خبر فوری

 
 
روابط تجاری و دوستانه کشورهای ایران و پاکستان
کد خبر :128468539

18:13 1397/11/23


برچسب ها : ارتش, اقتصاد, ایران, پاکستان, دوستی, روابط, سرمایه گذاری, همسایه,

کشور ایران به عنوان نخستین کشوری که استقلال و آزادی کشور پاکستان را به رسمیت شناخته بود ، روابط دوستانه ای با کشور همسایه خود پاکستان دارد .


کشور ایران به عنوان نخستین کشوری که استقلال و آزادی کشور پاکستان را به رسمیت شناخته بود ، روابط دوستانه ای با کشور همسایه خود پاکستان دارد . کشورهای پاکستان و ایران طی دهه هایی به عنوان ائتلاف نظامی شناخته می شدند . همچنین ایران در دو جنگ پاکستان با هند نیز این کشور را حمایت و کمک کرده بود . قابل ذکر است که کشور پاکستان در درگیری به وجود آمده قبل از سال 1965 میلادی مصادف با 1343 ، کشور ایران را به عنوان میانجیگر خود معرفی کرده بود که این امر نشان از عمق دوستی دیرینه دو کشور دارد . در عصر جدید اهمیت روابط و توافقنامه های اقتصادی بیش از روابط نظامی است . کشور ایران خواستار افزایش حجم تجارت خود با کشور پاکستان به ارزش 5 میلیارد دلار است که این موضوع مشکل و پیچیده ای نیست . ایران به عنوان عضو بزرگترین کشورهای صادر کننده نفت ، سالانه حدود 40 میلیارد دلار صادرات انجام میدهد که این درآمد چیزی به جز درآمد نفتی است . اگر دو کشور همسایه با جدیت با قاچاق مبارزه کنند ، کشور ایران میتواند به اهداف خود در این زمینه دست پیدا کند .

 

به هر حال کشور ایران درصورتی که خواستار افزایش صادرات خود است باید کالاهایی را نیز از پاکستان خریداری کند ، زیرا تجارت بین المللی نمی تواند تجارتی یک طرفه باشد . کشور ایران به منظور افزایش تجارت خود ، باید با کشور پاکستان و مخصوصا در بلوچستان آن سرمایه گذاری هایی انجام دهد .  با توجه به زیاد بودن زمینه های تجارت دو کشور نه تنها صادرات ایران به 5 میلیارد ، بلکه می توان گفت از طریق سرمایه گذاری صادرات ایران به 10 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت . با فراهم کردن تسهیلاتی از سوی ایران ، پاکستان قادر به خریداری نفت و گاز بیشتری از ایران خواهد بود . درصورتی که ایران خواستار بهبودی و افزایش میزان امنیت مرزی خود است ، با سرمایه گذاری در بلوچستان و خرسندی ملت بلوچ می تواند به استحکام و ثبات بیش تری دست پیدا کند . در اشاره ای مختصر به زمینه های سرمایه گذاری ایران در پاکستان می توان گفت که این کشور می تواند در زمینه های : ماهی گیری ، کشاورزی ، پرورش دام ، صنعت و دیگر موارد در بلوچستان پاکستان سرمایه گذاری کند .

 

افزایش و ارتقاء روابط تجاری میان دو کشور حائز اهمیت بسزایی است . جام کمال خان وزیر ارشد ایالت بلوچستان در برنامه جشن 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کنسولگری ایران روابط دو کشور را برپایه های سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی دانسته و گفت : علاوه بر این که دو کشور ایران و پاکستان از کشورهای همسایه هستند ، روابط مستحکم دو کشور بر پایه اسلام نیز استوار است .

 

وی با تاکید بر این موضوع که مقامات دو کشور ایران و پاکستان خواستار ارتقاء روابط دوجانبه هستند اعلام داشت که ، دو کشور در مواقع حساس و سخت همیشه در کنار یکدیگر ایستاده اند . وی از خواهش گسترش روابط تجاری تا 5 میلیارد دلار خبر داده و اظهار داشت که عصر جدید عصر روابط اقتصادی است ، و هر کشوری که روابط اقتصادی مناسبی داشته باشد دنیا با نگاه قدردانی به آن می نگرد .

وزیر ارشد ایالت بلوچستان با اظهار این موضوع که زمینه های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد ابراز داشت که سیستان و بلوچستان و بلوچستان پاکستان می توانند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کنند . وی افزود : با توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان ، نه تنها منفعتی برای مردم سیستان و بلوچستان و بلوچستان پاکستان خواهد داشت ، بلکه موجب بهبودی وضعیت زندگی و اقتصادی آنها نیز خواهد شد .

با توسعه و ارتقاء روابط تجاری دو کشور ، منطقه و مردم بلوچ می توانند از نتایج مثبت آن بهره مند شوند . با استفاده از منطقه مرزی بلوچستان و دو بندر دو کشور می توان  سرمایه گذاری های میلیاردی انجام داد که بلوچستان پاکستان در این زمینه می تواند نقش مثبتی داشته باشد.

ارسال نظر

 
1