خبر فوری

 
 
سفیر ایران: آینده روابط دو کشور پاکستان و ایران درخشان است
کد خبر :682118923

18:09 1399/07/11


برچسب ها : انرژی, بندر, پاکستان, پاکستان و ایران, تجارت, چابهار, سرمایه گذاری, سفیر ایران, سید محمد علی حسینی, گوادر,

سید محمد علی حسینی سفیر ایران در اسلام آباد طی مصاحبه با خبرگزاری "بیزنس ریکاردر" با اذعان بر اینکه ایران، بندر گوادر و چابهار را رقیب یکدیگر نمی داند، گفت: آینده روابط دو کشور پاکستان و ایران درخشان است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سید محمد علی حسینی سفیر ایران در اسلام آباد طی مصاحبه با خبرگزاری "بیزنس ریکاردر" با اذعان بر اینکه ایران، بندر گوادر و چابهار را رقیب یکدیگر نمی داند، گفت: اتصال این دو بنادر به همراه تقویت و توسعه اقتصاد منطقه، منجر به تقویت تجارت میان دو کشور نیز می شود. وی افزود: چابهار و گوادر دو بندر مهم هستند که در صورت فعال شدن این  بنادر، منطقه با تاثیرات مثبت اقتصادی روبرو خواهد شد. پاکستان در حال ساخت بندر گوادر است و ایران نیز در حال تلاش برای افزایش فعالیت بندر چابهار؛ برخی افراد این دو بندر را رقیب یکدیگر می پندارند، درحالیکه ایران، این بنادر را مکمل یکدیگر می داند.  

سفیر ایران با اشاره به این موضوع که از طریق اتصال دو بندر با استفاده از خط ریلی می توان بیش ترین استفاده را از این بنادر کرد، گفت: ایران پیشنهاد فراهم کردن انرژی برق برای بندر گوادر را به پاکستان کرده بود، ما معتقدیم که تثبیت هردو بندر موجب رونق منطقه و افزایش حجم تجارت خواهد شد و حقیقت این است که ما شکوفایی و ثبات پاکستان را رفاه و ثبات ایران می دانیم. از این طریق شاهد افزایش حجم تجارت مرزی نیز خواهیم بود.

سید حسینی ابراز داشت که حجم تجاری پاکستان و ایران 1.3 میلیارد دلار بود و طی چند ماه اخیر شاهد کاهش این حجم تجارت به دلیل شیوع ویروس کرونا بودیم، زیرا مرز مشترک پاکستان_ایران به صورت کامل بسته بود که این مسئله باعث ایجاد مانع در تجارت دوجانبه شد. پاکستان و ایران توانایی و پتانسیل افزایش حجم تجاری را دارند، امیدواریم هرچه سریعتر پس از حل و فصل شدن این مسئله، مجددا تجارت دو طرفه طی همکاری های مشترک به روند معمولی خود باز خواهد گشت و مسیر های توسعه باز خواهند شد. وی با اشاره به بخش های بنزین، گاز، برق و غیره، گفت: بسیاری از بخش ها هستند که دو کشور می توانند در آنها تجارت انجام دهند، ایران قدرت بی نظیری در بخش انرژی و توانایی رساندن به مناطق مختلف پاکستان را دارد.

وی طی گفتگو در مورد خط گازی پاکستان_ایران، اظهار داشت که این توافقنامه سال 2005 امضاء شده بود، پس از آن ایران علیرغم تحریم های غیرقانونی آمریکا و سایر مشکلات، بخش خود را با موفقیت به پایان رساند، ما همچنان انتظار داریم که پاکستان به این توافق عمل خواهد کرد، حتی اگر این پروژه را با موفقیت به اتمام برسانیم، همچنان نیز فرصت های زیادی برای تجارت متقابل وجود دارد. درحال حاضر، ایران مقدار محدودی از انرژی برق را برای پاکستان فراهم می کند، درحالیکه خیلی پیش تر پیشنهاد فراهم کردن انرژی بیشتر را به پاکستان ارائه کرده است. می توان با افزایش سرمایه گذاری در بخش های گردشگری، بهداشت و زائرین تعداد گردشگران دو طرف را افزایش داد. سید حسینی با بیان این مورد که آینده روابط دو کشور پاکستان و ایران درخشان است، گفت: زیرا امید رهبران و مردم دو کشور این است تا علیرغم تلاش دشمنان و اشرار، این دو کشور باید همکاری بیشتری در زمینه های مختلف داشته باشند.

ارسال نظر

 
1