خبر فوری

 
 
بلاول بوتو: عبور از خط قرمز توسط تحریک طالبان را بی پاسخ نخواهیم گذاشت
کد خبر :1638220302

10:16 1401/10/01


برچسب ها : TTP, آمریکا, افغانستان, ایالات متحده آمریکا, پاکستان, پاکستان و آمریکا, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریسم, واشنگتن,

بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان که طی سفری به آمریکا در واشنگتن حضور دارد با سخنرانی در شورای آتلانتیک با بیان اینکه اگر گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستان TTP از خط قرمز عبور کند، تحت هیچ شرایطی کوتاه نخواهیم آمد، اظهار داشت...


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان که طی سفری به آمریکا در واشنگتن حضور دارد با سخنرانی در شورای آتلانتیک با بیان اینکه اگر گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستان TTP از خط قرمز عبور کند، تحت هیچ شرایطی کوتاه نخواهیم آمد، اظهار داشت: ما آماده بررسی هرگونه عملیات نظامی برای تضمین حفاظت از جان شهروندان خود هستیم.

وی در ادامه با تاکید بر مقابله با ستیزه جویان، بر قدرت های بین المللی تاکید داشت که برای ثبات و استحکام در منطقه ضروری است تا آنها با حاکمان فعلی افغانستان همکاری و تعامل داشته باشند.

وزیر خارجه پاکستان در پاسخ به سوال پرسیده شده در رابطه با استقرار ارتش در مرز یا داخل افغانستان برای جلوگیری از حملات گروه های ستیزه جوی مقیم افغانستان، گفت: برای خاتمه بخشیدن به ستیزه جویی، طی همکاری با افغانستان گروه های تروریستی را تحت فشار قرار خواهیم داد. وی اظهار داشت که باوجود حملات فرامرزی علیه پاکستان، اوضاع این کشور نسبت به سال 2007 میلادی که پاکستان علیه تی تی پی و دیگر گروه های تروریستی عملیات های نظامی را آغاز کرده بود، بهتر است.

بلاول بوتو با اعلام هشدار، خاطر نشان ساخت درصورتی که احتیاط نکنیم، اوضاع بدتر می شود و قطعا این عمل به هر برنامه یا پروژه ای خسارت وارد می کند، خواه این پروژه سی پیک باشد یا اشکال دیگری از فعالیت های اقتصادی، زیرا هیچ کس برای بازرگانی جان خود را به خطر نمی اندازد. به همین دلیل است که من به طور خاص موضوع تحریک طالبان پاکستان و تروریسم را به طور کلی بررسی می کنم، نه تنها مرز بلکه سایر حوادث اخیر تروریسم در منطقه از جمله حادثه اخیر در بنون، قطعا نگران کننده هستند، در این حادثه فرماندهان نظامی ما با شجاعت اوضاع را مدیریت کردند. با این حال، کشورهای همسایه ما به ویژه افغانستان باید شفاف سازی کنند، باید از خودشان قدرت و ظرفیت کامل برای مقابله با تحریک طالبان پاکستان یا سایر گروه های فعال در این کشور را نشان دهند.

بلاول زرداری در ادامه اظهاراتش ضمن اعتراف به این امر که سیاست خارجی پاکستان همچون آمریکا نسبت به افغانستان ظرفیت بهتر شدن را دارد، بیان داشت: ما باید با جدیت بررسی کنیم که در آینده می توانیم چه کارهایی انجام دهیم. آیا ما درحال عبرت آموزی از اشتباهات خود هستیم، تا آنها را مجددا تکرار نکنیم، یا اینکه(دوباره آنها را تکرار خواهیم کرد)؟ پاسخ این سوال را ثبات و امنیت افغانستان، پاکستان و منطقه مشخص خواهد کرد. اولین گزینه پاکستان این است که دولت موقت افغانستان ثابت کند که توانایی مقابله با این مشکل را دارد.

از طرفی منیر اکرم سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد طی سخنرانی در رایزنی با محوریت افغانستان، به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داد که بهترین گزینه ثبات در منطقه ، گفتگو با طالبان می باشد. وی افزود: سیاست انزوا یا تنها گذاشتن در گذشته، کارآمد نبود، و در صورت بکارگیری مجدد نتایج مثبتی در حال و آینده نخواهد داشت، ما برای دستیابی به اهداف جامعه جهانی نیازمند یک برنامه هماهنگ و عملی با دولت افغانستان هستیم.

 

ارسال نظر

 
1