خبر فوری

 
 
تصمیم به تمدید مجدد قرار داد خط گازی ایران_پاکستان توسط مقامات دو کشور
کد خبر :409514173

16:17 1398/06/07


برچسب ها : ایران, پاکستان, ترکیه, خط گازی,

دو کشور پاکستان و ایران باوجود تحریم های آمریکا مجددا برای گسترش روابط دوستانه و تعمق در این روابط تصمیم به امضای سومین قرارداد خط گازی تا سال 2024 گرفته اند. توافق نامه تمدیدی قرار است هفته آینده میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت پاکستانی سیستم گاز بین المللی در ترکیه امضاء شود.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز به نقل از منابع خبری پاکستان، دو کشور پاکستان و ایران باوجود تحریم های آمریکا مجددا برای گسترش روابط دوستانه و تعمق در این روابط تصمیم به امضای سومین قرارداد خط گازی تا سال 2024 گرفته اند. توافق نامه تمدیدی قرار است هفته آینده میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت پاکستانی سیستم گاز بین المللی در ترکیه امضاء شود. طی سفر نخست وزیر پاکستان در 21 آوریل به ایران و دیدار با مقامات مرتبطه تصمیم اصلی برای تمدید توافق ایران و پاکستان و بازپس گیری اعلامیه قانونی صادر شده از سوی ایران گرفته شد. طبق قرار داد جدید، پاکستان تا اوت 2024 خط لوله ای در منطقه خود را احداث و روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز از ایران خریداری خواهد کرد، در غیر اینصورت ایران علیه پاکستان در فرانسه با درج شکایت، جریمه های سنگینی را نیز تحمیل خواهد کرد.
گفتنی است پاکستان می‌تواند درعوض LNG، از ایران گاز ارزان‌تری وارد کند. وزارت قانون پاکستان با مشورت با خبرگان حقوقی فرانسوی و ایرانی، جنبه های قانونی تمدید 5 ساله را با اصلاح قرار داد خرید سلول‌های گازی تایید کرد. گزارشات حاکی از آن است که طبق قرار داد قرار بود این خط گازی در یکم ژانویه 2015 شروع بکار کند، اما به دلیل تحریم های جهانی علیه ایران، این پروژه عملی نشد. گاز از میدان گازی جنوب ایران تا نزدیکی مرز گوادر تامین می‌شود.

ارسال نظر

 
1