خبر فوری

 
نخست وزیر پاکستان: پس از روی کار آمدن دولت طالبان، 500 درصد حملات انتحاری در پاکستان افزایش یافته اند
کد خبر :1769126454

10:55 1402/08/17


برچسب ها : TTP, انوار الحق کاکر, پاکستان و افغانستان, پاکستان و طالبان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریسم, حملات تروریستی, دولت طالبان افغانستان, دولت موقت, نخست وزیر پاکستان, نشست خبری, کنفرانس مطبوعاتی,

انوار الحق کاکر نخست وزیر دولت موقت پاکستان درپی تشدید حملات تروریستی سهمگین علیه نیروهای امنیتی این کشور در روزهای اخیر از سوی تحریک طالبان پاکستان، روز سه شنبه 16 آبان در نشست مطبوعاتی، ضمن انتقادات تند از طالبان افغانستان، گفت: متاسفانه با روی کار آمدن دولت موقت افغانستان، شاهد افزایش 60 درصدی وقایع تروریستی و افزایش 500 درصدی حملات انتحاری در پاکستان بوده ایم.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| انوار الحق کاکر نخست وزیر دولت موقت پاکستان درپی تشدید حملات تروریستی سهمگین علیه نیروهای امنیتی این کشور در روزهای اخیر از سوی تحریک طالبان پاکستان، روز سه شنبه 16 آبان در نشست مطبوعاتی، ضمن انتقادات تند از طالبان افغانستان، با بیان اینکه پس از روی کار آمدن دولت طالبان افغانستان، 500 درصد حملات انتحاری در پاکستان افزایش یافته است، افزود: تروریست ها خاک افغانستان را برای حملات به پاکستان، استفاده می کنند و ما اطلاعات حملات انجام شده را با دولت افغانستان به اشتراک گذاشته ایم.

وی افزود: ما پس از روی کار آمدن دولت موقت افغانستان به شدت امید داشتیم که صلح پایدار در آنجا ایجاد خواهد شد، و نه تنها علیه گروه های ضد پاکستان از جمله تحریک طالبان پاکستان TTP اقدامات شدیدی انجام خواهد شد، بلکه به آنها اجازه استفاده از سرزمین افغانستان نیز داده نخواهد شد. اما متاسفانه با روی کار آمدن دولت موقت افغانستان، شاهد افزایش 60 درصدی وقایع تروریستی و افزایش 500 درصدی حملات انتحاری در پاکستان بوده ایم.

نخست وزیر پاکستان در ادامه اظهاراتش، گفت: در 2 سال گذشته بیش از 2 هزار پاکستانی بی گناه در این خونریزی غم انگیز جان خود را از دست داده اند که مسئول آن تروریست های تحریک طالبان پاکستان هستند که از خاک افغانستان برای حمله به پاکستان استفاده می کنند. 15 شهروند افغانستانی در حملات انتحاری صورت گرفته در این بازه زمانی دخیل بودند و علاوه بر آن 64 شهروند افغانستانی نیز حین انجام کارزار ضد تروریسم در مبارزه با نیروهای امنیتی (پاکستان) به هلاکت رسیده اند و مقامات افغانستان از تمامی این حقایق آگاه هستند. از طرفی پاکستان به طور منظم هر 15 روز یکبار جزئیات حملات تروریستی مرتبط با افغانستان را در قالب پیام های اعتراضی ارائه می کند.

انوار الحق کاکر تصریح داشت که در گزارش تیم نظارتی سازمان ملل نیز به صراحت به افزایش مراکز تحریک طالبان پاکستان در افغانستان و فعالیت های ضد پاکستانی آن اشاره شده است. با وجود همه این واقعیت ها، پاکستان همچنان به حمایت و پشتیبانی از افغانستان و مردم افغانستان در سراسر جهان ادامه داد و توجه جهانیان را به خاطر مشکلات پیش روی آنها جلب کرد و به افغانستان برای تجارت و واردات امتیازات استثنایی داد، درحالیکه متأسفانه سخاوت پاکستان مورد قدردانی قرار نگرفت و هیچ اقدام کافی در برابر تروریسم ضد پاکستانی ناشی از افغانستان صورت نگرفت.

وی ادامه داد: پس از جان باختن بیش از 100 شهروند بیگناه در حمله انجام شده در ماه فوریه 2023 شهید شدند که هیئت عالی رتبه ای به ریاست وزیر دفاع از افغانستان بازدید کرد که این هیئت شامل رئیس سازمان اطلاعات پاکستان ISI نیز بود. این هیئت دولت موقت افغانستان را از نگرانی‌های جدی پاکستان آگاه کرد و پیشنهاد انتخاب یکی از دو گزینه پاکستان یا تحریک طالبان پاکستان را به صراحت ارائه کرد و علاوه بر آن نیز از بستر های رسمی و غیررسمی هم پیام ریشه کن کردن تروریسم از افغانستان داده شد.

او با بیان اینکه پاکستان همچنین فهرستی از تروریست های تحت تعقیب را نیز به افغانستان داده است، اما باوجود ابراز اطمینان و تعهدات، نه تنها هیچ عملیاتی علیه این گروه ها انجام نگرفت، بلکه در چندین مورد، اسناد تسهیل گری نیز به صورت شفاف و واضح افشا شدند، باتوجه به این پیشینه، دولت افغانستان در عوض انجام اقدامی قاطع، به پاکستان پیشنهاد داد تا (در عوض بلند کردن انگشت اتهام به سوی افغانستان) به امور داخلی اش توجه کند.

نخست وزیر دولت موقت پاکستان خاطر نشان کرد که پس از آن، پاکستان تصمیم گرفت خودش امور داخلی را اصلاح کند و در اوضاع فعلی، تدابیر اتخاذ شده از سوی پاکستان غیرمعمولی و تعجب برانگیز نیستند؛ مهاجران غیرقانونی نقش مهمی در گسترش ناآرامی در پاکستان دارند، بنابراین دولت تصمیم گرفت این شهروندان غیرقانونی را از اول نوامبر به کشورهایشان بفرستد. تعداد زیادی از این اتباع غیرقانونی وجود دارد که اکثریت آنها را اتباع افغانستان تشکیل می دهند، پاکستان تاکنون بازگشت داوطلبانه آنها را با عزت در اولویت قرار داده است.

وی با بیان اینکه اموال بنامی و سرمایه غیرقانونی ارتباط نزدیکی با تروریسم و ​​جنایت دارد، گفت: این نکته نیز در کمپین اخیر مورد توجه قرار گرفته و طبق قانون در این زمینه اقدام خواهد شد. اما اظهارات برخی از رهبران افغانستان در این زمینه ناراحت کننده است و افزایش حوادث تروریستی اخیر در پاکستان پس از این بیانیه ها، نه تنها معنی خاصی دارد، بلکه نگرانی های کشور پاکستان را نیز تایید می کند. وی گفت که افغانستان و پاکستان دو کشور مستقل هستند که روابط آنها باید مانند کشورهای دیگر توسعه یابد.

انوار الحق کاکر در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی خبرنگار، که آیا پاکستان به پایگاه های تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حمله خواهد کرد، اظهار داشت: اگر افغانستان شخصا اقدام کند، به نفع دو کشور خواهد بود.

ارسال نظر

 
1