خبر فوری

 
افغانستان با صرف نظر از پاکستان در حال روی آوردن به بازار ایران است
کد خبر :78793397

17:03 1402/12/22


برچسب ها : اسلام آباد, ایران و افغانستان, بندر چابهار, بندر گوادر, بندر کراچی, پاکستان و افغانستان, تهران, روابط تجاری, همکاری اقتصادی, کابل,

تنش های سیاسی میان دو کشور پاکستان و افغانستان و از طرفی به گفته کابل، استفاده اسلام‌آباد از بندر کراچی به عنوان اهرم سیاسی، باعث شده است تا دولت موقت طالبان مسیر تجارت اصلی خود را از پاکستان به سمت ایران تغییر دهد...


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، تنش ها میان دو کشور افغانستان و پاکستان بالا گرفته و موجب تاثیر پذیری تجارت میان دو طرف از این امر شده است.

براساس گزارش ها، افغانستان در حال تغییر مسیر تجاری خود از بنادر پاکستان به ایران و دیگر کشورهای آسیای میانه است. طالبان در ماه فوریه سال جاری میلادی، سرمایه گذاری به ارزش 35 میلیون دلار در بندر چابهار ایران انجام داده است که این امر تکیه افغانستان به بندر کراچی پاکستان را کاهش می دهد.

افغانستان محصور در خشکی، بندر چابهار ایران را برای دسترسی به بازارهای بین المللی به عنوان هدف خود انتخاب کرده و از ادامه همکاری تجاری با پاکستان به عنوان مسیر اصلی بازرگانی خود، چشم پوشی کرده است.

دولت طالبان در ماه فوریه از سرمایه گذاری 35 میلیون دلاری در بندر چابهار ایران خبر داده بود، این بندر هم همچون بنادر گوادر و کراچی پاکستان، نزدیک ترین مسیر دسترسی افغانستان به اقیانوس هند می باشد.

عبدالسلام جواد آخوندزاده سخنگوی وزارت صنعت و تجارت دولت موقت طالبان افغانستان در مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: بندر چابهار یک نقطه حیاتی در تجارت و روابط ایران و افغانستان است و نقش مهمی در توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین دو کشور همسایه دارد.

وی ادامه داد: افغانستان می تواند بندر چابهار را برای صادرات محصولات کشاورزی، مواد غذایی و مواد خام صنعتی و همچنین برای ترانزیت کالا به و از کشورهای همسایه و منطقه وسیع تر هم استفاده کند. استفاده از این بندر می تواند صنعت حمل و نقل را در افغانستان توسعه دهد که شامل توسعه زیرساخت های حمل و نقل، افزایش کارایی و کیفیت خدمات حمل و نقل و افزایش توانایی ترانزیت کالا به کشورهای دیگر می شود. بهره برداری از بندر چابهار می تواند به جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی در صنایع مختلف هم کمک کند.

تمایل دولت طالبان به بندر چابهار درحالی انجام می گیرد که معتقد است پاکستان از بندر کراچی به عنوان اهرم سیاسی استفاده می کند.

یکی از نزدیکان ملاعبدالغنی برادر آخوند معاون وزیر اقتصاد در رابطه با تغییر جهت دولت کابل از بنادر پاکستان به سمت ایران، اظهار داشت: بیشتر صادرات و واردات ما قبلا از طریق بندر کراچی انجام می شد. از طرفی انحصار به کشوری که در امور بسیار حساس افغانستان هم دخیل بوده است، کار درستی نبود، به خصوص که اقتصاد کشور دیگر با سیاست های آن گره خورده باشد.

او می گوید: استفاده و انحصار به بندر کراچی به دلیل مالیات هایی که از سوی مقامات پاکستان بر دوش بازرگانان افغان گذاشته شده است، افزایش هزینه را درپی دارد. تغییر جهت به سمت چابهار روابط اقتصادی افغانستان در منطقه را تغییر می دهد از جمله در حالیکه هند یعنی رقیب اصلی پاکستان یکی از سرمایه گذاران توسعه بندر می باشد.

شفیق الله الهامی مشاور سابق اقتصادی دفتر ریاست جمهوری افغانستان، می گوید: پاکستان مالیات بر صادرات را افزایش داد، کالاهای تاجران افغان را در مبادی ورودی به تاخیر انداخت و به طور منظم جریمه هایی را بر تاجران افغان اعمال کرد که به تجارت آنها آسیب وارد کرده است. تغییر سمت از کراچی به بندر چابهار به این معنی است که ایران پیش از پاکستان، به عنوان اولین شریک اقتصادی در بازار افغانستان تبدیل می شود. چابهار حضور هند در بازار افغانستان و همچنین در سیاست منطقه ای را افزایش خواهد داد.

براساس آمار مقامات اتاق مشترک بازرگانی پاکستان و افغانستان در خیبرپختونخوا، و اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در کابل، در سال‌های اخیر، راه‌های تجاری اصلی از پاکستان به ایران منتقل شده‌اند و تجار افغان به دنبال راه‌های جایگزین بیشتری برای کشورهای آسیای مرکزی هستند.

تجار افغان پس از بسته شدن گذرگاه چمن و اسپین بولدک، کالاهای خود را از طریق بنادر ایران و کشورهای آسیای میانه صادر می کنند. در روزهای اخیر 156 تن میوه از طریق نیمروز و بندرعباس ایران به قزاقستان، ازبکستان و 50 تن میوه از طریق چین صادر شده است.

ارسال نظر

 
1