خبر فوری

 
تظاهرات مقابل باشگاه خبرنگاران کراچی در حمایت از تحصن گلگت بلتستان
کد خبر :2074431016

13:11 1402/11/15


برچسب ها : اعتراضات, باشگاه خبرنگاران, تحصن, دیامر, گلگیت بلتستان, کراچی,

جوانان گلگت بلتستانی مقیم کلانشهر کراچی، با حضور در مقابل باشگاه خبرنگاران این شهر، در حمایت از تظاهرات جاری مردم گلگت بلتستان، دست به اعتراضات زدند.


کراچی: به گزارش راز نیوز| جوانان گلگت بلتستانی مقیم کلانشهر کراچی، با حضور در مقابل باشگاه خبرنگاران این شهر، در حمایت از تظاهرات جاری مردم گلگت بلتستان، دست به اعتراضات زدند.

تظاهرات گلگت بلتستان به دلیل کاهش چشمگیر یارانه آرد و گندم، و دیگر مشکلات اساسی ساکنان این منطقه از 38 روز گذشته آغاز شده است؛ به گفته تحلیلگران، این تظاهرات گسترده خشم مردم را نسبت به رویه هیئت حاکمه پاکستان با این منطقه شمالی نشان می دهد که این منطقه از بسیاری از حقوق اولیه محروم می باشد .

بخوانید: تحصن و اعتصاب مردم گلگت بلتستان درپی افزایش قیمت آرد و محرومیت از حقوق اولیه

 حمایت جبهه دموراتیک زنان

جبهه دموراتیک زنان در بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از تظاهرات جاری به رهبری کمیته اقدام ملی در گلگت بلتستان، بیان داشت: ما از تظاهرات جاری به رهبری کمیته اقدام ملی با عنوان "استقلال داخلی" در منطقه مورد مناقشه گلگت بلتستان الحاقی به پاکستان، حمایت می کنیم.

در متن این بیانیه آمده است: ما به طور کامل از مطالبات و تحصن جاری کمیته اقدام مردمی برای "استقلال داخلی" در گلگت-بلتستان، منطقه مورد مناقشه قومی در مجاورت پاکستان حمایت و با مردم گلگت-بلتستان ابراز همبستگی می کنیم. ما سیاست های جدید تغییر جمعیت، اشغال و نظامی سازی پاکستان در گلگت-بلتستان را رد می کنیم.

همچنین گفته شد که ما از تامین نیازهای اساسی در گلگت-بلتستان ، احیای یارانه ها، پایان استخراج بی رویه سرمایه داری و احیای محیط زیست شکننده حمایت می کنیم. ما سیاست های اعمال شده بر گلگت_بلتستان چون اشغال سرزمین، استخراج بی رویه منابع طبیعی و تولیدی منطقه، سیاست های نئولیبرالی را رد می کنیم. ما وضعیت مورد مناقشه گلگت-بلتستان و جامو کشمیر را به رسمیت می شناسیم. همچنین گسترش استعمار ملت های ساکن در این مناطق مورد مناقشه، اشغال سرزمین و منابع طبیعی و تغییر جمعیت آنها، محو هویت ملی و فرهنگی و تداوم تصرف منابع و تبدیل این مناطق به اهداف جدید توطئه های مدرن جهانی امپریالیستی جهت تغییر این مناطق به عرصه بازی بزرگ جدید جنگ سرد دوم رد می کنیم.

تحصن تا برآورده شدن مطالبات ادامه دارد

این اعتراضات و تحصن مرکزی در میدان اتحاد شهرستان گلگت توسط کمیته اقدام ملی AAC مدیریت می شود و معترضان گفته اند که تا منشور 15 ماده ای خواسته های آنان محقق نشود، تحصن ادامه خواهد داشت. مردم از مناطق مختلف گلگت-بلتستان در راهپیمایی های بزرگ از دیگر شهرستان ها به تحصن مرکزی در میدان اتحاد شهرستان گلگت پیوسته اند.

اعتراضات و تحصن ها در گلگت-بلتستان زمانی آغاز شد که قیمت گندم یارانه ای به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

هرچند این اعتراضات به صورت پراکنده در این منطقه شمالی پاکستان آغاز شد اما با شتاب گرفتن، در حال متمرکز شدن در میدان اتحاد با حضور جمعیت چند هزار نفری می باشد. تجمعات با مشارکت بی سابقه از مناطق مختلف گلگت-بلتستان برای شرکت در اعتراض اصلی وارد شهر گلگت شد.

درخواست های مطرح شده توسط AAC شامل بازگرداندن قیمت گندم یارانه ای به سطح سال 2002، اطمینان از سهم گلگت-بلتستان در NFC، ارائه حقوق مالکیت زمین به مردم محلی، تعلیق قانون مالی 2023، برداشتن مالیات اعمال شده بر ساکنان گلگت-بلتستان و حل بحران برق می باشد. تاکنون دولت با تجدید نظر در ابلاغیه افزایش قیمت حمایتی گندم آن را پس گرفته و تنها یکی از خواسته ها را حل کرده است.

در منشور مطالبات آمده است که کلیه اجاره نامه های اعطا شده به خارجی ها برای اکتشاف مواد معدنی باید لغو شود، 80 درصد حق امتیاز از سد دیامر-باشا تحت سود خالص به ساکنان منطقه داده شود و تأسیس دانشکده های پزشکی و مهندسی و دانشکده های مختلف در منطقه از جمله این مطالبات می باشند.

وکیل احسان علی برگزارکننده ارشد ACC، خطاب به جمعیت در میدان اتحاد گفت که تصمیم گرفته شد پس از تحقق منشور 15 ماده‌ای از مطالبات، اعتراضات پایان یابد.

وی افزود: از دهه 70 به 10 قلم کالا یارانه تعلق می گرفت که رفته رفته این یارانه ها حذف شد و در حال حاضر یارانه گندم منطقه گلگت-بلتستان نیز حذف شده است که این ظلمی است در حق مردم این منطقه؛

احسان علی ادامه داد که این یک اصل جهانی است، کسانی که از حقوق و امکانات مطابق قانون اساسی برخوردار نیستند، دولت به ساکنان یارانه می دهد و نمی تواند از آنها مالیات بگیرد.

ارسال نظر

 
1