خبر فوری

 
 
مشاور امنیت ملی پاکستان: ایالات متحده پاکستان را پس از تحقق اهدافش کنار می گذارد
کد خبر :128795194

14:19 1400/09/18


برچسب ها : TTP, افغانستان, پاکستان و آمریکا, تحریک طالبان پاکستان, تروریسم, سازمان اطلاعات افغانستان, سازمان اطلاعات هند, گفتگو مطبوعاتی, مشاور امنیت ملی پاکستان, مصاحبه, معید یوسف,

معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان در برنامه "هاردناک" خبرگزاری بی بی سی ، به گفتگو در مورد روابط پاکستان و آمریکا، افغانستان، تروریسم و مذاکرات با گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان، پرداخت.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان طی گفتگو در برنامه "هاردناک" خبرگزاری بی بی سی با بیان اینکه آمریکا پس از تحقق اهدافش پاکستان را کنار می گذارد، در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی مجری در خصوص تاثیرات منفی یا مثبت دولت طالبان بر پاکستان، اظهار داشت: این امر منحصر به عملکرد جامعه جهانی دارد، پاکستان کشوری است که همواره گفته است راه حل مسئله افغانستان نظامی نیست، ما همواره می گفتیم که باید مذاکرات انجام شوند و این یک حقیقت است.

وی در خصوص روابط پاکستان و آمریکا، گفت: روابط میان دو کشور همواره با پستی و بلندی هایی مواجه بوده اند، ما بسیار نزدیک (به آمریکا) می شویم و به متحد آن تبدیل می شویم اما متاسفانه وقتی منافع آمریکا تامین می شود، پاکستان را کنار می گذارد. درحال حاضر گفت و گوی دوجانبه بسیار خوبی درحال انجام است، اما بی اعتمادی در مورد مسئله افغانستان همچنان باقی است.

وی افزود: ما خواستار روابط خوب با آمریکا هستیم، این یک بازار بسیار بزرگ برای صادرات است و صد ها هزار شهروند ما مقیم آنجا هستند، ما هیچگونه تمایلی به خراب کردن این روابط نداریم. ما درحال ادامه دادن به رایزنی با آمریکا در این زمینه هستیم اما اینجا اعتماد ضروری است.

معید یوسف در پاسخ به سوالی با بیان اینکه درحال حاضر ایدئولوژی پاکستان تغییر کرده و از ژئواستراتژیک به ژئواقتصادی تبدیل شده است، خاطر نشان ساخت که ما دیگر در زمینه ارائه پایگاه های نظامی نیستیم، اما تمامی پایگاه های اقتصادی ما به روی همه باز هستند.

او در پاسخ به سوالی در زمینه سرمایه گذاری چین در گوادر، بیان داشت: ارتباط ما با چین استراتژیک است که همواره بوده و روابط میان ما دو کشور درحال تقویت بیشتر هستند اما این مناسبات، به قیمت کشور دیگر نیستند. من شفاف سازی کنم که هیچگونه پایگاه نظامی چین در گوادر وجود ندارد بلکه آنجا پایگاه های اقتصادی هستند و ما برای ورود به این پایگاه های اقتصادی به آمریکا، آسیای مرکزی و روس نیز پیشنهاد داده ایم، هرکس خواهان سرمایه گذاری در پاکستان است، ما از آن استقبال می کنیم.

مشاور نخست وزیر پاکستان در امور امنیت ملی، در پاسخ به سوالی در مورد معالجه طالبان های زخمی در پاکستان، گفت: پاکستان کشوری بود که تحت تاثیر اساسی این جنگ (جنگ افغانستان) بود و قبل از 11سپتامبر در کشور ما حملات انتحاری انجام نمی شد اما پس از آنها 80 هزار شهروند پاکستان طی حملات تروریستی جان باخته اند و اقتصاد ما متحمل خسارت 150 بیلیون دلاری شد، درحالیکه 3 میلیون و 500 هزار پاکستانی خانه های خود را از دست دادند و صدها هزار پناهجوی افغان در کشور حضور دارند، به نظر شما ما دیوانه ایم که از چیزی حمایت کنیم که باعث نابودی این چنینی در کشور شود؟

وی در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات پاکستان با گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان TTP اظهار داشت که درحال حاضر طالبان افغانستان در این کشو حاکم است و تی تی پی نیز با آنها روابط دارند. این گروه تروریستی توسط سازمان اطلاعات افغانستان و هند اداره می شد، ما می دانیم که اینها قاتل هزاران شهروند پاکستانی هستند، ما معتقد به حل مسائل و مشکلات از راه گفتمان هستیم. اینها (تی تی پی) در حال حاضر با رفتن حامیانشان، درحال حاضر تضعیف شده اند، ما می خواهیم آنها با احترام به قانون اساسی پاکستان، سلاح های خود را کنار گذاشته و تسلیم شوند، آنها نیز خانواده و زن و بچه دارند، دولت وظیفه اش این نیست که پاکستانی دیگری را بکشد، بلکه ما خواهان حل و فصل درگیری ها از طریق گفتمان هستیم. شما باید درک کنید که پاکستان می خواهد چه کاری انجام دهد.

وی افزود: اگر این چنین نشد، خوب گزینه های دیگری باز هستند، به نظر من کار عاقلانه این است که وقتی شما در موقعیت باثبات و محکمی قرار گرفته اید، از طریق مذاکرات مسائل را حل کنید.

ارسال نظر

 
1