خبر فوری

 
عدم موفقیت هیئت علمای پاکستان در نرم کردن موضع تحریک طالبان نسبت به مناطق قبایلی
کد خبر :1566945668

13:08 1401/05/06


برچسب ها : TTP, اسلام آباد, پاکستان و افغانستان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, تروریسم, جنبش پشتون, جنبش حفاظت از پشتون, جنبش ملی دموکراتیک, طالبان افغانستان, محسن داور, مذاکرات, مفتی تقی عثمانی, نشست, کابل,

تی تی پی در مورد مناطق قبایل الحاقی، اظهار داشت: کفر جهانی و عوامل محلی آن وضعیت استقلال این مناطق را لغو کرده و آن را در یک سیستم دموکراتیک و غیراسلامی ادغام کرده اند. محسن داور رئیس جنبش ملی دموکراتیک پاکستان: کمربند جمعیت پشتون در حاشیه مذاکرات درحال واگذاری به طالبان می باشد.


کابل: به گزارش راز نیوز| هیئت علمای اهل سنت پاکستان به سرکردگی مفتی تقی عثمانی جهت مذاکرات با رهبران گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان TTP به کابل سفر کرده بود، گزارشی در این خصوص منتشر شده است که این هیئت در نرم کردن موضع گروه تروریستی ناموفق بوده و گروه تروریستی از عقب نشینی یا انعطاف پذیری در مسئله الحاق مناطق قبایلی به ایالت خیبر پختون خوا، خودداری کرده است.

گفتنی است پیش از این نیز این گروه تروریستی در دیدار با هیئت های مختلف پاکستانی برهمین خواسته تاکید کرده و گفته بود که مناطق قبایلی که به ایالت خیبر ملحق شده اند، باید مجددا مستقل شوند.

گروه تروریستی تی تی پی در بیانیه صادر شده، گفت: ما به اساتید و علمای خود خوش آمدید می گوییم، که پس از صرف وقت گرانبهای خود، زحمت آمدن به اینجا را کشیدند.

در این بیانیه آمده است که مردم پشتون به ویژه ساکنان مناطق قبایلی در نتیجه تجزیه هند به آزادی نرسیده اند، بلکه پشتون ها آزادی خود را از طریق "جهاد مقدس" حفظ کرده اند. زمانیکه کفر جهانی و غلامان آنها تحت فرماندهی آمریکا پس از 11 سپتامبر 2001 میلادی به امارت اسلامی (دولت اسبق گروه تروریستی طالبان افغانستان) حمله کردند، مناطق قبایلی آزاد و مستقل بودند و به همین دلیل مردم این مناطق برای مجاهدان و مهاجران پناهگاه فراهم کردند و جهاد از این مناطق قبایل منظم شد، و به همین دلیل آمریکا شکست خورد.

تی تی پی در مورد مناطق قبایل الحاقی، اظهار داشت: کفر جهانی و عوامل محلی آن وضعیت استقلال این مناطق را لغو کرده و آن را در یک سیستم دموکراتیک و غیراسلامی ادغام کرده اند.

 این گروه در بیانیه خود با اشاره به یک فتوا، نوشته است زمانیکه نیروهای ناتو به افغانستان حمله کردند، پس از فتوای علما به پناهندگانی که از جانب طالبان افغانستان آمده بودند پناه داده شد و همچنین (مردم مناطق قبایلی) با استفاده از تمامی امکانات خود به امارت اسلامی افغانستان کمک نیز کردند.

ناگفته نماند که روند اخیر مذاکرات با تروریست های تحریک طالبان پاکستان از ماه مه سال جاری میلادی و با میانجیگری گروه حقانی طالبان افغانستان، میان پاکستان و تی تی پی زمانی آغاز شد که یک جرگه از مناطق قبایلی و ملاکند جهت گفتگو با تی تی پی به کابل سفر کرده بود.  

تحریک طالبان پاکستان در مورد دور جاری مذاکرات گفته بود که ژنرال فیض حمید فرمانده سپاه پیشاور ارتش پاکستان و رئیس اسبق سازمان اطلاعات پاکستان موسوم به ISI به نمایندگی از دولت پاکستان حضور دارد، درحالی که مفتی نور ولی امیر تحریک طالبان پاکستان از جانب این گروه تروریستی مذاکرات را انجام می داد.

نظر تحلیلگران

عبد السید مقیم سوئد و محقق در مورد سازمان های افراط گرا در اظهارات خود در خصوص دیدار هیئت علمای اهل سنت پاکستان با رهبران سازمان تروریستی تحریک طالبان پاکستان می گوید که این مذاکرات نیز مثمر ثمر نخواهند بود اما این مذاکرات شاید برای این علما مفید تر باشد که سعی در رفع سوء تفاهمات با تحریک طالبان کنند. از طرفی یکی از فواید برای هیئت حاکمه پاکستان از این سفر علما می تواند پیدا شدن مقبولیت در قشر مذهبی پاکستانی در زمینه این روند مذاکرات باشد.

وی افزود: نشست روحانیون اهل سنت پاکستانی ممکن است منجر به هموار شدن افکار عمومی در پاکستان برای گفتگو با تحریک طالبان شود، زیرا هیئت حاکمه پاکستان با انتقادات شدید از سوی مردم پاکستان مواجه است که گفته می شود چگونه با اعضای تحریک طالبانی که در کشتار هزاران نفر از نیروهای امنیتی و مردم پاکستان دست داشته اند، مذاکرات می شود و صحبت از عفو آنها به میان می آید.

رفعت الله اورکزئی که از دو دهه گذشته مشغول گزارشگری در زمینه سازمان های افراط گرا می باشد، می گوید: این فتوایی که تحریک طالبان پاکستان از آن صحبت می کند و پس از این فتوا عملیات های این سازمان در پاکستان شروع شده بود در دسترس عموم وجود ندارد درحالیکه تی تی پی از سال 2007 میلادی به طور مداوم از این فتوا یاد می کند.

وی در ادامه اظهاراتش می گوید که ما در گذشته از تی تی پی خواستیم تا این فتوا را به اشتراک گذارد اما آنها تاکنون آن را ارائه نکرده اند؛

او در مورد نشست هیئت علمای اهل سنت پاکستان با تی تی پی می گوید که این حقیقت دارد که بیشتر افراد این هیئت از اساتید طالبان می باشند اما تحریک طالبان پاکستان در گذشته از اینها گله گی کرده است زیرا این علما، عملیات های مسلحانه را غیر شرعی می دانند. در این هیئت همچنین برخی از علمایی که در سال 2018 میلادی اعلامیه ای با عنوان "پیام پاکستان" را امضاء کرده بودند نیز حضور دارند که در این اعلامیه حملات انتحاری، انفجار ها و دیگر اقدامات مسلحانه در پاکستان حرام اعلام شده بود .

رفعت الله نیز بعید میداند که این علما بر تحریک طالبان پاکستان بتوانند تاثیری گذارند یا مطالبات پاکستان را بتوانند به آنها بقبولانند، اما او می گوید که این نشست می تواند منجر به ایجاد فضای اعتماد شود.

شایان ذکر است یکی از مطالبات اصلی و بنیادی گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان از آغاز روند مذاکرات با هیئت حاکمه پاکستان، پایان دادن به الحاق مناطق قبایلی می باشد که پاکستان این مناطق را به ایالت خیبر پختون خوا ملحق کرده است.

 

کمربند جمعیت پشتون در حاشیه مذاکرات درحال واگذاری به طالبان می باشد

محسن داور رئیس جنبش ملی دموکراتیک پاکستان و عضو سابق جنبش حفاظت از پشتون در گفتگو با رسانه در خصوص واگذاری کمربند جمعیت پشتون در حاشیه مذاکرات به طالبان، تصریح داشت: مذاکرات با گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستان TTP ادامه همان سیاست های (اشتباه) قدیمی هیئت حاکمه پاکستان است که کشور را به بحران فعلی رسانده است.

 

وی ضمن ابراز نگرانی از مذاکرات جاری میان هیئت حاکمه پاکستان با گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان، گفت: برنامه ریزی ها در زمینه واگذاری کل منطقه پشتون نشین به دست طالبان، درحال انجام است. درحاشیه مذاکرات، کل وزیرستان و مناطق قبایلی به طالبان واگذار می شوند و این بار عواقب آن چنان وخیم خواهد بود که هیئت حاکمه نمی تواند آن را کنترل و تحمل کند. عواملی که پاکستان را به این نقطه فعلی رسانده است، آنها دوباره درحال تکرار آن می باشند، یعنی هر اتفاقی که در افغانستان رخ داده یا به نام مذاکرات اخیر با تحریک طالبان پاکستان رخ می دهد، این سیاست های گذشته است که تداوم دارد و این سیاست ها ما را به بحران کنونی اقتصادی و غیره رسانده است.

 

 

بخوانید: نشست علمای سرشناس پاکستان و فرماندهان گروه تحریک طالبان پاکستان در کابل

             اعزام گروهی از رهبران دینی پاکستان به کابل برای مذاکره با گروه تروریستی تحریک طالبان

ارسال نظر

 
1