خبر فوری

 
 
هشدار پاکستان در خصوص هدف قرار دادن پناهگاه های تروریستی در خاک افغانستان
کد خبر :75151458

17:34 1402/01/24


برچسب ها : TTP, اسلام آباد, پاکستان و افغانستان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریسم, حمله نظامی, خواجه محمد آصف, وزیر دفاع پاکستان,

خواجا آصف وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه خود با یکی از خبرگزاری های خارجی ضمن اعلام هشدار به افغانستان، گفته است درصورتی که افغانستان در کنترل و مهار ستیزه جویان فعال علیه پاکستان ناکام ماند، اسلام آباد پناهگاه های تروریستی در افغانستان را هدف قرار می دهد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| خواجا آصف وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه خود با یکی از خبرگزاری های خارجی ضمن اعلام هشدار به افغانستان، گفته است درصورتی که افغانستان در کنترل و مهار ستیزه جویان فعال علیه پاکستان ناکام ماند، اسلام آباد پناهگاه های تروریستی در افغانستان را هدف قرار می دهد.

وی افزود: طی سفر به افغانستان در اواخر ماه فوریه به رهبران طالبان گوشزد کرده بود که به وعده های خود در خصوص فرامرزی عمل کنند. وی مدعی شد که او رهبران طالبان را متقاعد کرده بود که اگر از استفاده تروریست ها از خاک افغانستان برای طراحی و برنامه ریزی حملات به پاکستان جلوگیری نشود، پاکستان وارد عمل خواهد شد.

وی گفت: اگر این کار انجام نشود، در مقطعی باید اقداماتی را انجام دهیم که قطعا اتفاق خواهد افتاد. هرکجا (تروریست ها) و پناهگاه های آنها در خاک افغانستان باشد، ناچاریم آنها را هدف قرار دهیم. برای این باید آنها را هدف قرار دهیم چون بیش از این نمی توان آنها را تحمل کرد.

شایان ذکر است پس از روی کار آمدن طالبان افغانستان در اوت2021 میلادی، حملات تحریک طالبان پاکستانTTP در پاکستان شدت گرفته اند.

به گفته موسسه مطالعات صلح پاکستان ، در سال 2022 میلادی 262 حمله تروریستی در این کشور رخ داده است که حداقل 89 مورد آن توسط تحریک طالبان انجام شده بود.

نوامبر سال گذشته میلادی، تحریک طالبان پاکستان پس از شکست در مذاکره با مقامات پاکستانی به طور یکجانبه به آتش بس پایان داد. از زمان پایان آتش بس، این کشور شاهد موجی از حملات بوده است که عمدتا پرسنل پلیس و نیروهای امنیتی را هدف قرار داده اند.

پاکستان معتقد است که رهبری این سازمان تروریستی از افغانستان فعالیت می کند. عملیات های نظامی چند سال گذشته در مناطق مرزی، هزاران ستیزه جو را مجبور به فرار به سمت افغانستان کرده بود.

وزیر دفاع پاکستان در پاسخ به این سوال که آیا او سخن طالبان افغانستان که می گویند تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان فعالیت نمی کند، باور دارد؟ گفت: آنها همچنان از همانجا فعالیت می کنند. وزیر دفاع مدعی شد که رهبری طالبان به هشدار اخیر "بسیار خوب" پاسخ داده است. او گفت که او معتقد است که طالبان افغانستان پس از به دست آوردن حمایت در نبرد با نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده، اکنون در تلاش هستند تا از TTP فاصله بگیرند.

ناگفته نماند که پاکستان در آوریل سال گذشته میلادی مدعی شده بود که یک پایگاه تی تی پی در شرق افغانستان را هدف قرار داده است اما به گفته گزارش، طالبان افغانستان درپی کشته شدن تعداد زیادی شهروند در این حمله، واکنش تندی بروز داده بود.

خواجا آصف بیان داشت که امیدوارم تهدید امنیت پاکستان به حدی افزایش پیدا نکند که ما مجبور به انجام کاری باشیم که همسایگان و برادران ما در کابل آن را دوست نداشته باشند. به گفته وی، پاکستان برای تلاش های خود جهت تثبیت حضور خود در سراسر افغانستان "بهترین آرزوها" را دارد.

او در این مصاحبه همچنین از عمران خان نخست وزیر سابق و رهبری نظامی و اطلاعاتی سابق انتقاد کرد و گفت که آنها به هزاران جنگجوی تحریک طالبان و خانواده هایشان اجازه داده اند به پاکستان بیایند و براساس گزارش های استخباراتی، با این کار به تروریست ها اجازه سازماندهی مجدد را داده اند.

شایان ذکر است عمران خان نخست وزیر اسبق در دفاع از خود نسبت به این سخنان پیش از این گفته است که گزینه های زیادی در اختیار نداشت.

از طرفی نیروهای امنیتی پاکستان طی دو ماه اخیر گزارش های متعددی را منتشر کرده و بیان داشتند که تروریست های تی تی پی درحال استفاده سلاح های جنگی آمریکایی هستند که واشنگتن حین خروج از افغانستان به جای گذاشته است.

ارسال نظر

 
1