خبر فوری

 
فشار چین بر پاکستان در خصوص ایجاد صلح با گروه تروریستی تحریک طالبان
کد خبر :763510960

17:45 1401/03/21


برچسب ها : TTP, پاکستان و چین, تحریک طالبان پاکستان, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, چین, سراج الدین حقانی, شبکه حقانی, طالبان افغانستان, فرماندهان تحریک طالبان پاکستان, مذاکره, هیئت حاکمه پاکستان,

گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان (TTP) خواهان اجرای قوانین اسلامی در مناطق تحت کنترل خود می باشد در حالی که چین بی سر و صدا اسلام آباد را برای انجام یک معامله هیئت مذاکره کننده و حاکمه پاکستان را تحت فشار قرار می دهد.


 

خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز | گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان (TTP) خواهان اجرای قوانین اسلامی در مناطق تحت کنترل خود می باشد در حالی که چین بی سر و صدا اسلام آباد را برای انجام یک معامله هیئت مذاکره کننده و حاکمه پاکستان را تحت فشار قرار می دهد.

پاکستان به نهایی کردن توافق صلح با گروه تروریستی تی تی پی بسیار نزدیک است و به گفته تحلیلگران سیاسی، این یک پیروزی دیگر برای سازمان های تروریستی است که به دنبال اجرای قوانین اسلامی در جنوب آسیا هستند.

پس از کشته شدن حداقل 119 سرباز پاکستانی و صدها غیرنظامی در حملات تحریک طالبان پاکستان بین اوت 2021 تا مارس 2022، هر دو طرف اخیراً آتش بس نامحدودی را اعلام کرده اند در همین راستا با میانجیگری رهبران طالبان افغانستان به ویژه سراج الدین حقانی وزیر کشور افغانستان، پاکستان موافقت کرد که برخی از جنگجویان و فرماندهان بلندپایه تحریک طالبان پاکستان را طبق توافق آزاد کند.

لازم به ذکر است که شبکه حقانی طالبان بدلیل ارتباط با گروه تروریستی القاعده بد نام است و میتوان تصور کرد که سراج الدین حقانی با سمت و نفوذ سیاسی خود در پی محافظت از منافع گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان باشد همچنین به گفته خبرگزاری های آمریکایی، در حال حاضر حداقل 3000 تا 5000 جنگجوی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند و این تعداد، تعداد اندکی نیست و ممکن است در نتیجه توافقنامه صلح با تی تی پی، بسیاری از این شبه نظامیان با قدرت مضاعف به پاکستان روی آورده و خود را به عنوان مرکز قدرت رسمی و اجرا قوانین اسلامی در پاکستان معرفی کنند.

یکی از مهم ترین خواسته های اصلی تحریک طالبان پاکستان شامل اجازه اجرای قوانین اسلامی در مناطق تحت کنترل عملی آن، به ویژه در بخش هایی از ایالت خیبر پختون خوا (KPK) که قبلاً بخشی از مناطق قبیله ای تحت اداره فدرال (FATA) بوده است می باشد.

TTP می خواهد ادغام مناطق قبیله ای تحت اداره فدرال با ایالت خیبر پختون خوا را که در سال 2018 اجرا شد، پس بگیرد در همین حال، اکثر تحلیلگران و سیاستمداران مخالف این ایدئولوژی می گویند که هدف اصلی آنها ایجاد یک "امارت کوچک اسلامی" در پاکستان است، همان گونه که طالبان افغانستان این نظریه را در افغانستان و طی جنگ و خونریزی های متمادی اجرا کردند؛ بنابر این مذاکرات صلح با این گروه تروریستی، تهدید بزرگی برای دولت اسلام آباد می باشد.

در سال 2009، زمانی که پاکستان قرارداد مشابهی را با TTP امضا کرد که به آن اجازه می‌داد قوانین اسلامی را در دره سوات ایالت خیبر پختون خوا اعمال کند، نتیجه یک جنگ طولانی بود که هزاران نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شدند.

شکست توافق قبلی برای برقراری صلح و مذاکرات جاری تحت حمایت و همکاری گروه‌ های تروریستی، سؤالات زیادی را ایجاد می‌کند که چرا دولت شهباز شریف روند دوباره مذاکرات با تحریک طالبان پاکستان را آغاز نموده است.

مطمئنا عوامل داخلی و خارجی در این زمینه نقش دارند و غیر قابل درک است که علیرغم امتناع تحریک طالبان پاکستان از به رسمیت شناختن برتری قانون اساسی 1973 و تقاضای آن در خصوص ایجاد حکومتی مبتنی بر شریعت است که قوانین ایالتی را نقض می کند، اما همچنان مذاکرات در حال برگزاری می باشد.

به گفته کارشناسان، ارتش پاکستان که سال های زیادی را صرف مبارزه با تحریک طالبان پاکستان کرده است، مدام ادعا می کند که این گروه را شکست داده اما اکنون شدیدا تحت فشار سیاسی قرار گرفته است؛ در همین حال، بسیاری از سیاستمداران پاکستان، ارتش را به دلیل حمایت از دولت عمران خان مورد انتقاد شدید قرار داده اند بطوری که ارتش را مقصر اصلی ورشکستگی پاکستان می دانند.

به نظر می رسد که ارتش پاکستان دوران حساسی را پشت سر می گذارد و ظهور مجدد تحریک طالبان پاکستان در این برهه حساس، ارتش را مجبور به حرکت به سمت مذاکره می کند و گفتنی است که تحریک طالبان پاکستان توانایی خود را در خصوص حمله به اهداف غیرنظامی و نظامی با سلاح های پیشرفته و مرگبار به نمایش گذاشته است.

یکی از رهبران کلیدی حزب ملی مردمی (ANP) مستقر در ایالت خیبر پختون خوا، که چندین تن از رهبران کلیدی خود را در حملات TTP بین سال‌های 2008 تا 2013 از دست داد در پی ادعاهای مکرر ارتش پاکستان مبنی بر شکست تی تی پی، گفت: این مذاکرات نشان می دهد که تحریک طالبان پاکستان هرگز شکست نخورده است همچنین این گروه تروریستی توسط طالبان افغانستان پشتیبانی می شود در حالی که طالبان افغانستان نیز از حمایت کامل هیئت حاکمه نظامی پاکستان برخوردار هستند.

وی افزود: ظهور مجدد TTP شکست مستقیم سیاست امنیتی پاکستان تحت تأثیر هیئت حاکمه نظامی این کشور می باشد. از یک سو، گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان با قدرت بیشتری وارد عرصه سیاست و کارزار مبارزه شده است و از سوی دیگر گروه های شبه نظامی بلوچ توانایی های جدید خود را درخصوص انجام حملات سیستماتیک در مراکز شهری بزرگ پاکستان از جمله لاهور و کراچی به نمایش گذاشته اند و به دلیل فشارهای زیاد، ارتش پاکستان دیگر تحمل جنگ و مبارزه را ندارد.

همچنین در پی تصدیق یکی از رهبران کلیدی حزب ملی مردمی، یکی از رهبران حزب مسلم لیگ نون پاکستان خطاب به خبرگذاری آسیا تایمز بیان کرده است که ارتش به دلیل بحران اقتصادی، دیگر توان ادامه جنگ با گروه های تروریستی و شبه نظامی را ندارد.

اکنون با این شرایط، ارتش پاکستان مجبور است که خواسته های تحریک طالبان پاکستان را بپذیرد، حتی اگر این خواسته ها تحریک آمیز باشد و همچنین قانون اساسی و حاکمیت قانون پاکستان را به چالش بکشد. با این وجود، گروه تروریستی طالبان پاکستان با توجه به وخامت اوضاع ارتش پاکستان به طور سخت و محکم پای میز مذاکره ایستاده است.

لازم به ذکر است که گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در حال حاضر از حمایت چین برخوردار است بطوری که پکن بارها اذعان داشته است که زندگی اسلامی توسط تحریک طالبان پاکستان حق مسلم آنهاست همچنین حمایت پکن از تی تی پی با تعهد افغانستان مرتبط است بطوری که افغانستان از حمایت مسلمانان اویغور در چین خودداری کند و از خاک افغانستان درخصوص تهدید و حمله به شهر سین کیانگ استفاده نشود.

یک سیاستمدار ارشد پاکستانی که مذاکرات جاری را از نزدیک مشاهده می کند، می گوید که پکن بر پاکستان فشار می آورد تا راهی برای "صلح" با تحریک طالبان پاکستان پیدا کند اما این گفتگوها نه تنها به این دلیل خطرناک هستند که می توانند یک حکومت طالبان به رسمیت شناخته شده در داخل پاکستان ایجاد کنند بلکه می تواند مقدمه ای برای دوره دیگری از تروریسم اسلام گرا در پاکستان باشد.

یکی از عوامل جنبش حفاظت از پشتون (PTM) در این زمینه بیان می کند که به مردم مناطق قبیله ای تحت اداره فدرال در پی مذاکرات با تحریک طالبان پاکستان، خسارت سنگینی وارد خواهد شد به گونه ای که اگر به گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان اجازه داده شود تا قوانین اسلامی خود را اجرا کند، مردم ایالت خیبر پختون خوا نیز بایستی مانند مردم دره سوات متحمل رنج و ظلم، آوارگی و کشتار هزاران نفر توسط این گروه تروریستی شوند.

ارسال نظر

 
1