خبر فوری

 
 
نخست وزیر اسبق پاکستان: عدم همکاری دولت افغانستان منجر به تداوم تروریسم در پاکستان می شود
کد خبر :595507382

19:31 1401/10/20


برچسب ها : PTI, TTP, پاکستان, پاکستان و افغانستان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریسم, حزب تحریک انصاف پاکستان, دولت طالبان افغانستان, دولت موقت, عمران خان, نخست وزیر سابق پاکستان,

عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف PTI و نخست وزیر اسبق پاکستان طی شرکت در سمینار با عنوان "افزایش موج تروریسم در پاکستان" از طریق ویدیو لینک، از افزایش موج تروریسم در پاکستان ابراز نگرانی کرد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف PTI و نخست وزیر اسبق پاکستان طی شرکت در سمینار با عنوان "افزایش موج تروریسم در پاکستان" از طریق ویدیو لینک، ضمن ابراز نگرانی از افزایش موج تروریسم در پاکستان، اظهار داشت که تصمیم مذاکره با گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستان TTP را تمامی ذینفعان گرفتند و به همه آنها توضیحاتی ارائه شد که چگونه مجددا (ستیزه جویانی که درحال بازگشت به کشور هستند را ) وارد دایره اجتماعی کنیم و چرا باید ابتدا با آنها مذاکره کنیم.

وی تروریسم را از مشکلات مهم فعلی پاکستان برشمرد و گفت: درصورت عدم اتخاذ تصمیم درست، تاثیرات این مشکل فزاینده خواهند بود.

وی افزود: ژنرال پرویز مشرف فرمانده وقت ارتش پاکستان پس از حادثه 11 سپتامبر، تمامی رهبران احزاب سیاسی را فراخواند و گفت که تنها پشتیبانی لجستیکی به آمریکا خواهیم داد، کسانی که به آمریکا حمله کردند اگر در پاکستان حضور دارند این وظیفه ما است که آنها را تحویل آمریکا دهیم.

عمران خان خاطر نشان ساخت که پاکستان به دلیل فشار آمریکا به طور کامل وارد این 20 ساله جنگ شد و زمانیکه ارتش پاکستان را به وزیرستان می فرستادند (برای مبارزه با تروریسم)، ما در هر سطحی با این امر مخالفت کردیم و گفتیم که نباید ارتش به آنجا اعزام شود. پیوستن به جنگ آمریکا، ضررش بیشتر از غرامت ناچیز پرداختی بود، اگر بی طرف می ماندیم اوضاع بهتر از الان بود، همچنان آثار جنگ آمریکا در پاکستان وجود دارند.

وی در بیان علت مخالفت خود با اعزام ارتش، می گوید: محمد علی جناح رهبر کبیر پاکستان در سال 1948 میلادی ارتش را از مناطق قبایلی بازگردانده و گفته بود که مردم مناطق قبایلی ارتش ما هستند و ما نیازی نداریم ارتش در آنجا مستقر باشد. وی در ادامه گفت: ما مجاهدین را برای مقابله با روسیه (شوروی) آموزش دادیم اما به نفع آمریکا موضع ما 180 درجه تغییر کرد، نه مجاهدینی که آموزش دادیم و نه این گروه ها به حرف ما گوش نکردند و پنداشتند که این تروریسم نیست بلکه جهاد است. عمران خان گفت پس از آن که ما ارتش خود را فرستادیم بسیاری از افراد القاعده نیز به این مناطق آمدند و تحریک طالبان پاکستان را تشکیل دادند، که در واکنش به اعزام ارتش بود. در دوران دولت های نواز شریف و آصف علی زرداری 400 حمله پهپادی در خاک پاکستان انجام شد. (به دلیل همکاری پاکستان با آمریکا و عملیات های پهپادی ایالات متحده در مناطق قبایلی، مردم این مناطق ارتش پاکستان را دشمن اصلی خود می دانستند که به آمریکا اجازه عملیات های پهپادی داده است، در این عملیات ها بسیاری از خانواده ها عزیزان، همسران و فرزندان خود را از دست دادند و اعزام ارتش به این مناطق باعث شد که آنها پاکستان را دشمن خود و شریک جرم آمریکا بدانند، بنابراین بسیاری از افراد به منظور انتقام جویی به این گروه های ستیزه جو پیوستند. )

سپس تی تی پی اعلام جهاد با پاکستان را کرد و گفت: پاکستان شریک آمریکا است و به آنها کمک می کند. تحریک طالبان برای مشروعیت بخشیدن به حملات انتحاری خود در پاکستان طی بیانیه ای اظهار داشت که پاکستان هم به آمریکا کمک می کند و ما علیه پاکستان عملیات های استشهادی انجام می دهیم بنابراین این جهاد است.

 "در زمان دولت اشرف غنی، گروه های تروریستی علیه پاکستان فعال بودند"

عمران خان گفت: سال 2019 با خروج آمریکا از افغانستان، فرصت طلایی برای پاکستان بود زیرا دولت اشرف غنی متمایل به هند بود و از افغانستان 3 گروه تروریستی علیه پاکستان فعالیت داشتند. ما تصمیم به عدم مداخلت در امور افغانستان گرفتیم، و گفته شد که مردم افغانستان باید خودشان تصمیم گیری کنند و تلاش کردیم تا راه حل سیاسی میان طالبان و اشرف غنی پیدا شود.

وی اظهار داشت که دولت طالبان اولین دولتی بود که طرفدار پاکستان بود و ما با آنها ارتباط داشتیم. وقتی طالبان از تحریک طالبان پاکستان خواست تا به پاکستان برگردند، این فرصتی برای ما بود تا راه حلی بیابیم، زیرا به یک دولت حامی پاکستان در افغانستان نیاز داشتیم تا به آنها (تی تی پی) فشار آورند، درحالیکه فشار هم آوردند.

5" الی 7 هزار جنگجو از میان جمعیت 30 تا 45 هزار نفری"

رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان با بیان این امر که 30 الی 45 هزار نفر در حال بازگشت از افغانستان می باشند که 5 الی 7 هزار نفر از آنها جنگجو هستند و ما باید آنها را به دایره اجتماع باز می گرداندیم و بازگشت آنها با مشکلات جدی همسو بود، گفت: تمامی اینها را می دانستیم اما تمامی این افراد مجبور به بازگشت به پاکستان بودند. این زمانی بود که باید به آنها توجه می کردیم درحالیکه چنین نشد.

وی در بیانات خود علت افزایش تروریسم در پاکستان را عدم توجه دولت فعلی عنوان کرد و گفت: بیشترین خطر متوجه ایالت خیبر پختون خوا می باشد، پلیس قدرت مقابله با آنها (تروریسم) را ندارد.

 

"عدم همکاری دولت افغانستان (در زمینه مبارزه با تروریسم) اوضاع را برای پاکستان بدتر خواهد کرد"

نخست وزیر اسبق پاکستان در ادامه صحبت ها، با بیان اینکه چند تن از وزرا درک درستی از اوضاع افغانستان و مناطق مرزی مشترک دو کشور ندارند و اظهارات بی مسئولانه را ایراد می کنند، گفت: اگر دولت افغانستان همکاری خود را متوقف سازد، نتیجه آن این می شود که در صورت آغاز جنگ تروریستی، نمی توان آن را کنترل کرد.

وی افزود: روند تخریب حصار های مرزی (از سوی عناصر مهاجم از خاک افغانستان و عناصر طالبان) آغاز شده است، چرا با دولت افغانستان صحبت نکردند، درحالیکه وزیر امور خارجه فعلی پاکستان درحال گردش جهانی است اما مهمتر از همه باید به افغانستان می رفت. دولت افغانستان با ما همکاری می کرد، اما اگر روابطمان با آنها را خراب کنیم، آنهایی که علیه تروریسم جدید درحال آغاز جنگ هستند، این به مشکل جدی برای آنها تبدیل خواهد شد.  

ارسال نظر

 
1