خبر فوری

 
خلبان اسرائیلی در پاکستان چه شد؟
کد خبر :1116489721

21:22 1397/12/16


برچسب ها : آمریکا, اسرائیل, پاکستان, جنگ هند و پاکستان, خلبان اسرائیلی, خلبان هندی, هند,

ظفر هلالی تحلیلگر و خبرنگار معروف پاکستان ادعا کرد دومین خلبان دستگیرشده تابعیت اسرائیلی دارد.


 

به گزارش راز نیوز، پس از حمله جنگنده‌های هند به مناطق کشمیر پاکستان، فرمانده سازمان روابط عمومی ارتش پاکستان در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد 2 تن از خلبانان دستگیر شدند. اما همان شب ژنرال آصف غفور فرمانده سازمان روابط عمومی ارتش پاکستان در صفحه شخصی توییتر اعلام کرد فقط یک خلبان هندی در دست ارتش پاکستان است.

اما پس از مدتی ظفر هلالی تحلیلگر و خبرنگار معروف پاکستان ادعا کرد دومین خلبان دستگیرشده تابعیت اسرائیلی دارد. به همین علت این موضوع مهم بدون سروصدا کنار گذاشته شد. بااین‌حال ظفر هلالی تنها مدعی این خبر نیست.

لازم به ذکر است یک خلبان هندی پس از دستگیری به هند تحویل داده شد. پس از منهدم شدن 2 جنگنده هند توسط نیروی هوایی پاکستان، ژنرال آصف غفور فرمانده سازمان روابط عمومی ارتش و عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در ساعات اولیه اعلام کردند 2 تن از خلبانان توسط ارتش پاکستان دستگیر شدند. اما پس از گذشت زمان کوتاه همان شب توسط شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که فقط یک خلبان در دست ارتش پاکستان است.

ادعای ظفر هلالی

ظفر هلالی تحلیلگر و خبرنگار معروف پاکستان شب چهارشنبه در برنامه شبکه 92 نیوز ادعا کرد: «موضوع ابهی نندن خلبان هندی را فراموش کنید. وی را به سفارش بزرگان آزاد کردیم. اکنون یک خلبان اسرائیل در دستان ما است. ما یک خلبان اسرائیلی دستگیر کرده‌ایم». لازم به ذکر است منظور ظفر هلالی از سفارش بزرگان همان آمریکا است زیرا پس از تنش‌های میان هند و پاکستان آمریکا برای پایان این تنش‌ها به خواسته هند به پاکستان دستور آزادی خلبان هندی را داد و پاکستان این امر را پذیرفت.

ظفر هلالی افزود: اسرائیل برای آزادی این خلبان از آمریکا خواست به‌عنوان واسطه با پاکستان مذاکرات کند. وی اظهار کرد به نظر من مقامات پاکستانی به این درخواست آمریکا جواب مثبت داده‌اند. به همین علت تنش‌های میان هند و پاکستان فروکش شده است.

ظفر هلالی خاطرنشان کرد پس از کمی تفکر در مورد این موضوع حرف‌های زیادی در این زمینه روشن شد.

چندی پیش خبر داغ دستگیری خلبان اسرائیل منتشر شد اما تاکنون توسط هیچ‌یک از مقامات تائید یا تکذیب نشده است. زید حامد تحلیلگر نظامی سه‌شنبه ادعا کرد خلبان اسرائیلی توسط پاکستان دستگیرشده است. علاوه بر این، گروهای دفاعی نیز این ادعا را داشتند.

ظاهراً نقطه شروع این بحث تویت هاننیا نفتالی فعال رسانه اجتماعی اسرائیلی است. پس‌ازآن که جنگنده‌های هند توسط پاکستان نابود شدند وی روز بعد در شبکه اجتماعی توییتر گفت: نیروی هوایی اسرائیل با هند در جنگ با تروریسم همکاری می‌کند. همچنین عکس گروهی خلبانان هند و اسرائیل را در توییتر منتشر کرد درصورتی‌که چهرهای خلبانان اسرائیل تار شده است.

لازم به ذکر است نفتالی یک فعال رسانه اجتماعی اسرائیل به‌حساب می‌آید که وی با مقامات اسرائیل در ارتباط است. وی باوجود فعال حقوق بشر دشمن سرسخت مسلمانان فلسطین به‌حساب می‌آید.

چندی پیش هند در جلسه خصوصی تصمیم حمله به پاکستان را گرفت. که پس از 2 ساعت سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI از آن باخبر شد. به همین علت هند آن حمله را لغو کرد. اما مقامات هند به اسرائیل و آمریکا بدبین هستند زیرا تنها این دو کشور قادر به شنود این جلسه فوق سری هند هستند.

هند روز سه‌شنبه هفته گذشته توسط بمب اسپائس 2000 ساخت اسرائیل به پاکستان حمله کرد. این بمب فقط در جنگنده میراج قابل‌نصب است. اما هند با کمک اسرائیل در حال جاسازی این بمب در جنگنده سوخو 30 ساخت روسیه است. کشورهای هند و اسرائیل روابط نظامی دیرینه‌ای دارند.

نیروی هوایی پاکستان 2 جنگنده هندی را منهدم کرد که یکی از آن‌ها میگ 21 در خاک پاکستان نابود شد و یکی دیگر سوخو 30 بود که در کشمیر اشغالی نابود شد که پس‌ازآن هند آن را تکذیب کرد.

به گفته منابع بین‌المللی به علت اسرائیلی بودن دومین خلبان دستگیرشده هند توان این ادعا را ندارد که یک خلبان دیگر هند در دست پاکستان است. از طرفی هم اسرائیل هم به‌طور آشکار نمی‌تواند این موضوع را قبول کند که خلبان اسرائیل در دست پاکستان است.

چند تن از تحلیلگران در پاسخ به این موضوع ادعا کردند که نیروی هوایی اسرائیل از جنگنده سوخو استفاده نمی‌کند. امکان این‌که خلبان دوم تابعیت اسرائیل را داشته باشد بسیار ضعیف است.

لازم به ذکر است خلبانان پاکستانی در جنگ اعراب با اسرائیل توسط جنگنده میگ 21 سوریه، جنگنده اسرائیل را نابود کردند. از طرفی هم هند با همکاری اسرائیل بمب اسپائس 2000 اسرائیلی را در جنگنده سوخو30 نصب کرد. پس می‌توان به این نتیجه رسید که کنترل کردن سوخو30 برای خلبانان اسرائیل کار دشواری به‌حساب نمی‌آید.

رسانه‌های هند اعلام کردند که در حمله به پاکستان جنگنده میراج استفاده‌شده است. در این میان لازم به ذکر است که نیروی هوایی اسرائیل شامل جنگنده‌های میراج نیز است و خلبانان اسرائیل درزمینه کنترل میراج از تجربه خاصی برخوردار هستند.

اگر خبر دستگیری خلبان اسرائیل تائید شود این اولین پیروزی خلبانان پاکستانی علیه اسرائیل نخواهد بود. در سال 1974 میلادی عبد الستار علوی خلبان پاکستانی توسط جنگنده میگ 21، جنگنده میراج اسرائیل را نابود کرد. لباس فرم خلبان اسرائیلی اکنون در موزه نیروی هوایی پاکستان در شهر کراچی است.

خلبانان پاکستانی در جنگ‌های اعراب با اسرائیل در سال‌های 1967 و 1973 میلادی شرکت داشتند.

قبل از انفجارهای آزمایشی اتمی پاکستان که در سال 1998 میلادی صورت گرفت. جنگنده‌ای میراج اسرائیلی برای حمله به تأسیسات اتمی پاکستان به سرینگر کشمیر اشغالی آمده بودند اما به علت نامعلوم این حمله لغو شد.

ارسال نظر

 
1