خبر فوری

 
توافق اسلام‌آباد و تهران برای تلاش های مشترک جهت خاتمه تروریسم
کد خبر :110971617

14:36 1403/02/03


برچسب ها : ابراهیم رئیسی, پاکستان و ایران, رئیس جمهور ایران, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, نشست خبری, کنفرانس مطبوعاتی,

شهباز شریف و سید ابراهیم رئیسی نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ایران امروز با شرکت در کنفرانس خبری مشترک در کاخ نخست وزیری اسلام‌آباد، بر تعمیق و تقویت مناسبات دو طرفه و بر لزوم پایان جنایات جاری اسرائیل در غزه تاکید کردند.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| شهباز شریف و سید ابراهیم رئیسی نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ایران امروز پس از نشست دو جانبه و شرکت در مراسم امضای قرارداد های همکاری میان دو کشور، گفتگوی خبری مشترک در کاخ نخست وزیری اسلام‌آباد انجام دادند.

رئیس جمهور ایران ضمن تشکر و قدردانی از استقبال گرم و پرشور دولت و نخست وزیر پاکستان، به آنها ادای احترام کرد و در ادامه سخنرانی با ابراز نارضایتی از حجم تجارت میان دو کشور، خاطر نشان کرد که ما در گام اول تصمیم به ارتقای سطح تجارت فی‌مابین تا 10 میلیارد دلار را اتخاذ کرده ایم. مردم ایران تحریم های غیرقانونی را به فرصت تبدیل کرده و با این فرصت راه را برای توسعه کشور هموار کردند.

وی گفت: سرزمین پاکستان برای ما قابل احترام است؛ رئیسی با تاکید بر لزوم پایان جنایات اسرائیل در فلسطین، از مردم پاکستان بابت حمایت از ملت غزه تشکر و با ادای احترام به ملت پاکستان، تصریح داشت: در غزه شاهد نسل کشی مردم هستیم، شورای امنیت نیز به وظایف خود عمل نمی کند، قطعا مردم غزه روزی به حق و عدالت خود خواهند رسید.

ابراهیم رئیسی گفت: ما معتقدیم که امروز در کشورهای مختلف دنیا مردم رنج می برند و سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند، ثابت کرده اند که ناتوان می باشند. امروز، به همراه ملت های ایران و پاکستان، دیگر اقوام مسلمان و غیرمسلمان آزاد اندیش خواستار پایان جنایات جاری در غزه هستند.

وی افزود: امروز روابط ما با کشور برادرمان پاکستان به دو کشور همسایه محدود نمی شود؛ روابط ما تاریخی است، به نظر من یک پیوند مذهبی مشترک بین ملت های ایران و پاکستان وجود دارد و هیچکس نمی تواند آن را قطع کند.

سید ابراهیم رئیسی با برجسته سازی پتانسیل بالای موجود میان دو کشور همسایه، اظهار کرد: تبادل این پتانسیل و ظرفیت ها میان دو کشور همسایه، به سود دو طرف خواهد بود. در دیدار امروز، ما در زمینه ارتقای سطح روابط دو جانبه در همه حوزه ها از جمله تجارت، سیاست و فرهنگ توافق کرده ایم .

او گفت که ما مواضع مشترک زیادی داریم، از جمله جنگ با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر که هر دو کشور ما را به خطر می اندازد. به جرأت می توانم بگویم که گسترش همکاری های دو کشور ما در سطح منطقه ای، دوجانبه و بین المللی مبتنی بر همکاری های حقوق بشری است.

نخست وزیر پاکستان

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به رئیس جمهور ایران و هیئت همراه، خوش آمد گفت و با بیان اینکه "چشم ما روشن دل ما شاد"، دیدار با رئیس جمهور ایران را بهترین توصیف کرد و افزود: ما از پیوند های دینی، فرهنگی، سرمایه گذاری و امنیتی برخورداریم، گفتگو های مفصلی در همه زمینه ها انجام شد .

وی در ادامه مناسبات میان دو کشور را تنها محدود به 76 سال گذشته ندانست و خاطر نشان کرد که پیش از تشکیل پاکستان هم مسلمانان هند با ایران روابط حسنه ای داشتند. ایران، زودتر از همه پاکستان را به رسمیت شناخت.

نخست‌وزیر پاکستان گفت: قطعنامه شورای امنیت درباره غزه زیر پا گذاشته می‌شود، اما سازمان ملل سکوت کرده است؛ از رهبر ایران و رئیس جمهور این کشور برای اینکه صدای خود را برای کشمیر بلند کرده اند سپاسگزار هستم.

وی خطاب به رئیس جمهور ایران، اظهار کرد: آقای رئیس جمهور شما اطلاعات زیادی در موضوعاتی مانند فقه و حقوق دارید، ایران تحت رهبری شما توسعه یافته است و این فرصتی برای بهبود روابط پاکستان و ایران و ایجاد قله های توسعه و آبادانی در مرزها، است. ما این فرصت را داریم که این دوستی را به اقیانوسی از رشد و شکوفایی تبدیل کنیم.

شهباز شریف با تاکید بر اینکه به زودی شاهد نتایج تصمیمات اتخاذ شده در این روز برای رشد اقتصادی خواهیم بود، از سید ابراهیم رئیسی بابت برجسته سازی مسئله غزه تجلیل کرد و گفت: می‌خواهم از شما قدردانی کنم که در برابر کوه‌هایی از ظلم و جنایت که بر سر مسلمانان غزه خراب می کنند، موضع محکمی گرفته‌اید و پاکستان در این زمینه در کنار برادران و خواهران غزه ایستاده است.

او در پایان گفت: در پایان از شما و هیأت همراه تشکر می‌کنم که به خانه دوم خود سفر کرده اید که در نتیجه آن روابط ما قوی‌تر خواهد شد؛ زنده باد دوستی ایران و پاکستان.

ارسال نظر

 
1