خبر فوری

 
از فعال شدن مجدد داعش در پاکستان تا نحوه فعالیت های آن در این کشور
کد خبر :531255185

17:06 1400/09/23


برچسب ها : TTP, باجور ایجنسی, بلوچستان, پاکستان, تحریک طالبان پاکستان, ترورریسم, تروریست, تروریست های داعش, خیبر پختون خوا, داعش, داعش خراسان, گروه تروریستی داعش, نفوذ داعش در پاکستان, ولایت خراسان,

کارشناسان امنیتی می گویند که دخالت گروه تروریستی داعش در حوادث خرابکارانه اخیر به چالش دوگانه ای برای سازمان های امنیتی پاکستان تبدیل شده است...


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| درحالی که دولت پاکستان در مورد پایان توافق آتش بس یک ماهه با گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستانTTP تاکنون سکوت اختیار کرده اما این گروه فعالیت های تروریستی خود علیه نظامیان پاکستانی را با شدت بیشتری از سر گرفته است، کارشناسان امنیتی می گویند که دخالت گروه تروریستی داعش در حوادث خرابکارانه اخیر به چالش دوگانه ای برای سازمان های امنیتی پاکستان تبدیل شده است.

کارشناسان امور امنیتی ابراز نگرانی می کردند که کنترل طالبان در افغانستان بر وضعیت سیاسی و امنیتی پاکستان نیز تاثیر خواهد گذاشت که یکی از این نگرانی ها، فعال شدن مجدد داعش در پاکستان می باشد.

هرچند در دوران آتش بس دولت پاکستان با تی تی پی اقدام بزرگ تروریستی انجام نشد، اما در این بین داعش مسئولیت چندین حادثات را برعهده گرفت. اقداماتی که داعش مسئولیت آنها را برعهده گرفته است شامل : ترور قاری الیاس از حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمن در تاریخ 1 آذر، قتل دو پرسنل پلیس مامور به حفاظت از سد راغگان در باجور مورخ 22 آبان، می باشند.

همچنین چند ماه پیش از کنترل افغانستان به دست طالبان،  پس از منتشر شدن اخباری مبنی بر کشته شدن ملا نیک محمد فرمانده مهم طالبان افغانستان در پیشاور و مولوی عبد الهادی لقمان فرماندار استان لغمان افغانستان، مسئولیت آنها را نیز داعش برعهده گرفت.

براساس گزارش منتشر شده، داعش به عنوان مخالف طالبان افغانستان و متحد تحریک طالبان پاکستان شناخته می شود. داعش پس از توافق آتش بس میان دولت پاکستان با تحریک طالبان پاکستان مورخ 9 نوامبر (18 آبان)، ضمن انتقاد شدید از این توافق، سعی داشت این تصویر از خود را منتشر کند که داعش تنها گروه جهادی در منطقه است.

محمد عامر رانا رئیس "موسسه مطالعات صلح پاکستان" اندیشکده امنیتی مستقر در اسلام آباد، در گفتگو با "صدای آمریکا" گفت: هم اکنون داعش آغاز شده از افغانستان و درگیری داعش و طالبان افغانستان به پاکستان کشیده شده است و تاکنون تعدادی از اعضای طالبان افغانستان و رهبران پاکستانی حامی طالبان افغانستان کشته شده اند. به گفته وی: داعش در حال وارد کردن تاثیرات منفی بر اوضاع امنیتی در مناطق مشترک افغانستان با ایالات خیبر پختون خوا و بلوچستان پاکستان است.

شایان ذکر است داعش مسئولیت کشتن سه شهروند محلی مرتبط با طالبان افغانستان و شبکه حقانی را در چند ماه گذشته در مناطق مختلفی ازوزیرستان جنوبی برعهده گرفته است.

یک مقام ارشد اطلاعاتی در ایالت خیبر پختون خوا نیز اظهار داشته است که ظهور داعش در افغانستان تهدیدی برای امنیت پاکستان است که افزایش حملات این گروه افراط گرای شبه نظامی یکی از آنها است.

وی می گوید: یک سال و نیم قبل نیز برادر قاری الیاس به اسم مفتی سلطان نیز طی ترور داعش در باجور کشته شد. این دو فرد به دلیل نزدیک بودن به طالبان افغانستان توسط داعش هدف قرار گرفته اند.

این مقام اطلاعاتی که به دلیل ممنوعیت مصاحبه افسران نظامی خواستار عدم افشای هویت خود شد، می گوید: رهبران سابق تحریک طالبان پاکستان در باجور و اورکزئی، به داعش پیوسته اند و در فعالیت های تروریستی اخیر در پاکستان دست دارند. وی افزود: این امر نیز واضح است که بسیاری از زیر مجموعه های تی تی پی از مذاکرات میان تحریک طالبان و پاکستان ناراضی هستند و می توانند به همین منظور به داعش ملحق شوند.

شایان ذکر است که مقامات مختلف پاکستان تا مدتی از حضور گروه تروریستی داعش در پاکستان امتناع می ورزیدند درحالیکه در همین دوران این گروه تروریستی مسئولیت بسیاری از عملیات های تروریستی را برعهده گرفته بود. همچنین در همین دوران مسئولین رده بالای پاکستان هرچند حضور داعش در پاکستان را رد می کردند اما نیروهای امنیتی چندین مرتبه اظهار داشته بودند که مخفیگاه های داعش را خرب کرده و چندین عناصر تروریستی را دستگیر یا به قتل رسانده اند.

 

زمانیکه داعش جای خود را در پاکستان محکم کرد

گروه تروریستی داعش در سال 2015 میلادی سازمانی با عنوان "خراسان" با محوریت پاکستان و افغانستان تشکیل داده بود. داعش در مرحله نخست زمانی به موفقیت بزرگ دست یافت که لشکر جهنگوی و لشکر جهنگوی العالمی از گروه های تحریک طالبان پاکستان به طور رسمی با ابوبکر البغدادی رهبر داعش بیعت کردند.

همچنین در افغانستان نیز رهبران جدا شده از طالبان افغانستان و رهبران اسبق تی تی پی مخفی شده در افغانستان نیز به سمت داعش خراسان روی آوردند. داعش در ماه مه 2019 میلادی از طریق حساب های اجتماعی خود از تاسیس دوشعبه جدید برای کشورهای هند و پاکستان به نام های "ولایت هند" و "ولایت پاکستان" خبر داد.

بخوانید: داعش به دنبال تشکیل دولت در هند

            دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در پاکستان / نشست سرتیپ با نمایندگان مردمی برای مبارزه با خطرات احتمالی داعش

 

انتقاد داعش از تحریک طالبان پاکستانTTP

توافق آتش بسی از تاریخ 9 نوامبر 18 آبان میان دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان با میانجیگری شبکه حقانی طالبان افغانستان صورت گرفت. گفتنی است تا قبل از این توافق، مذاکراتی با میانجیگری طالبان افغانستان میان پاکستان و تی تی پی درحال برگزاری بود.

تحریک طالبان پاکستان که در دسامبر 2007 میلادی تشکیل شد، ائتلافی متشکل از بیش از 12 گروهک کوچک و بزرگ افراطی است که در مناطق مختلف پاکستان فعالیت می کنند و نیروهای امنیتی و مردم پاکستان را در 14 سال گذشته طی حملات ستیزه جویانه مجروح و به قتل رسانده است.

شاخه پاکستانی داعش دومین شماره مجله ی خود به زبان اردو به نام "یلغار" را که در 5 دسامبر (14 آذر) منتشر کرد، اقدام به مذاکرات تحریک طالبان پاکستان با دولت پاکستان را مورد انتقاد قرار داده است. در مقاله چهار صفحه ای با عنوان "مذاکرات، خسران دنیا و آخرت" نوشت: مرتد های طالبان (افغانستان) پس از سال ها خونریزی، جهاد را رها کرده و مقابل آمریکا زانو زده اند و از طریق مذاکرات با آنها براساس شروط آنها سعی در خروج از جنگ داشتند، و نکته تمسخرآمیز این است که با نامگذاری این اقدام خود به عنوان پیروزی، سعی در پوشاندن خفت خود دارند. و حالا به نظر می رسد طالبان پاکستانی نیز راه طالبان افغانستان را درپیش گرفته اند و به نام گفتگو و آشتی برای دین و ایمان چانه زنی می کنند.

در این مقاله همچنین درپی هلاکت ممتاز ملقب به پهلوان از رهبران مهم داعش به وی ادای احترام شده است. این رهبر داعش طی عملیات نیروهای امنیتی پاکستان در ماه سپتامبر در شهرستان مستونگ به هلاکت رسیده است.

واله ریکاردو محقق ایتالیایی و ناظر فعالیت های داعش، می گوید: داعش در این مقاله خود نسبت به طالبان افغانستان، برای تحریک طالبان کلمات شدید انتقادی استفاده نکرده است بلکه آنها را نصیحت به ادامه دادن جهاد کرده است. وی افزود: دلیل عدم اتخاذ لحن تند برای تحریک طالبان پاکستان ممکن است این باشد که چندین عضو داعش مجددا به تحریک طالبان پاکستان پیوسته اند، آنها برای جذب مجدد این نیروها از استفاده لحن تند خودداری کرده اند.

به گفته وی، هرچند داعش در پاکستان نسبت به افغانستان ضعیف تر است، اما شبکه این سازمان در بلوچستان پاکستان با دستیابی به فرصت مناسب مجددا می تواند حمله ای چون حمله وحشیانه به معدنچیان شیعه در ماه ژانویه انجام دهد.

بخوانید: داعش مسئولیت قتل 13 تن از شیعیان هزاره در منطقه مچ پاکستان را بر عهده گرفت

 

دولت پاکستان نیز خطر داعش را به طور جدی پیگیری می کند و بر این باور است که حملات این گروه تروریستی، یکی ازحلقه های عدم موفقیت مذاکرات پاکستان با تحریک طالبان می باشد.

محقق ایتالیای به نقل از آمار مجله عربی زبان داعش به اسم "النبأ" گفت: داعش از 13 اوت 2021 (22 مرداد 1400) تا 3 دسامبر (12 آذر) در مجموع 102 حمله در افغانستان و پاکستان انجام داده است که 14 حمله در پاکستان و مابقی در افغانستان انجام شده است.

 

نحوه فعالیت داعش در پاکستان

یکی از افسران سازمان مبارزه با تروریسم پاکستان در این رابطه گفت: داعش، مانند القاعده یا القاعده شبه قاره هیچ ساختار سازمانی در پاکستان و افغانستان ندارد. داعش، به صورت هسته های کوچکی فعالیت میکند و به همین منظور است که حضور آشکار آنها احساس نمی شود.

وی افزود: اعضای دیگر سازمان های افراطی فعال در سراسر پاکستان، تحت تاثیر ایدئولوژی های این سازمان (داعش) قرار می گیرند و در قالب شبکه های کوچک به آنها می پیوندند و از طریق سلول های خفته فعالیت های افراطی را برنامه ریزی می کنند.

این افسر با اشاره به کشته شدن دو تروریست داعشی در یک عملیات امنیتی در باجور در دسامبر سال گذشته میلادی، گفت که در این عملیات، به همراه زبیر رهبر اداری داعش، عزیز الرحمن ملقب به فدا رهبر این سازمان در کراچی، نیز کشته شدند. عزیز الرحمن به دلیل نجات از عملیات های سرکوب تروریسم از کراچی به باجور متواری و مخفی شده بود.

ارسال نظر

 
1