خبر فوری

 
تحصن و اعتصاب مردم گلگت بلتستان درپی افزایش قیمت آرد و محرومیت از حقوق اولیه
کد خبر :273855046

16:19 1402/11/09


برچسب ها : اعتراضات, اعتصاب, تحصن, تظاهرات, دولت فدرال, دولت فدرال پاکستان, دولت محلی, گلگت بلتستان, گلگیت بلتستان,

مردم گلگت بلتستان مناطق شمالی پاکستان به دلیل افزایش قیمت آرد به عنوان عنصر اصلی وعده غذایی، غارت اموال و منابع توسط فدرال و محرومیت از حقوق اولیه از یکماه گذشته درحال تظاهرات و تحصن می باشند .


گلگت بلتستان: به گزارش راز نیوز| درپی فراخوانی کمیته اقدام مردمی گلگت بلتستان اعتصاب تعطیلی بازار ها در این منطقه وارد چهارمین روز شده است. درپی اعتراضات مردمی، بزرگراه قراقرام از گلگت به راولپندی و بخش هنزه مسدود می باشد. همچنین مردم در دسته ها و گروه های مختلف از مناطق هنزه و غذر درحال پیوستن به تحصن مرکزی در میدان اتحاد گلگت می باشند.

گفتنی است کمیته اقدام مردمی در پیامی گفته است که تا پذیرش خواسته هایمان این تحصن و اعتراضات ادامه خواهد داشت. از طرفی اعتصاب تعطیلی بازارها منجر به فلج شدن سیستم زندگی شده است.

بیش از یکماه گذشته مردم منطقه شمالی پاکستان به نام گلگت بلتستان درپی خاتمه یارانه آرد، اعمال مالیات بر خدمات عمومی مختلف و برای دیگر حقوق قانونی خود درحال تظاهرات و تحصن می باشند.

رجب علی خبرنگار محلی مورخه 7 بهمن ماه اظهار داشت که از دو روز گذشته اعتصاب تعطیلی بازارها در چهار شهرستان بلتستان جریان دارد و هیچگونه سیستم حمل و نقل عمومی نیز در این مناطق فعالیت ندارد، درحالیکه در چهار شهرستان به نام های اسکردو، شگر، کانچِ و گهرما، تحصن ها و اعتراضات ادامه دارند.

گفتنی است تظاهرات در دو شهرستان دیامر و استور و استان گلگت نیز جریان دارند ومناطق گلگت، هنزه، نگر و غذر به مرحله اعتصاب وارده شده اند و معترضان در گلگت، بزرگراه ریشم را مسدود کرده اند.

وکیل احسن علی رئیس کمیته اقدام ملی گلگت و بلتستان در این رابطه گفت: ما از یک ماه گذشته در سراسر این منطقه شمالی تظاهرات کردیم اما متاسفانه کسی به آن توجهی نکرد و پس از آن وارد مرحله اعتصاب تعطیلی بازارها شدیم و درحال حاضر مردم از نقاط مختلف با انجام راهپیمایی های اعتراضی، درحال پیوستن به تحصن مرکزی در گلگت می باشند.

 به گفته وی: پس از رسیدن گروه های مختلف به تحصن مرکزی در گلگت، تصمیم خواهیم گرفت که حق خود را باید از هیئت حاکمه پاکستان مطالبه کنیم یا مطابق قراردادهای سازمان ملل متحد باید به حق خود دستیابیم.

آرد گران قیمت، افزایش مالیت و محرومیت از حقوق قانونی علل تحصن و اعتصاب

یکی از ساکنان شهرستان دیامر که در تظاهرات شرکت کرده است می گوید: 30 کیلو آرد تا حدود چند هفته گذشته را ما به قیمت 800 روپیه خریداری می کردیم اما اکنون این مبلغ به 1.700 روپیه افزایش یافته است.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه نمی توانم آرد با این قیمت گزاف را تهیه کنم، افزود: چون قادر به خرید آرد با این قیمت بالا نیستم، تنها راه حل برای من تظاهرات است.

وکیل امجد حسین عضو مجلس گلگت بلتستان و عضو ائتلاف حاکم از حزب مردمی پاکستان PPP می گوید: یارانه گندم برای مردم گلگت بلتستان توسط ذوالفقار علی بوتو نخست وزیر اسبق با هدف ایجاد رفاه برای این مردم کم بضاعت شروع شد.

وی ادامه داد که این روند تا دوران پرویز مشرف (رئیس جمهور و رئیس اسبق ارتش پاکستان) ادامه داشت اما در این زمان این یارانه از گندم برداشته و برای آرد با کاهش کمی، اعمال شد. دولت قبل این یارانه را بیشتر کاهش داد اما اکنون با وجود مخالفت های ما، دولت بیشتر از قبل این یارانه را کاهش داده است که منجر به تظاهرات مردم خشمگین و اعتراضات شده است.

شایان ذکر است به دلیل پخت نان در منازل مردم پاکستان، آرد اهمیت بسزایی در وعده غذایی این مردم دارد.

عضو مجلس گلگت بلتستان با تصریح بر اینکه سخن افزایش مالیات چندان درست نیست، گفت: زیرا در دولت قبل با تصویب لایحه ای، سازمان درآمد ایجاد شده بود و این درحال حاضر به مرحله اجرا نرسیده است، یعنی درحال حاضر هیچ مالیاتی از مردم دریافت نمی شود اما این اقدام زمانی صورت خواهد گرفت که لایحه مالیات بر فروش خدمات، تصویب شود.

مطالبات معترضان

وکیل احسن علی معترض می گوید: این اعتراضات گسترده ای که جهان شاهد آن می باشد، نتیجه محرومیت و خشم مردمی از چند دهه گذشته است. پاکستان و مجلس گلگت بلتستان باتوجه به قطعنامه های سازمان ملل هیچگونه گزینه در دست ندارند که بتوانند از طریق قانونگذاری، مالیات اعمال کنند درحالیکه اینها این کار را با وضع قانون مالیاتی انجام داده اند.

وی در ادامه می گوید که اعتراضات ما تنها به یارانه گندم و آرد نیست، بلکه اصل مسئله محرومیت ها است. گاهی تا 20 ساعت نیز در گلگت بلتستان برق نداریم. مردم ما از حقوق اولیه نیز برخوردار نیستند و در قانون اساسی نیز سخنی از حقوق اساسی و اولیه ما ذکر نشده است. گلگت بلتستان هیچ قدرت و اختیاری ندارد درحالیکه از آب این سرزمین استفاده می کنند اما هیچ سخنی از آن به میان نمی آید.

این وکیل در ادامه درد و دل های خود می گود که گلگت بلتستان یکی از طرفین مناقشه کشمیر است و طبق قطعنامه های سازمان ملل، کشور پاکستان فقط در قالب یک ساختار موقت کار می کند، اما این ساختار موقت در عوض رسیدگی به حقوق اولیه ما، درحال غارت اموال و منابع ما می باشد.

گفتنی است این مشکلی است که مردم ایالت های سند و بلوچستان نیز آن را بیان می کنند و گروه های تجزیه طلب مسلح بلوچ هدف خود از مسلح شدن و مبارزه با هیئت حاکمه نظامی پاکستان را محرومیت از حقوق اولیه و غارت اموال و منابع سرزمین خود، بیان می کنند.

وکیل احسن علی در ادامه اظهار داشت: دولت فدرال پاکستان تمامی مالیات و درآمد حاصل از تجارت، گردشگری و معادن گلگت بلتستان را غارت می کند و در عوض شاهد هیچگونه رشد و توسعه ای در منطقه نیستیم. به ما بگویند که کدام زمینه های شغلی را برای ما فراهم کرده اند، آیا کاری انجام شده است تا سطح زندگی مردم بهبود یا ارتقاء یابد؟

او می گوید که با اشغال منابع این منطقه، ما را محروم تر و فقیر تر کرده اند و اکنون آرد را نیز از مردم دریغ می کنند. خواسته ما این است که منابع را به ما بازگردانند، ما خودمان آرد ارزان و مایحتاج خود را فراهم خواهیم کرد.

 

اظهارات دولت محلی گلگت بلتستان

ایمان شاه دستیار ویژه وزیر ارشد گلگت بلتستان برای رسانه در این رابطه می گوید: در این زمستان سرد فعالیت سیاسی بزرگی در جریان است و دولت نسبت به این اعتراضات یک نگرش مثبتی از خود نشان داده است و حرف مردم شنیده می شود. یک کمیته مذاکراتی تشکیل شده است و امیدواریم به زودی نتیجه خواهد داد.

وی افزود: دولت گلگت بلتستان سالانه 9.5 میلیارد روپیه یارانه آرد از پاکستان دریافت می کند و این دولت موظف است با این مبلغ گندم بخرد و به مردم گیلگیت بلتستان یارانه بدهد. باید درک کرد که یارانه به نرخ بازار بستگی دارد، تا چند وقت قبل گندم در بازار پاکستان ارزان بود که با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم و اکنون گران شده است.

 

ارسال نظر

 
1