی می‌کند. آنها همچنین سلاح های پیچیده ای از جمله تفنگ های تک تیرانداز M24، کارابین، تفنگ M16 و دستگاه های دید در شب را برای این گروه ترویستی تأمین می کنند.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل نگرانی های جدی را در مورد آینده امنیت منطقه ای ایجاد می کند؛ عملیات جسورانه تحریک طالبان پاکستان با حمایت طالبان افغانستان می تواند منجر به افزایش قابل توجه خشونت در پاکستان شود و این کشور را بی‌ثبات و امنیت شهروندانش را تهدید کند.

این گزارش نقض آشکار توافقنامه دوحه توسط طالبان افغانستان را آشکار می سازد که طبق آن طالبان نباید اجازه دهد از خاک افغانستان برای حملات علیه کشورهای دیگر استفاده شود. این اقدامات و حمایت های تروریستی می تواند به بدتر شدن روابط بین پاکستان و افغانستان منجر شود و ثبات منطقه را بیش از بیش مختل نماید.

فعال شدن دوباره تحریک طالبان پاکستان از افغانستان می تواند تهدیدی برای منطقه وسیع تر جنوب و آسیای مرکزی باشد.

پیامدهای اقتصادی بالقوه تجدید حیات تحریک طالبان پاکستان به همان اندازه نگران کننده است؛ گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری در سال 2023 حاکی از آن بود که کاهش 10 درصدی ورود گردشگران به پاکستان می تواند به از دست دادن میلیاردها دلار درآمد و میلیون ها شغل منجر شود.

 همچنین شورای بازرگانی پاکستان تخمین زد که حملات برون مرزی در سال 2010 (دوره افزایش فعالیت تحریک طالبان پاکستان) منجر به زیان تجاری بیش از 2 میلیارد دلار برای کشور شد.

تلفات انسانی بر اثر فعالیت های تروریستی تحریک طالبان پاکستان نیز یک نگرانی جدی بود؛ یک نظرسنجی در سال 2021 توسط دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد نشان داد، در کشورهایی که خشونت مداوم را تجربه می کنند، بخش قابل توجهی از جمعیت از اضطراب و افسردگی رنج می برند.

از سوی دیگر مرکز نظارت بر جابجایی داخلی گزارش داد: پاکستان در حال حاضر با یکی از بزرگترین موقعیت های دراز مدت جابجایی داخلی در جهان مواجه است که میلیون ها نفر به دلیل درگیری های مختلف آواره شده اند در همین حال فعالیت مجدد تحریک طالبان پاکستان می تواند این موضوع را تشدید و زندگی غیرنظامیان بی گناه را بیشتر مختل کند.

با وجود تنش های کنونی، پاکستان و افغانستان نیاز به یافتن زمینه های مشترک و ایجاد کانال های ارتباطی برای مقابله با تهدید تحریک طالبان پاکستان (TTP) دارند و به اشتراک گذاری اطلاعات و تلاش های هماهنگ برای ایجاد اختلال در فعالیت های TTP در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر این، پاکستان باید تدابیر امنیتی مرزی خود را برای جلوگیری از جابجایی فرامرزی شبه نظامیان و سلاح های تحریک طالبان پاکستان تقویت کند.

در پایان، گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان یک هشدار جدی در مورد تهدید فزاینده تحریک طالبان پاکستان که از افغانستان فعالیت می کند و از آنجا نیز حمایت می شود، عمل می کند.

ارسال نظر

 
1