خبر فوری

 
 
رسانه های پاکستان: آزادی بیش از 100 تروریست تحریک طالبان
کد خبر :2089764909

17:37 1400/09/02


برچسب ها : TTP, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریست های تحریک طالبان پاکستان, تروریسم, دولت پاکستان, سخنگوی تحریک طالبان پاکستان, محمد خراسانی, مذاکرات,

گزارشی از آزادی بیش از صد تن از تروریست های تحریک طالبان در پاکستان منتشر شده است که براساس این گزارش، دولت پاکستان تحت حس صلح طلبی وبه دلیل اعلام آتش بس سازمان تروریستی، این افراد را آزاد کرده است و نه بر اساس توافق صورت گرفته با تحریک طالبان پاکستان؛ این درحالی است که محمد خراسانی سخنگوی گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در گفت و گو با بی بی سی این گزارشات را رد کرده و گفته است که هیچ یک از اعضای این سازمان آزاد نشده اند.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| گزارشی از آزادی بیش از صد تن از تروریست های تحریک طالبان در پاکستان منتشر شده است که براساس این گزارش، دولت پاکستان تحت حس صلح طلبی وبه دلیل اعلام آتش بس سازمان تروریستی، این افراد را آزاد کرده است و نه بر اساس توافق صورت گرفته با تحریک طالبان پاکستان؛

براساس گزارش، بیشتر این افراد آزاد شده کسانی هستند که در مراکز بازپروری دولت حضور داشتند درحالیکه نیروهای معمولی نیز شامل این افراد آزاد شده هستند. تحریک طالبان پاکستان 17 آبان از توافق با دولت پاکستان در زمینه آتش بس یکماهه خبر داد و گفت: این آتش بس دوطرفه است.

سپس فواد چودری وزیر اطلاع رسانی پاکستان در نشست خبری این گزارش را تایید کرد و افزود: مذاکرات با تحریک طالبان در حیطه قانونی درحال انجام است. وی همچنین تایید کرد که آتش بس درپی مذاکرات درحال جریان میان دوطرف با میانجیگری شبکه حقانی طالبان افغانستان صورت گرفته است.

شایان ذکر است این توافق آتش بس نتیجه سه دور از مذاکرات صورت گرفته با میانجیگری طالبان افغانستان در شهرستان های خوست و کابل افغانستان انجام شده است و طی آن طرفین کمیته هایی را برای پیشبرد روند و تبدیل آتش بس به یک توافقنامه صلح دائمی تشکیل دادند. ناگفته نماند که به گفته منابع آگاه، تاکنون گفتگوی مستقیمی میان پاکستان و تحریک طالبان صورت نگرفته و مذاکرات تنها از مسیر میانجیگری ادامه دارد.

امیر خان متقی وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان افغانستان طی سفرش به اسلام آباد تایید کرد که آنها برای مذاکرات میان پاکستان و تحریک طالبان نقش میانجیگری را ایفا نموده اند.

گفتنی است تحریک طالبان پاکستان حین مذاکرات تحقیقاتی سه درخواست شامل باز کردن دفتر سیاسی در کشور سوم، الحاق فاتا به ایالت خیبر پختون خوا و اجرای سیستم اسلامی در پاکستان، را داشتند. اما منابع پاکستان در گفتگو با تیم تحریک، ضمن عدم قبول کردن این درخواست ها، اظهار داشتند که اجرای شریعت اسلامی قابل بحث نیست و پاکستان یک جمهوری اسلامی است و قانون اساسی آن به طور صریح بیان می کند که همه قوانین این کشور باید مطابق با آموزه های اسلام باشند. تیم مذاکراتی پاکستان همچنین گفتند که تشکیلات پاکستان تنها در صورتی به آنها اجازه ازسرگیری زندگی معمولی را خواهد داد که این سازمان برخی شرایط را اجرایی و قانون اساسی پاکستان را قبول کنند و سلاح های خود را بر زمین گذارند. همچنین عذرخواهی از مردم به دلیل حملات صورت گرفته توسط این سازمان نیز از شرایط تعیین شده است.

 

تکمیلی:

این درحالی است که براساس گزارش خبرگزاری بی بی سی، محمد خراسانی سخنگوی تحریک طالبان پاکستان این اخبار را رد کرده و گفته است: هیچ یک از افراد وابسته به سازمان آزاد نشده اند.

محمد خراسانی افزود: درحالیکه تاکنون کمیته های مذاکره کننده دو طرف رو در رو ننشسته اند، بحث در مورد شرایط و ضوابط زود هنگام خواهد بود. تاکنون هیچ گونه شرایطی از سوی تحریک طالبان پاکستان مطرح نشده است.

ناگفته نماند چند روز قبل عبد الولی مهمند ملقب به عمر خالد خراسانی از رهبران قدرتمند تحریک طالبان در گفت و گو با بی بی سی گفته بود که تنها در صورتی می توان در این مذاکرات پیش رفت که خواسته های تحریک طالبان پاکستان پذیرفته شوند و در حال حاضر درخواست سر فهرست سازمان آزادی زندانیان آن است.

بخوانید: فرمانده تحریک طالبان پاکستان: برای نجات طالبان افغانستان از مشکلات احتمالی آماده مذاکرات شدیم

یکی از رهبران قبلیه ای در وزیرستان شمالی به شرط عدم افشای هویتش گفت که حتما تماس از سوی دوطرف برای مذاکرات صورت گرفته است و برخی تماس ها به صورت مستقیم نیز انجام شده است، در این مذاکرات گاهی کمیته ها حضور داشتند و گاهی نیز افراد به صورت انتقال پیام نقش ایفا کرده اند. تاکنون تماس ها در فضای خوبی صورت گرفته و تلاش ها برای نهایی شدن توافقنامه صلح ادامه دارد.

ارسال نظر

 
1