خبر فوری

 
کشورهای عربی خواستار توافق امنیتی جدید با آمریکا علیه ایران
کد خبر :441299969

16:41 1397/09/19


برچسب ها : آمریکا, ائتلاف نظامی, امارات, ایران, بحرین, عربستان سعودی, قطر, مصر, کویت,

وزیر خارجه عربستان عادل الجبیر گفت: با وجود خطر تجاوز خارجی در خاورمیانه کشورهای عربی در حال توافق امنیتی جدید با آمریکا هستند .


 

به گزارش خبر گزاری راز نیوز ، در ریاض بعد از اختتام اجلاس همکاری خلیج فارس "جی سی سی" در مصاحبه با خبرنگاران آقای عادل الجبیر گفت : برای حل مشکلات امنیتی خلیج فارس و با وجود خطر تجاوز خارجی در منطقه نیاز به توافق جدید امنیتی با آمریکا داریم با وجود این توافق روابط آمریکا با کشورهای منطقه نیز بهتر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره ساختن ائتلاف نظامی جدید کشورهای عربی و آمریکا علیه ایران گفت : کشورهای عربی با آمریکا در حال مذاکره و برنامه ریزی هستند .

درادامه گفت : که هر دو طرف خواستار بوجود آمدن این ائتلاف هستند، و در این اتحاد مصر هم شامل است و نام این ائتلاف اتحادیه استراتژیک خاورمیانه یا میسا خواهد بود .

در چند ماه آینده که قرار است ائتلاف کشورهای عربی وآمریکا علیه ایران تشکیل شود طرز کار این ائتلاف مانند نتو خواهد بود .

لازم به ذکر است که در شورای همکاری خلیج فارس "جی سی سی" امیر قطر از شرکت در این اجلاس خود داری کرد و با این حرکت تنش بین قطر و بحرین بیشتر شده است . براساس اطلاعات ، تنازعات قطر با 3 کشور عربی خلیج فارس به زودی پایان نمی یابد.

دلیل عدم شرکت وزیر خارجه قطر در این اجلاس بخاطر قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر از سال 2017 بوده است. در سال 2017 میلادی تمام کشورهای عربی خلیج فارس ، قطر را متهم به حمایت از تروریست کرده بودند که قطر تمام آن اتهامات را رد کرده بود . دراین میان وزیر خارجه بحرین خالد بن احمد الخلیفه در تویت خود نوشته بود که امیر قطر باید خواسته های کشورهای عربی را بپذیرد و در اجلاس شرکت کند .

در افتتاحیه این اجلاس پادشاه عربستان شاه سلمان به کشورهای کویت، عمان، بحرین، امارات و قطر تاکید کرد که علیه ایران جبهه متحد تشکیل دهند . وی در ادامه سخنرانی گفت : که برای حفظ نظام کشورهای عربی نیاز است که با کشورهایی که در مشارکت هستیم همکاری کنیم .

از طرف دیگر میانجی گری امیر کویت شیخ صبح الاحمد الجابر الصبح، که خواستارصلح بین کشورها بود با شکست مواجه شده است . وی گفت: این کیمپن های رسانه ای برای اتحاد منطقه خطر دارد.

ارسال نظر

 
1