خبر فوری

 
 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | اخیرا ایالات متحده آمریکا چندین بار پاکستان را به جرم همکاری با کشورهای همسایه به ویژه ایران، تهدید به تحریم پروژه های مختلف توسعه در کشور کرده است.

با این حال پاکستان تاکنون پاسخی محکم و شفاف به هشدارهای تحریم از سوی ایالات متحده آمریکا نداده است و میتوان گفت پاکستان هم اکنون در دوراهی سخت دوستی یا دشمنی با آمریکا قرار دارد.

افزایش روابط پاکستان و ایران به 10 میلیارد دلار

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص تفاهم نامه منعقده در سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان، گفت: سیاست کلی ما این است که به کسانی که به توافق تجاری با ایران فکر می کنند هشدار می دهیم از تحریم های احتمالی آگاه باشند.

وی پاکستان را در دوراهی تصمیم گیری قرار داد و گفت: دولت پاکستان می تواند در مورد اولویت های سیاست خارجی خود تصمیم بگیرد.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به همراه هیئتی بلندپایه هفته جاری وارد پاکستان شد و پس از سفری سه روزه روز چهارشنبه کراچی را به مقصد سریلانکا ترک کرد.

در این سفر، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ایران در دیدار خود در اسلام آباد بر سر افزایش حجم تجارت دوجانبه به 10 میلیارد دلار در پنج سال آینده توافق کردند.

علاوه بر این، هشت یادداشت تفاهم نیز برای گسترش همکاری ها در زمینه های تجاری، انرژی، ارتباطات، فرهنگی و روابط مردمی میان رهبران دو کشور به امضا رسید.

در همین حال، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در واکنش به توافقات تجاری میان پاکستان و ایران گفت: قراردادهای تجاری با ایران می تواند خطر تحریم های مختلف را به همراه داشته باشد.

آمریکا مانع پیشروی پروژه خط لوله گاز پاکستان-ایران

 متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ماه گذشته اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا از پروژه خط لوله گاز پاکستان-ایران حمایت نمی کند و تجارت با ایران ممکن است تحت تأثیر تحریم های آمریکا قرار گیرد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفته است: پاکستان متعهد به تکمیل پروژه خط لوله گاز پاکستان-ایران است. وی در ادامه بیانات خود خطاب به آمریکا گفت: هرگونه تصمیم گیری در خصوص این پروژه بر عهده دولت پاکستان می باشد.

در این بین جواد اوجی وزیر نفت ایران در حاشیه سفر ابراهیم رئیسی به اسلام‌آباد با بیان اینکه طرف پاکستانی مشتاق است هرچه زودتر تزریق گاز به خط لوله پاکستان-ایران (IP) انجام شود، گفت: پاکستان برای تسریع در این کار در حال تنظیم قرارداد با شرکت‌های مختلف است.

وی افزود: با اقدام‌هایی که انجام خواهد شد، امیدواریم طبق قرارداد بین‌المللی که بین ایران و پاکستان امضا شده است، در دوران فعالیت دولت سیزدهم شاهد صادرات گاز به پاکستان باشیم.

وی همچنین به همراه رئیس‌جمهور ایران به پاکستان سفر کرد و با مصدق مسعود ملک وزیر نفت پاکستان دیدار و گفتگو نمود؛ تحکیم روابط دو کشور به ‌ویژه در بخش انرژی و نفت و گاز از مهم‌ترین محورهای مورد تأکید در این دیدار بود.

اگر بخواهیم به تاریخچه پروژه خط لوله گاز پاکستان-ایران اشاره کنیم باید بگوییم: افتتاح پروژه 7.5 میلیارد دلاری خط لوله گاز بین پاکستان و ایران در سال 2013 و در آخرین روزهای حکومت حزب مردم پاکستان با سفر آصف علی زرداری رئیس جمهور وقت به ایران انجام شد.

این پروژه ابتدا توسط مقامات پاکستانی به عنوان راه حلی برای بحران انرژی پاکستان مورد استقبال قرار گرفت، اما مدت کوتاهی پس از افتتاح، این پروژه به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران متوقف شد.

هیچ پیشرفت قابل توجهی در این پروژه در زمان تصدی دولت حزب مسلم لیگ-ن در سال 2013 و تحریک انصاف پاکستان در سال 2018 حاصل نشد.

با این حال، در زمان دولت ائتلافی پاکستان، شهباز شریف نخست وزیر موقت کمیته ای را برای کار روی این پروژه در ژانویه 2023 ایجاد کرد و پس از گذشت بیش از یک سال در فوریه سال جاری ساخت بخش 80 کیلومتری این پروژه توسط این کمیته به تصویب رسید.

اما بلافاصله پس از آن، ایالات متحده آمریکا با استناد به تحریم های بین المللی علیه ایران، با این پروژه مخالفت کرد و گفت: در حین کار بر روی این پروژه با ایران، پاکستان نیز باید با تحریم های اقتصادی مواجه شود.

از سوی دیگر تأخیر در اجرای این پروژه پاکستان را در شرایط سختی قرار داده است زیرا از یک سو ممکن است ایران از طریق سازمان های بین المللی پاکستان را به دلیل عدم اجرای خط لوله گاز از سوی خود جریمه کند و از طرفی دیگر ممکن است تحریم‌هایی از سوی ایالات متحده آمریکا بر اقتصاد ضعیف پاکستان اعمال شود.

تحریم برنامه موشکی پاکستان

وزارت امور خارجه آمریکا این هفته در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد سه شرکت چینی و یک شرکت مستقر در بلاروس را به دلیل تأمین اقلام برنامه موشکی بالستیک پاکستان تحریم کرده است.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه شرکت‌های تامین کننده تجهیزات موشکی پاکستان گفت: ما تحریم ها را اعمال کردیم زیرا این نهادها منابع سلاح های کشتار جمعی را برای پاکستان تأمین می کردند.

وی افزود: این شرکت ها در چین و بلاروس مستقر بودند و ما شاهد تامین تجهیزات، مواد مصرفی برای برنامه موشک های بالستیک پاکستان از سوی این شرکت ها بودیم همچنین آمریکا به اقدامات خود علیه شبکه های خطرناک اشاعه تسلیحات در هر کجا که باشند، ادامه خواهد داد.

در مواردی که ذکر شد پاکستان بارها از سوی ایالات متحده آمریکا مورد تهدید و همچنین تحریم قرار گرفته است و اینک شاهد دوراهی بوجود آمده مقابل پاکستان در انتخاب دوستی و یا دشمنی با آمریکا هستیم.

 

ارسال نظر

 
1