خبر فوری

 
 
فرمانده تحریک طالبان پاکستان: برای نجات طالبان افغانستان از مشکلات احتمالی آماده مذاکرات شدیم
کد خبر :112148593

17:50 1400/08/26


برچسب ها : TTP, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, تروریسم, جماعت الاحرار, عمر خالد خراسانی, مذاکرات,

عمر خالد خراسانی از رهبران بنیانگذار تحریک طالبان پاکستان می گوید احتمالا دولت پاکستان این بار نیز به جای هدف صلح، از این مذاکرات برای منافع سیاسی استفاده خواهد کرد. او فکر می کند که باتوجیه عدم مشارکت تحریک طالبان پاکستان در مذاکرات، دولت پاکستان همراه با جامعه جهانی می توانست بر مشکلات طالبان افغانستان بیفزاید و به همین دلیل است که شاید تحریک طالبان تن به این مذاکرات داده است.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| تحریک طالبان پاکستان TTP از گروه های بزرگ تروریستی که بیش از یک دهه گذشته درحال انجام عملیات های تروریستی در خاک پاکستان علیه نیروهای امنیتی و غیر نظامی است، اخیرا از توافق آتش بس یکماهه طی مذاکرات با دولت پاکستان خبر داده است.

در مذاکرات میان دولت پاکستان با این گروه تروریستی در سال 2013 میلادی نیز پیشرفت خوبی صورت گرفته بود اما این مذاکرات به دلیل هلاکت حکیم الله محسود سرکرده این سازمان تروریستی طی حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی و بنابه دلایل دیگر، بدون نتیجه پایان یافتند. همچنین یکی از دلایل پایان بدون نتیجه این مذاکرات، عدم اعتماد میان هسته های داخلی این گروه در خصوص مذاکرات با پاکستان و عدم اتحاد بود. یکی از این هسته های مخالف مذاکرات با پاکستان، عبد الولی مهمند ملقب به خالد خراسانی فرمانده قدرتمند بود، وی از رهبران بنیانگذار تحریک طالبان پاکستان و بنیانگذار و رئیس شاخه مهمند این گروه تروریستی است.

براساس سخنان منتشر شده عمر خالد خراسانی در سال 2013 میلادی، در خصوص مذاکرات آن موقع، وی می گفت که اگر دولت پاکستان واقعا در امر مذاکرات جدی است، باید پیش از هر چیزی طالبان های بازداشت شده در پاکستان را آزاد کنند.

گفتنی است یکی از شرایط اساسی تحریک طالبان پاکستان که با پذیرفته شدن آن توسط دولت پاکستان، طرفین اخیرا به توافق آتش بس یکماهه دست یافتند، همین شرط آزادی نیروهای بازداشت شده تحریک طالبان در پاکستان بود.

در گذشته در جریان مذاکرات صلح که یک گروه ناشناس به نام "احرار الهند" مسئولیت چندین حمله خونین بزرگ در پاکستان را برعهده گرفته بود، گفته می شد که عمر خالد خراسانی از طراحان مرکزی این گروه تروریستی است و مقامات پاکستان می گفتند: خالد خراسانی با انجام چنین عملیات هایی به دنبال عدم پیشرفت در مذاکرات میان پاکستان و تحریک طالبان پاکستان است.

سپس این فرمانده قدرتمند با جدایی از تی تی پی، گروه جدیدی به نام "جماعت الاحرار" را تشکیل داد اما سال گذشته میلادی مجددا به دایره مرکزی تحریک طالبان پیوست.

عمر خالد خراسانی در خصوص مذاکرات در حال جریان میان پاکستان و تحریک طالبان می گوید که همچون تمامی رهبری، او نیز از مذاکرات مشروط حمایت می کند. وی افزود: در صورت پذیرفتن خواسته های تی تی پی، این مذاکرات پیشرفت خواهند داشت، که درحال حاضر نیز آزادی زندانیان سازمان از درخواست های سرفهرست تی تی پی است. وی می گوید که دولت پاکستان تاکنون زندانیان را آزاد نکرده و از احتمال و شاید حرف می زند.

ظاهرا به همین دلیل است که عمر خالد خراسانی مانند سال 2013 میلادی همچنان از مذاکرات با دولت پاکستان راضی به نظر نمی رسد. براساس منابع موثق، فهرستی از 102 نفر در بازداشت پاکستان برای آزادی به تیم مذاکراتی پاکستان داده شده است.

وی اظهار داشت: احتمالا دولت پاکستان اینبار نیز به جای هدف صلح، از این مذاکرات برای منافع سیاسی استفاده خواهد کرد. او فکر می کند که باتوجیه عدم مشارکت تحریک طالبان پاکستان در مذاکرات، دولت پاکستان همراه با جامعه جهانی می توانست بر مشکلات طالبان افغانستان بیفزاید و به همین دلیل است که شاید تحریک طالبان تن به این مذاکرات داده است.

مخالفان سیاسی و جهادی طالبان افغانستان دولت طالبان را متهم کردند که شاید فشار آنها تحریک طالبان پاکستان را مجبور به مذاکرات با دولت پاکستان کرده است. عمر خالد خراسانی ضمن رد این گمانه زنی ها، نسبت به نقش طالبان افغانستان در مذاکرات ابراز اطمینان کامل کرد و افزود: تمامی رهبری تحریک طالبان پاکستان از جمله من، رهبری طالبان افغانستان را پیشوای خود می دانند و انتظار ندارند که فشاری بر تی تی پی وارد کنند که به آن آسیب برساند. وی ابراز امیدواری کرد که طالبان افغانستان در این مذاکرات به اعتماد اینها لطمه نخواهند زد.

عمر خالد خراسانی در ادامه خاطر نشان کرد که در صورت شکست مذاکرات، شورای تحریک طالبان پاکستان پس از مشورت با فرماندهان خود، استراتژی آتی را تدوین خواهد کرد. وی مدعی شد که در صورت ناکامی در مذاکرات، تصمیم مجدد سازمان به صورت آغاز مجدد حملات خواهد بود.

 

وضعیت تی تی پی پس از کنترل کابل به دست طالبان افغانستان

پس از کنترل کابل به دست طالبان افغانستان، تصور عمومی این بود که دیگر افغانستان برای عناصری که از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می کنند نا امن و غیرقابل فعالیت خواهد شد.

این تصور به دو دلیل صورت گرفته بود: یکی بخاطر اینکه پاکستان روابط خوب و نزدیکی با طالبان افغانستان داشته است و از طرفی پاکستان دولت سابق افغانستان را به حمایت و فراهم کردن پناهگاه برای چنین عناصر مخالف پاکستان متهم می کرد؛

دلیل دوم معاهده دوحه طالبان با آمریکا است که در آن طالبان افغانستان متعهد شد که دیگر اجازه نخواهد داد خاک افغانستان علیه دیگر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

اما براساس گزارش، برعکس این تصور عمومی، پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، شاهد تسریع در فعالیت های آزادانه تحریک طالبان پاکستان در افغانستان هستیم.

تعداد زیادی از زندانیان تحریک طالبان پاکستان در بازداشت دولت سابق آزاد شدند که یکی از این افراد آزاد شده مولوی فقیر محمد بنیانگذار و نایب امیر تحریک طالبان پاکستانی است که از 8 سال گذشته در زندان پل چرخی در بازداشت بود.

تحریک طالبان پاکستان در گزارش ویدیوی رسمی خود نه تنها آزادی این زندانیان را تایید بلکه به جهان نشان داد که تحت حاکمیت طالبان افغانستان، آنها بیش از گذشته آزاد هستند. در این ویدیو، مفتی ابو هشام نایب سرکرده فعلی تحریک طالبان پاکستان TTP در کاروانی متشکل از ده ها خودرو که از نیروهای سابق افغانستان توقیف شده بودند، از زندانیان آزاد شده از جمله فقیر محمد استقبال کرد و اجتماعات بزرگی را برای آنها تشکیل داد.

فقیر محمد و ابوهشام در پیام های ویدیویی خود پیروزی طالبان افغانستان را بزرگترین پیروزی جهادگران جهان از جمله تحریک طالبان پاکستان دانسته و از جنگجویان خود خواستند تا اگر با پا گذاشتن در جای پای طالبان افغانستان در جنگ علیه پاکستان ثابت قدم بمانند، یک روز آنها نیز علیه دولت پاکستان همچون طالبان افغانستان به پیروزی دست خواهند یافت.

یک روز پس از کنترل کابل توسط طالبان افغانستان، تحریک طالبان پاکستان در بیانیه ای رسمی پیروزی را تبریک گفت و بیعت خود را با آنها تجدید و سازمان خود را به عنوان یک شاخه فرعی از طالبان افغانستان اعلام کرد که به گفته آنها فقط تفاوت این است که این سازمان در پاکستان مشغول جنگ است. علاوه بر آن، تحریک طالبان پاکستان بیشترین حملات طی پنج سال گذشته علیه پاکستان را در دو ماهه اخیر انجام داده است.

ارسال نظر

 
1