خبر فوری

 
 
نهمین نشست مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان در زاهدان برگزار شد
کد خبر :861910056

14:19 1401/03/09


برچسب ها : پاکستان و ایران, تجارت مرزی, زاهدان, سیستان و بلوچستان, صادرات پاکستان, مرز ایران و پاکستان, واردات پاکستان, کمیته تجارت مرزی پاکستان و ایران,

نهمین نشست مشترک کمیته مشترک تجارت مرزی استان سیستان و بلوچستان (جمهوری اسلامی ایران ) و ایالت بلوچستان (جمهوری اسلامی پاکستان) از امروز در زاهدان آغاز شد.


سیستان و بلوچستان: به گزارش راز نیوز به نقل از برنا| رئیس سازمان صمت سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ایران و پاکستان در زمینه مبادلات تجاری مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند که با توسعه همکاری‌ها از جمله در زمینه حمل و نقل کالا، تهاتر محصولات، کاهش تعرفه‌ها و ایجاد بازارهای مرزی می‌توان مشکلات بسیاری را از میان برداشت.

ایرج حسن پور گفت: قبل از شیوع کرونا حجم تجارت ایران و پاکستان، 1.5 میلیون دلار بوده است و اکنون با گذشت دو سل از کرونا، به 1.1 میلیارد دلار کاهش یافته است، این در حالیست که ظرفیت همکاری‌های تجاری دو کشور حداقل 5 میلیارد دلار است.

این مسئول بیان کرد: بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در زمینه صادرات و واردات از فعال‌ترین بازارچه‌های کشور محسوب می‌شوند و عمده محصولات صادراتی این بازارچه‌ها سیمان، سیب درختی، کاشی و سرامیک است.

وی در ادامه به تشریح ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در زمینه خطوط ریلی، دریایی، فرودگاهی پرداخت و گفت: بیش از 100 شرکت تعاونی فعال مرزنشینان در این استان فعال است.

نهمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی استان سیستان و بلوچستان (جمهوری اسلامی ایران) و ایالت بلوچستان (جمهوری اسلامی پاکستان) از امروز در زاهدان آغاز شد.

هدف از برگزاری کمیته مشترک تجارت مرزی بررسی مسائل  و رفع موانع تجارت مرزی و توسعه روابط بازرگانی و اقتصادی دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان است.

در این کمیته، دو طرف هماهنگی‌های لازم را در رشد و رونق مبادلات تجاری و اقتصادی، تبادل هیئت‌های تجاری، برپایی نمایشگاه‌های مشترک، جذب سرمایه گذاری دو جانبه و ایجاد مراکز صنعتی مشترک انجام خواهند داد.

پنل‌های تخصصی دوجانبه  از جمله امور بازرگانی، گمرک و امور بانک و تهاتر، امور حمل و نقل، امور شیلات، کشاورزی، گردشگری و توریسم  برگزار و پس از آن تفاهم‌نامه مشترک به عنوان سند توسعه همکاری‌های دوجانبه به امضای مقامات دو طرف خواهد رسید.

ارسال نظر

 
1