خبر فوری

 
 
اسرائیل: عمران خان بهترین گزینه برای عادی سازی روابط در پاکستان
کد خبر :373339392

11:24 1403/06/19


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و اسرائیل, پاکستان و رژیم صهیونیستی, تل آویو, عادی سازی روابط, عربستان سعودی, عمران خان, نخست وزیر سابق پاکستان,

خبرگزاری اسرائیلی عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستانی را مهره مهم برای عادی سازی روابط در پاکستان معرفی کرده است...


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| پس از آنکه تحلیلگران و مقامات سیاسی مختلف پاکستان اظهاراتی مبنی بر اینکه عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان از مهره های سیاسی اسرائیل در پاکستان با هدف عادی سازی روابط می باشد، اکنون وبلاگ خبرگزاری اسرائیل تایمز به عنوان مهر تاییدی بر این ادعاها عملکرده است.

هر چند با روی کار آمدن دولت عمران خان بنیانگذار حزب تحریک انصاف پاکستان PTI، برخی از تحلیلگران و رهبران اپوزیسیون از جمله فضل الرحمن رهبر حزب سیاسی مذهبی JUI-f عمران خان را مهره سیاسی اسرائیل و یهود در پاکستان معرفی کردند اما اقدامات او برای جلب رضایت عمومی باعث به حاشیه رفتن و بی اعتنایی نسبت به این موضوع شد.

اما پس از پرداختن خبرگزاری اسرائیل به این موضوع، این مسئله مجددا برجسته شده و به موضوع اصلی گفتمان های تلویزیونی و محافل سیاسی پاکستان تبدیل شده است.

خبرگزاری "دی اسرائیل تایمز" وبلاگی با عنوان "عمران خان چگونه می تواند روابط اسرائیل و پاکستان را شکل دهد" منتشر کرده است.

بر اساس متن این وبلاگ:  عمران خان در زمان تصدی خود به عنوان نخست وزیر، علناً حمایت سنتی پاکستان از آرمان فلسطین را حفظ کرد. وی اقدامات اسرائیل در غزه را محکوم، از حقوق فلسطینی ها حمایت و ایده عادی سازی روابط با اسرائیل را تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشده باقی بماند را رد کرد. این مواضع هم با انتظارات داخلی و هم با سیاست خارجی طولانی مدت پاکستان سازگار بود.

در ادامه این وبلاگ آمده است که "با این حال، دوران تصدی عمران خان با رویکردی مصلحت گرایی به روابط خارجی مشخص شد، که اغلب با یک اقدام متعادل بین لفاظی عمومی و دیپلماسی پشت پرده مشخص می‌شود. پراگماتیسم خان در مانور های سیاست خارجی گسترده‌ تر او مشهود است، جایی که او به دنبال تقویت روابط با هر دو متحد سنتی مانند چین و عربستان سعودی و باز کردن کانال ‌هایی با دشمنان در زمانی که منافعی برای پاکستان داشته باشد، بود. این رویکرد نشان می ‌دهد که خان ممکن است بیش از آنچه که در بیانیه ‌های عمومی نشان می‌داد، برای ارزیابی مجدد موضع پاکستان در قبال اسرائیل فکر بازتری داشته است."

تأثیر خانواده گلداسمیت و اشراف غربی

رابطه نزدیک عمران خان با خانواده گلداسمیت، به ویژه همسر سابقش جمایما گلداسمیت، به خوبی مستند است و نقش مهمی در درک تغییر بالقوه او در موضع گیری نسبت به اسرائیل دارد. خانواده گلداسمیت بخشی از اشراف بریتانیا هستند و زک گلداسمیت، برادر جمایما، در سیاست بریتانیا، از جمله پیشنهاد برای شهرداری لندن، دست داشته است.

ارتباطات زک گلداسمیت با محافل یهودی و طرفدار اسرائیل در بریتانیا، همراه با نفوذ گسترده‌ تر خانواده در محافل اشراف غربی، می ‌توانست دیدگاه متفاوتی را در مورد اسرائیل به خان ارائه دهد. حمایت خان از زک گلداسمیت در انتخابات شهرداری لندن، حتی در برابر یک نامزد مسلمان به نام صدیق خان، بر وفاداری او به خانواده و شبکه گسترده‌ تر آن‌ها تأکید می‌ کند که به نوبه خود در گذشته از او حمایت کرده ‌اند.

گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می ‌دهد عمران خان از طریق خانواده گلداسمیت پیام ‌هایی را برای مقامات اسرائیلی ارسال کرده است که نشان ‌دهنده تمایل بالقوه برای عادی‌ سازی روابط بین پاکستان و اسرائیل و تمایل او برای تعدیل گفتمان مذهبی در پاکستان است.

در صورت درست بودن این گزارش ها، سطحی از انعطاف پذیری در رویکرد خان به اسرائیل را نشان می دهند که فراتر از موضع سنتی پاکستان است. این تمایل بالقوه برای تعامل با اسرائیل می‌ تواند به عنوان یک حرکت استراتژیک برای همسو کردن سیاست خارجی پاکستان با پویایی در حال تغییر خاورمیانه تلقی شود.

پتانسیل میانجیگری و تغییرات منطقه ای

تحصیلات غربی عمران خان و توانایی او در جهت یابی بین حوزه های مختلف فرهنگی و سیاسی، او را به طور منحصر به فردی به عنوان یک میانجی بالقوه بین اسرائیل و کشورهای مسلمان قرار می دهد.

دوران تصدی او به عنوان نخست وزیر با تلاش برای بهبود روابط با بازیگران کلیدی خاورمیانه مانند عربستان سعودی و امارات مشخص شد، کشور هایی که پالس های قوی ای از گرم شدن روابط با اسرائیل از طریق توافق ابراهیم و سایر تلاش های عادی سازی را نشان داده اند.

این وبلاگ تاکید می کند که اگرچه موضوع عادی سازی در پاکستان ممکن است یک چالش مهم در چشم انداز سیاسی این کشور باشد اما رهبری عمران خان می تواند تغییر در ماهیت فعلی روابط پاکستان و اسرائیل را تسهیل کند.

توانایی خان برای پر کردن شکاف‌ها بین غرب و جهان اسلام از لحاظ نظری می ‌تواند به او اجازه دهد تا در صورت بازگشت به قدرت، نقشی مشابه در روابط اسرائیل و پاکستان بازی کند. روابط شخصی و چشم انداز استراتژیک او می تواند برای میانجیگری بین اسرائیل و سایر کشور های دارای اکثریت مسلمان مورد استفاده قرار گیرد و به یک سازماندهی مجدد منطقه ای گسترده تر کمک کند.

در پایان این گزارش از اسرائیل و متحدان آن درخواست شده است تا تمامی تلاش خود را برای بازگرداندن عمران خان به صحنه سیاسی در پاکستان، بکار گیرند .

در آخر گفته شد که علیرغم چالش ها و مخالفت هایی که احتمالا در تلاش برای عای سازی روابط اسرائیل و پاکستان صورت خواهد گرفت، موقعیت منحصر به فرد، روابط و تفکر استراتژیک عمران خان می تواند در چنین تغییری تاثیر گذار باشد.

 از طرفی خبرگزاری "پاکستان تو دی" با پرداختن به این وبلاگ، می گوید که "برخی از تحلیلگران سیاسی تلاش ‌های فزاینده لابی‌ های صهیونیستی را برای آزادی عمران خان از بازداشت مشاهده کرده‌اند و وبلاگِ " اسرائیل تایمز" را بخشی از یک استراتژی گسترده‌ تر جهت حمایت از بازگشت او به سیاست می‌دانند."

خواجا آصف وزیر دفاع پاکستان در واکنش به این موضوع پرحاشیه، می گوید که پاکستان از 1947 میلادی تاکنون هیچگونه روابطی با اسرائیل نداشته است اما یک تماس در دوران عمران خان صورت گرفته بود که هیأت پاکستانی، آمریکایی های پاکستانی الاصل به اسرائیل رفته بود. به نظر من به خاطر این یک نفر هویت پاکستانی و به عنوان یک کشور مهم جامعه اسلامی به خطر افتاده است.

 

وی افزود: بنیانگذار پی تی آی در عوض حمایت از یک نامزد مسلمان برای شهرداری لندن، از یک یهودی حمایت کرده بود؛ او اظهار کرد که این وبلاگ منتشر شده در رسانه های اسرائیلی ثابت کرده است که موسس حزب تحریک انصاف یکی از مهره های سیاسی صهیونیست ها است. بنیانگذار PTI یک پروژه یهودیان در پاکستان است و او سعی کرد جوانان را گمراه کند.

نجم سیتهی از تحلیلگران پاکستانی بر این باور است که در حال حاضر یک لابی درحال تشکیل است تا نخست روابط با اسرائیل را در عربستان سعودی و سپس در پاکستان عادی سازی کند.

وی می گوید که احزاب نواز شریف و مردمی پاکستان PPP توانایی اتخاذ چنین تصمیم بزرگی ندارند و به این دلیل که مردم به عمران اعتماد دارند او در حال حاضر هرچه که بگوید مردم آن را خواهند پذیرفت.

ناگفته نماند که جدای از دبیرکل سازمان ملل متحد که خواستار آزادی عمران خان شده بود، موضوع دستگیری عمران خان در برخی از رسانه های اسرائیل نیز به عنوان اقدام غیرقانونی پاکستان مطرح شده است.

ظفر چیما از مسئولان حزب تحریک انصاف در ایالات متحده روز جمعه ضمن توئیتی از ارائه قطعنامه ای برای آزادی عمران خان در مقر سازمان ملل متحد خبر داد و نوشت: الحمدلله قطعنامه ای برای آزادی رهبر عمران خان و نقض حقوق بشر در پاکستان امروز در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک ارائه شد. امجد نواز رئیس پی تی آی بخش نیویورک، ملک عمران خلیل رئیس این حزب در انگلیس، ظفر چیما هماهنگ کننده حزب در نیویورک، وکیل سهیل انجم از انگلیس و یاسین فاروق این قطعنامه را ارائه کردند و انشاءالله تلاش ها تا آزادی آقای خان ادامه خواهند داشت.

ارسال نظر

 
1