خبر فوری

 
سفر هیئت بازرگانی پاکستان به ننگرهار با محوریت احیای توافقنامه تجارت ترانزیتی "اپتا"
کد خبر :1385251141

20:53 1402/05/27


برچسب ها : استان ننگرهار, امضای توافقنامه, پاکستان و افغانستان, تجارت ترانزیتی, توافقنامه, توافقنامه تجارت ترانزیتی پاکستان و افغانستان, حمل و نقل, روابط تجاری, ننگرهار, هیئت پاکستان,

هیئت پاکستانی در نشست کمیته مرزی در ننگرهار خواستار اجرایی شدن توافقنامه تجارت ترانزیتی پاکستان و افغانستان (APTA-اپتا) شد.


 

ننگرهار: به گزارش راز نیوز | هیئت پاکستانی در نشست کمیته مرزی در ننگرهار خواستار اجرایی شدن توافقنامه تجارت ترانزیتی پاکستان و افغانستان (APTA-اپتا) شد.

بر اساس جزئیات، یک هیئت 15 نفره به ریاست ارباب قیصر حمید، رئیس اداره گمرکات ترانزیتی پاکستان برای بهبود تجارت ترانزیتی میان پاکستان و افغانستان وارد استان ننگرهار شد و در نشست کمیته مرزی میان دو کشور شرکت کرد.

شرکت کنندگان در این نشست ضمن ارائه پیشنهادات برای رفع مشکلات، موضوعات مختلفی از جمله تاخیر در ترخیص کالا را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

توافقنامه تجاری اپتا که در سال 2010 میان افغانستان و پاکستان منعقد شد، پس از بروز مشکلات به‌دلیل یکسان نبودن منفعت دو‌ کشور در آن، به حالت تعلیق درآمد.

در نشست میان هیئت پاکستان و طالبان، اسلام‌ آباد خواستار گسترش روابط تجاری و ترانزیتی میان دو‌ کشور و احیای توافقنامه تجاری «اپتا» که در سال 2010 امضا شد، گردید.

در ادامه همچنین ضیاءالحق سرحدی مدیر اتاق مشترک تجارت و صنایع دو کشور بر لزوم عملیاتی شدن هرچه سریعتر توافقنامه اپتا تاکید کرد و گفت: در صورت عدم توافق، جامعه تجاری دو‌ کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

وی همچنان خواستار استفاده از قطار برای حمل و نقل اموال تجاری شده است، زیرا به باور وی این‌ کار توسط کامیون‌ها هزینه بالایی دارد.

در این نشست حاجی فضل‌هادی، رئیس گمرک تورخم نیز خواستار تسهیل در صدور‌ ویزا به ویژه برای همراهان بیماران افغان شد و گفت: متاسفانه تنها یک شخص اجازه همراهی با بیمار را دارد و دولت بایستی با صدور ویزا برای بستگان بیماران افغانی موافقت نماید.

تاکنون مشخص نیست طرف طالبان به درخواست پاکستان در مورد توافقنامه «اپتا» چه پاسخی داده است.

بر اساس این توافقنامه، تاجران افغانستان به بنادر واگه و گوادر برای صدور اموال ‌شان به هند دسترسی پیدا می کنند و در مقابل پاکستان نیز از طریق بنادر اسلام قلعه، حیرتان، بندر شیرخان و تورغندی به ترتیب به کشورهای ایران، اوزبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان دست خواهد یافت.

در چهارچوب معاهده‌ اپتا تاجران افغانستان قادرند تا اموال تجاری خویش را از راه بندر واگه به بازارهای هند صادر کنند، اما تاجران مذکور قادر به وارد نمودن اموال تجارتی هند از خاک پاکستان نیستند. این در حالی است که ترانزیت و تجارت پاکستان بدون چنین شرایطی وارد کشورهای آسیای مرکزی می‌شود.

ارسال نظر

 
1