خبر فوری

 
 
پاکستان: افغانستان درحال تفرقه افکنی در پاکستان است
کد خبر :928952864

17:24 1400/02/26


برچسب ها : BLA, NDS, PTM, TTP, ارتش آزادی بخش بلوچ, پاکستان و افغانستان, تحریک طالبان پاکستان, جنبش حفاظت از پشتون, رسانه های پاکستان, سازمان امنیت ملی افغانستان, مشاور امنیت ملی افغانستان,

منابع خبری پاکستان در خبری با اشاره به سخنرانی مشاور امنیت ملی افغانستان اظهار داشتند که افغانستان به صورت صریح به مخالفت با پاکستان برخاسته و از گروه های تروریستی پی تی ام و بی ال ای حمایت می کند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| منابع خبری پاکستان در خبری اظهار داشتند که افغانستان به صورت صریح به مخالفت با پاکستان برخاسته و از گروه های تروریستی جنبش حفاظت از پشتون PTM و ارتش آزادی بخش بلوچستان BLA حمایت می کند.

براساس این گزارش، حمد الله محب مشاور امنیتی ملی افغانستان NDS طی سخنرانی خود در ننگرهار اظهار داشت که افغان ها باید علیه دولت و سازمان های امنیتی پاکستان از پی تی ام، بی ال ای و دیگر سازمان ها حمایت کنند، زیرا پاکستان دشمن بزرگ ما است. او با اشاره به تحریک طالبان پاکستان TTP گفت: مجددا مناطق قبایلی الحاق شده به ایالت خیبر پختون خوا را به دست گیرند و راه خود را از ساکنان مناطق قبایلی که دوستدار پاکستان هستند، جدا سازند. براساس خبرگزاری پاکستان، حمدالله محب مکررا در سخنرانی خود پاکستان را دشمن افغانستان خوانده است.

 

گفتنی است طبق گفته منابع بخش امنیت ملی پاکستان، معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان درحال حاضر نمی تواند به طور فوری در این رابطه واکنش نشان دهد، بلکه پس از نشست میان تمام ذینفعان و مشورت، بیانیه ای قاطع توام با سیاست منتشر خواهد شد.

روز جمعه از صفحه کاربری حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان ویدیویی منتشر شد که درآن وی می گوید: "نیروهای امنیتی افغان می دانند برای چه کسی و با چه کسی می جنگند. جنگ ما علیه اون کشور همسایه ای است که هیچ عزت و احترامی ندارد، آنها شیرشاه سوری را رهبر خود می دانند، اسم موشک آنها غوری و اسم منازلشان غزنوی است. مردم قبایل از پاکستان راضی نیستند، پشتون ها قیام کرده اند و علی وزیر (رهبر جنبش حفاظت از پشتون) در بازداشت است، چرا؟ زیرا او برای حقوق خود بپا خاسته است. بلوچ ها نیز برای حقوق خود می جنگند درحالیکه افرادی که با فراموش کردن اموال خود در هند به پاکستان آمدند به اسم "مهاجر" خطاب می شوند. "

طبق گزارش منابع، پس از این سخنرانی، ارتباطی میان شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان و معید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان برقرار شده است. به زودی اعلامیه ای پس از نشست و مشورت صادر خواهد شد. منابع پاکستان چنین بیانیه ای را پس از سفر ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان و ژنرال فیض حمید رئیس سازمان ISI پاکستان به افغانستان را دخالت در امور داخلی و بیانیه ای غیرمسئولانه عنوان می کنند.

ذاکر جلال تحلیلگر ارشد افغان در این رابطه گفت: چنین اظهاراتی برای سیاست داخلی بیان می شوند اما به بهبود روابط کمک نمی کنند. افغانستان انتظارات زیادی از پاکستان دارد که ممکن است توسط پاکستان برآورده نشود، که این امر مانعی برای روابط خوب بین دو کشور است.

از طرفی محمود جان روزنامه نگار متخصص در امور افغانستان اظهار داشت که آنچه مشاور امنیت ملی افغانستان گفته، این موضوعی قدیمی است که از گذشته تاکنون ادامه دارد. نکته اصلی این است که دولت افغانستان از نقش پاکستان در توافق صلح طالبان-آمریکا شکایت دارد که پاکستان به طالبان افغان تسهیلاتی ارائه کرده است.

 

وی افزود: برخی عناصر به دنبال آن هستند تا پاکستان به بخشی از توافق در مورد امنیت افغانستان درآید، بنابراین دولت افغانستان درتلاش است با چنین اظهاراتی به پاکستان فشار آورد.

محمود جان بابر در ادامه افزود:  به نظر من اگر پاکستان به بخشی از توافق امنیتی با افغانستان وارد شود، مشکلات خودش را زیاد می کند. هرچند حصار کشی مرز مشترک با افغانستان تقریبا تکمیل شده است، اما با این وجود نیز حملات تروریستی از مناطق کوهستانی افغانستان مجددا آغاز شده است. این نیز اقدامی برای وارد کردن اجباری پاکستان به امور و وارد کردن فشار است.

ارسال نظر

 
1