خبر فوری

 
 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| پس از آغاز مذاکرات پاکستان با گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان TTP و تکمیل مذاکرات با تحریک لبیک پاکستان آشوبگرانی که با استفاده از کارت مذهبی و به اسم عشق به ساحت مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) اعتراضات گسترده ای در پاکستان انجام دادند، گزارش هایی در رسانه های پاکستان منتشر شد که نشان می دهد نشستن دولت عمران خان پای میز مذاکره با این گروه ها، نه تنها خواسته خود نخست وزیر پاکستان نیست، بلکه این مذاکرات به دستور هیئت حاکمه پاکستان صورت گرفته است و خود عمران خان نخست وزیر معتقد به برخورد جدی با چنین گروه ها است.

 

مذاکرات با گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان

نصرت جاوید روزنامه نگار ارشد پاکستانی طی تحلیل تصمیم به مذاکرات با تحریک طالبان و عفو عمومی برای این گروه توسط عمران خان، با بیان اینکه این تصمیم عمران خان نخست وزیر پاکستان نیست بلکه تصمیم هیئت حاکمه پاکستان است، و در صورت اعتراض به این اقدام می تواند تبعات چسباندن برچست اتهام خیانت را نیز به همراه داشته باشد، افزود: درباره عفو عمومی گروهی که امروز سخن گفته می شود، تا چند روز گذشته حتی اجازه نامبردن از این گروه نیز در خبرگزاری ها و شبکه های تلویزیونی وجود نداشت. به ما از سال 2014 میلادی مداوم گفته اند که تحریک طالبان سازمان خانگی هند و افغانستان است و به گفته دو کشور به منظور ایجاد نا امنی در بازارها حملات انتحاری انجام می دهد. همچنین علیه تاسیسات نظامی ما نیز حملات انجام داده و ستاد فرماندهی ارتش نیز از شر آن درامان نیست؛ هزاران افسر و سرباز ارتش پاکستان طی فعالیت های تروریستی این گروه شهید شده اند. پس از شهادت چند ده کودک مدرسه نظامی در پیشاور، بالاخره تصمیم به اقدام نظامی برای قلع و قمع این گروه گرفته شد.

وی افزود: اما اخیرا عمران خان نخست وزیر طی مصاحبه ای مذاکرات برای عفو عمومی تحریک طالبان را افشا کرده و دیدگاه دیرینه خود را که هیچ راه حلی نظامی برای مشکلاتی مانند تروریسم وجود ندارد و کسانی که اسلحه به دست می گیرند تنها از طریق مذاکرات می توان آنها را ترغیب به بازگشت به زندگی معمولی کرد، تکرار کرد.

نصرت جاوید می گوید پیش از این اظهارات عمران خان، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش، دکتر عارف علوی رئیس جمهور و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز پیشنهاد مذاکرات با تحریک طالبان را ارائه کرده بودند. پس از اعتراف نخست وزیر به مذاکرات با تحریک طالبان، سیاستمداران و تحلیلگران همگی تظاهر به اعتراض را آغاز کردند. این تحلیلگر می گوید که کلمه تظاهر را درست و با درک استفاده کرده است.

وی در ادامه افزود: هر استراتژی و موضع دولتی که از دهه 1980 میلادی در خصوص افغانستان اتخاذ شده است، سیاستمداران حتی ذره ای نیز در آن نقشی نداشته اند. تصمیم محاصره جماهیر شوروی در افغانستان را ژنرال ضیاء الحق (فرمانده اسبق ارتش پاکستان) و رفقای او اتخاذ کردند و سازمان های اطلاعاتی آمریکا و عربستان سعودی در این راستا از ائتلاف های اصلی بودند. اما زمانیکه جماهیر شوروی در افغانستان با شکست و رسوایی روبرو شد، دیگر ژنرال ضیاء الحق بین ما نبود. سپس سیاستمدارانی که آمدند متوجه نبودند که چه استراتژی را در مورد افغانستان اتخاذ کنند. اما در دوره دوم دولت بینظیر بوتو طالبان پدیدار گشت و ما آنها را منادی صلح قرار داده و تصمیم به کمک آنها گرفتیم. پس از آنکه طالبان در 1997 میلادی کابل را به کنترل خودشان درآوردند دولت نواز شریف آنها را به رسمیت شناخت. اما پس از آن حادثه 11 سپتامبر شد و ژنرال پرویز مشرف (فرمانده ارتش پاکستان)

که نواز شریف را برکنار کرده بود، طی همکاری با آمریکا به اسم مجازات طالبان و القاعده وارد جنگ طولانی مدت شد.

این تحلیلگر ارشد پاکستانی در ادامه می گوید: موضع عمران خان از دیرباز این بوده که تحریک طالبان سازمانی است که درپی واکنش به وجود آمده است. (طی واکنش به اقدام سرکوب طالبان افغانستان توسط پاکستان طی همکاری با آمریکا) نخست وزیر شکایت کرد که چرا پاکستان با دریافت دلار از آمریکا به طالبان خیانت کرده است. تنها لیبرال های غرب زده حامی سرکوب طالبان با سلاح های وحشیانه ای مانند پهپاد ها بودند. آنها با دریافت رقم های هنگفت از آمریکا و کشورهای اروپایی، نهادهای مردمی (NGO) درست می کنند. این سازمان ها به بهانه حقوق زنان اقدام به ترویج فحشا می کنند تا هویت اسلامی پاکستان را پایان دهند، نظام خانواده ما و ارزش های آن در آستانه نابودی است.

نصرت جاوید این روزنامه نگار ارشد پاکستانی در پایان می گوید: تاکید من بر این است که تصمیم مذاکرات با تحریک طالبان پاکستان، تصمیم عمران خان نبوده بلکه تصمیم نهادهای حاکم (هیئت حاکمه نظامی) است و اعتراض به این تصمیم اتخاذ شده توسط هیئت حاکمه نظامی می تواند اتهام خیانت را به همراه داشته باشد.

 

مذاکرات با گروه ممنوعه تحریک لبیک پاکستان

 براساس گزارش شده توسط "گوگلی نیوز"، هرچند کابینه فدرال با پایان دادن به محدودیت های اعمال شده علیه تحریک لبیک پاکستان TLP موافقت کرده است، اما این تصمیم با توافق همه نبوده و چند تن از وزرای فدرال هشدار دادند که دیگر گروه های ممنوعه چون سپاه صحابه، لشکر طیبه، جنبش ملی متحد الطاف حسین نیز می توانند این درخواست را داشته باشند وبدین ترتیب مجوز ممنوعه نگه داشتن آنها را نخواهیم داشت.

وزرای فدرال پاکستان در ادامه گفتند که جرایم این سه گروه ممنوعه نیز مثل تحریک لبیک است بنابراین بهتر این خواهد بود که با عناصر افراط گرا به یک صورت برخورد کرد و تحریک لبیک را بزاریم ممنوعه بماند. همچنین این وزرا گفتند که پاکسازی تی ال پی باعث تخریب وجهه پاکستان در سطح بین المللی شده و منجر به فشار از سوی گروه ویژه اقدام مالی می شود، اما عمران خان بر این موضع بود که چون توافق صورت گرفته است دیگر ظرفیت عقب نشینی وجود ندارد.

در گزارش خبرگزاری پاکستان که از این وزرا به عنوان منابع نزدیک یاد شده است، گفته شد: منابع نزدیک می گویند که تصمیم به مذاکرات با تحریک طالبان پاکستان و تحریک لبیک، تصمیم هیئت حاکمه است. منابع دولتی می گویند که نخست وزیر گفت که حالا چون توافق با تحریک لبیک صورت گرفته است دیگر ظرفیت عقب نشینی وجود ندارد و هیئت حاکمه نظامی نقش محوری در این توافق را داشت.

 

ناگفته نماند با انتشار اخبار در خصوص توافق دولت فدرال پاکستان با تحریک لبیک پاکستان، در فضای مجازی برخی کاربران با انتشار عکس دیدار مفتی منیب الرحمن نماینده تحریک لبیک پاکستان در مذاکرات با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان، یک روز پیش از نشست با عمران خان نخست وزیر، نوشتند توافق یک روز پیش از دیدار با عمران خان صورت گرفته بود و حالا این تیم مذاکره کننده تنها برای آگاه کردن دولت فدرال با کابینه و عمران خان نشست خواهد داشت.

گفتنی است پیش از این مذاکرات عمران خان نخست وزیر پاکستان دستور برخورد جدی و شدید با آشوبگران تی ال پی همچون برخورد با گروه های تروریستی را صادر کرده بود اما ورق این بازی زمانی برگشت که مفتی منیب الرحمن به گفته خودش به دستور فرمانده ارتش پاکستان به نمایندگی از تی ال پی در مذاکرات شرکت کرد.

 

ارسال نظر

 
1