خبر فوری

 
اعزام نیروهای نظامی پاکستان به بحرین برای سرکوبی شیعیان
کد خبر :28722337

21:59 1397/09/07


برچسب ها : استخدام, انقلاب, بحرین, پاکستان, تظاهرات, نظامی,

مقامات نظامی پاکستان در حال حاضر مشغول استخدام کردن نیروهای نظامی پاکستان به بحرین می باشند


 

 

اعزام نیروهای نظامی پاکستان به بحرین برای سرکوبی شیعیان

 

 

 

مقامات نظامی پاکستان در حال حاضر مشغول استخدام کردن نیروهای نظامی پاکستان به بحرین می باشند۔ این اقدام نا عادلانه مقامات پاکستان از دید کسی پوشیده گرچه مقامات پاکستانی در گزشته از معتفر نبودند ولی با اعتراض رسمی ایران و بعضی از رهبراسن شیعی پاکستان مقامات پاکستانی اعتراف نمودند که نیروی های بازنشسته نظٓمی پاکستان در حال استخدام به بحرین می باشند ۔

هدف اصلی استخدام کردن نیروهای نظامی به بحرین سرکوب کردن اعتراض های مسالمت آمیز شیعیان بحرین می باشد

 

بحرین از بهمن سال 1389 صحنۀ برگزاری اعتراضات خیابانی مردم علیه آل‌خلیفه است. معترضان بحرینی خواستار برکناری رژیم آل خلیفه و آزادی زندانیان سیاسی هستند.

 

در ناآرامی‌های بحرین تاکنون ده‌ها تن کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند.

 

 

رژیم آل‌خلیفه،  خرداد امسال حق شهروندیِ شیخ عیسی قاسم را سلب کرد. این اقدام کم‌ تر از یک هفته پس از آن صورت گرفت که وزارت دادگستری بحرین، فعالیت جنبش الوفاق، اصلی‌ترین حزب مخالف در این کشور را تعلیق کرد.

 

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در سی و سومین نشست شورای حقوق بشر این سازمان ضمن ابراز نگرانی از اقدامات سرکوبگرانۀ رژیم آل‌خلیفه گفته بود: «از اذیت و آزار و دستگیری مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی (در بحرین) و همچنین قوانینی که اجازۀ سلب تابعیت افراد بدون طی شدن روند قانونی را می‌دهد، نگرانم.»

 

 

بحرین در سالهای اخیر شاهد انقلاب مردمی ضد رژیم آل خلیفه است. مردم بحرین خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند . اما رژیم بحرین برای خاموش کردن شعله اعتراضات ، شمار زیادی از رهبران مخالف را بازداشت و با پرونده‌ سازی به زندان‌های طولانی مدت محکوم کرده است.

 

برخی از تحلیلگران  سیاسی با اشاره به حضور نظامی عربستان در بحرین ، سرکوب شدید شیعیان این کشور همزمان با سفر اخیر دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری آمریکا به ریاض  را  چراغ سبز رئیس جمهوری آمریکا به  تشدید سرکوبها در بحرین عنوان کرده اند .

 

بحرین از زمان سرکوب قیام مردمی درسال 2011 تا کنون صحنه تشدید اعتراضات مسالمت آمیز مردمی است و رژیم آل خلیفه با حمایت نظامیان سعودی و به پپشتوانه حمایتهای همه جانبه غرب بویژه آمریکا که در این کشور پایگاه نظامی دارد این اعتراضات مسالمت آمیز را به شدت سرکوب می کنند.

 

 

از نگاه آل سعود ، بحرین یک کشور مستقل نیست بلکه بخشی از تمامیت ارضی عربستان است و هر تغییر سیاسی در بحرین می تواند سبب بروز بی ثباتی هایی در عربستان به خصوص در بخش شرقی آن شود. از این رو، عربستان سعودی در 14 مارس 2011 یعنی تنها یک ماه پس از آغاز اعتراض های مردمی در بحرین ، در قالب طرح سپر جزیره به بحرین لشگرکشید . برخورد رژیم بحرین با رهبرانی نظیر شیخ عیسی قاسم و شیخ علی سلمان ، برگرفته از الگوی رفتاری عربستان سعودی درباره شیخ نمر باقر النمر است و این موضوع نگرانی هایی را در داخل بحرین و بطور کلی افکارعمومی منطقه در خصوص سرنوشت ایشان ایجاد کرده است .

 

در چنین شرایطی تحلیلگران سیاسی از برخی  تحرکات مشکوک آل خلیفه با هماهنگی حکام عرب و برخی از کشورهای منطقه نظیر ترکیه جهت تبعید شیخ عیسی قاسم خبر داده و ایجاد فضای امنیتی از سوی رژیم حاکم بر بحرین را نیز اقدامی برای مهیا کردن این شرایط عنوان کرده اند .

 

در این زمینه  «شیخ عبدالله الدقاق» ، یکی از نمایندگان شیخ عیسی قاسم، رهبر نهضت اسلامی بحرین از قصد رژیم بحرین برای تبعید شیخ عیسی قاسم به ترکیه یا امارات عربی متحده خبر داد.

 

چندی پیش نیز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه  شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه ، شاه بحرین در سفری که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به منامه داشت با رئیس جمهوری ترکیه برای تبعید شیخ عیسی قاسم به ترکیه رایزنی هایی داشته است .

آنچه مسلم است رژیم آل خلیفه حضور شیخ عیسی قاسم را که نفوذ گسترده ای در میان مردم بحرین دارد دراین کشور برنمی تابد و به هرنحوی درصدد تبعید ایشان هستند . رژیم آل خلیفه به منظور فراهم آوردن مقدمات اجرایی کردن این هدف پلید خود  ، در ژوئن 2016 حکم  سلب تابعیت ایشان را صادر کرد . اما حضور مستمر مردم بحرین در اطراف منزل ایشان مانع از اجرایی شدن تحرکات آل خلیفه برای بازداشت  و تبعید ایشان شد. از اینرو آل خلیفه به منظور جدا کردن مردم بحرین از رهبر قیامشان ، پس از صدور احکام جدید دیگر علیه شیخ عیسی قاسم  با حمله به منطقه الدراز به محاصره نظامی منزل ایشان اقدام کرده و عملا" ایشان را در حصر خانگی قرار داده است . اما این موضوع نیز منجر به کاهش اعتراضات و همبستگی مردم بحرین در حمایت از ایشان نشده است وعملا" به خیزش بیشتر مردم بحرین درمناطق مختلف این کشور منجر شده است که این موضوع بار دیگر شکست معادلات آل خلیفه را نمایان کرده است . در مجموع تحولات بحرین بیانگر آن است که هرگونه اقدام  نسنجیده آل خلیفه در قبال شیخ عیسی قاسم موجب تشدید اعتراضات مردم بحرین و خارج شدن بیش از پیش کنترل اوضاع از دست رژیم آل خلیفه خواهد شد 

 

 

ارسال نظر

 
1