خبر فوری

 
مذاکرات پاکستان و آمریکا جهت تقویت بیشتر مناسبات دفاعی/آمریکا به دنبال پایگاه در پاکستان
کد خبر :1503936614

14:26 1401/11/25


برچسب ها : TTP, افغانستان, امور دفاعی, ایالات متحده آمریکا, ایران, پاکستان و آمریکا, پایگاه نظامی, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریسم, چین, روابط دوجانبه, روابط نظامی, روسیه, مذاکرات نظامی, همکاری دفاعی, هند, واشنگتن,

برخی منتقدان بر این باور هستند که آمریکا در سایه مذاکرات این چنینی به دنبال دستیابی به پایگاه نظامی در پاکستان است تا بر کشورهای چین، روسیه و ایران بتواند اشراف و نظارت داشته باشد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| مذاکرات 4 روزه دفاعی پاکستان-آمریکا با هدف هماهنگی در امور استراتژیک و تمرکز بر گزینه های مختلف جهت بهبود روابط دوجانبه نظامی و امنیتی از دوشنبه 24 بهمن در واشنگتن آغاز شده و مورخه 16 فوریه (27 بهمن) به پایان خواهند رسید. این دومین دور گفتگوی دفاعی میان پاکستان و آمریکا است که اولین دور آن در ژانویه 2021 میلادی در پاکستان برگزار شده بود.

گفتنی است سپهبد محمد سعید فرمانده ستاد کل ارتش پاکستان روز یکشنبه ( 23 بهمن) به نمایندگی از پاکستان به همراه یک هیئت عالی رتبه شامل مقامات وزارت خارجه، ستاد مشترک و سه شاخه ارتش پاکستان وارد واشنگتن شده بود. گفتنی است تیم چندسازمانی آمریکا توسط معاون وزیر دفاع رهبری می شود.

شایان ذکر است این دور از مذاکرات درحالی انجام می شود که پاکستان با تشدید عملیات های تروریستی از سوی تحریک طالبان پاکستان مواجه بوده و در دفعات متعدد بیان داشته است که این حملات در خاک افغانستان توسط فرماندهی مرکزی تی تی پی طرح ریزی می شوند. آمریکا ضمن ابراز نگرانی از روند فزاینده این فعالیت های تروریستی، متعهد شده است که اجازه نخواهد داد گروه هایی چون تحریک طالبان پاکستان TTP برای پاکستان خطر آفرینی کنند.

درک شولت مشاور ارشد سیاسی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته طی مصاحبه مطبوعاتی گفته بود که آمریکا، تحریک طالبان را خطری برای منافع خود نیز می داند. ما هرگونه اقدام تروریستی از سوی هر گروهی را به طور کامل محکوم می کنیم و بر این باور هستیم که پاکستان و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم منافع مشترکی دارند.

وی اظهار داشت که آمریکا برای عبور از وضعیت فعلی اقتصادی به پاکستان کمک هم خواهد کرد. ایالات متحده باید به این موضوع نگاه کند که چگونه می توانیم شراکت را بیشتر تقویت کنیم و به پاکستان کمک کنیم، زیرا پاکستان برای مقابله با یک وضعیت بدون شک چالش برانگیز اقتصادی درحال تلاش است.

شایان ذکر است که پاکستان و ایالات متحده در هفته آخر ماه فوریه در واشنگتن درباره چارچوب توافق تجاری و سرمایه گذاری گفتگو خواهند کرد، درحالیکه در ماه آینده میلادی نیز مذاکرات ضد تروریسم بین دو کشور برگزار می شود.

برخی منتقدان بر این باور هستند که آمریکا در سایه مذاکرات این چنینی به دنبال دستیابی به پایگاه نظامی در پاکستان است درحالیکه برخی دیگر از تحلیلگران می گویند: آمریکا نیازی به حضور زمینی در پاکستان ندارد.

 

چه نوع همکاری استراتژیک؟

دکتر طلعت رئیس سابق گروه روابط بین الملل دانشگاه کراچی با بیان اینکه پاکستان باید به همراه آمریکا با تمامی کشورها روابط خوبی داشته باشد، گفت: اما تاریخ ثابت کرده است که روابط با آمریکا هیچ نفعی برای پاکستان نداشته است. ظاهرا هدف مذاکرات همکاری استراتژیک است اما این سوال مطرح می شود درحالیکه هند در منطقه شریک استراتژیکی آمریکا می باشد و دشمن پاکستان نیز است، چگونه آمریکا می تواند هرگونه همکاری استراتژیکی را با پاکستان افزایش دهد؟

 

تلاش برای ایجاد شکاف

وی در ادامه انتقاد خود از این نشست، اظهار داشت: به نظر می رسد که آمریکا از طریق این مذاکرات به دنبال وارد آوردن فشار بر پاکستان برای دوری از چین و محدود کردن روابط پاکستان با سایر کشورهای منطقه است. ما نباید به این امید باشیم که طی این مذاکرات بتوانیم هرگونه کمکی برای مبارزه با تروریسم از آمریکا را دریافت کنیم، زیرا، آمریکا خودش از گروه های تروریستی در لیبی و سوریه استفاده کرده است که نتیجه این اقدام با نابودی کشورهای نامبرده ظاهر شد. هدف از گفتگوی دفاعی ایجاد فاصله میان پاکستان و چین از سوی آمریکا است تا پروژه اقتصادی سی پیک شکست بخورد و چشم انداز کمربند و جاده چین پایان یابد.

 

آمریکا خواستار حضور در منطقه

برخی از منتقدان معتقدند که در طول جنگ سرد، پاکستان و آمریکا روابط نزدیکی داشتند . پاکستان به آمریکا پایگاه نظامی هم داد درحالیکه در دوران ژنرال پرویز مشرف (فرمانده اسبق ارتش) تعدادی پایگاه نظامی تحویل آمریکا شد. به گفته این منتقدان آمریکا درحال حاضر هم خواستار تعدادی پایگاه نظامی در پاکستان است تا بتواند مشکلاتی را برای چین و دیگر کشورها ایجاد کند.

ژنرال بازنشسته امجد شعیب تحلیلگر امور دفاعی مقیم اسلام آباد می گوید: این واقعیت دارد که آمریکا خواهان حضور در منطقه است. آمریکا چین و روسیه را دشمن خود می داند به همین منظور او ابتدا به دنبال ایجاد مشکلات تروریستی برای پاکستان است و سپس از آن درخواست پایگاه های نظامی را می کند، که هدف آن احتمالا نظارت بر چین، روسیه و ایران می باشد.

او اظهار داشت که پاکستان می تواند از منابع خود برای مقابله با مشکل تروریسم استفاده کند و نباید به کشورهای دیگر وابسته باشد. وی تصریح داشت: عناصر دولت قبلی افغانستان که طرفدار آمریکا و هند هستند در کشورهای آسیای مرکزی حضور دارند که به تحریک طالبان پاکستان TTP نیز کمک می کنند و شرارت را در افغانستان هم گسترش می دهند. هدف این است که یک بار دیگر تروریسم را در منطقه ترویج دهند تا ایالات متحده یک بار دیگر به نام پایان دادن به تروریسم به اینجا بیاید و پاکستان را متقاعد کند که از پاکستان در جنگ علیه تحریک طالبان پاکستان حمایت می کند.

 

هدف مذاکرات هیچگونه حضور در منطقه نیست

اما برخی تحلیلگران می گویند که آمریکا الان به دنبال هیچگونه حضور در منطقه نیست.

 دکتر ظفر نواز جسپال عضو گروه روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد با بیان اینکه این دور از مذاکرات را باید یک روند معمولی دانست زیرا این دیالوگ ها در سطح عالی رتبه نیستند ونباید در این حد به آن اهمیت داد، اظهار داشت: این تبلیغات بی اساس است که آمریکا پایگاه نظامی می خواهد، آمریکا نه تقاضای آن را کرده و نه قرار است پاکستان به آنها پایگاه نظامی دهد.

وی افزود: اگر آمریکا بخواهد برای تروریسم از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند، در بحرین، قطر و امارات متحده عربی حضور دارد و می تواند پهپاد ها را از آنجا مدیریت کند.  به گفته او: اگر آمریکا بخواهد بر چین نظارت داشته باشد به جای پاکستان، هند  را ترجیح می دهد، که روابط هند و آمریکا از قبل بسیار خوب هستند. بنابراین آمریکا چرا برای حضور باید از پاکستان پایگاه بخواهد؟

ارسال نظر

 
1