خبر فوری

 
عمران خان: آمریکا، بسته کمکی به افغانستان دهد، در غیر این صورت آنجا به پناهگاه داعش تبدیل می شود
کد خبر :1000558126

17:36 1400/07/19


برچسب ها : TTP, ایالات متحده آمریکا, پاکستان و افغانستان, تحریک طالبان پاکستان, داعش, دولت طالبان افغانستان, عمران خان, مصاحبه, نخست وزیر پاکستان,

عمران خان نخست وزیر پاکستان طی مصاحبه با خبرگزاری آنلاین انگلیسی مدل ایست آی، گفت: آمریکا باید بسته کمکی به افغانستان بدهد، در غیر این صورت با حذف کشوری که به پناهگاه شبه نظامیان داعش تبدیل می شود، مواجه خواهد شد،


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| عمران خان نخست وزیر پاکستان طی مصاحبه با خبرگزاری آنلاین انگلیسی مدل ایست آی، ضمن تاکید بر این موضوع که آمریکا باید بسته کمکی به افغانستان بدهد، در غیر این صورت با حذف کشوری که به پناهگاه شبه نظامیان داعش تبدیل می شود، مواجه خواهد شد، خاطر نشان ساخت: برای پاکستان بسیار مهم است که ایالات متحده این چالش را تکمیل کند، زیرا این کشور، جایی که هزاران نفر در جنگ علیه تروریسم به رهبری آمریکا کشته شده اند، بار دیگر هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد. این برهه زمانی بحرانی است و ایالات متحده باید خود را جمع و جور کند زیرا مردم در آمریکا درحالت شوک قرار گرفته اند. آنها نوعی دموکراسی، ملت سازی یا زنان آزاد را تصور می کردند و ناگهان متوجه شدند که طالبان بازگشته اند، بنابراین آنها بسیار عصبانی، شوکه و متعجب هستند، تا زمانیکه آمریکا رهبری نکند، ما نگران هستیم که در افغانستان هرج و مرج شود و ما بیش از همه قربانی آن خواهیم شد.

وی افزود: ایالات متحده چاره ای جز این که تمام تلاش خود را برای حمایت از یک دولت باثبات در افغانستان بکار گیرد نداشت زیرا طالبان تنها گزینه در منطقه برای مبارزه با داعش بود. جهان باید با افغانستان ارتباط گیرد، زیرا اگر آنها را تنها گذارید، تندرو ها نیز در طالبان وجود دارند و به راحتی به طالبان 2000 باز می گردند که این یک فاجعه خواهد بود.

نخست وزیر پاکستان در ادامه مصاحبه خود بابیان اینکه "دیدیم طالبان، کابل را به صورت مسالمت آمیز تحت کنترل درآورده است زیرا ما انتظار خونریزی داشتیم اما آنچه اتفاق افتاد انتقال مسالمت آمیز قدرت بود، خاطر نشان ساخت: با این وجود، ما احساس کردیم که ما را مسئول این قضیه می دانند، 300 هزار نظامی افغانستان بدون هیچگونه درگیری سلاح خود را زمین گذاشتند، که قطعا ما از آنها نخواستیم تسلیم شوند. "

عمران خان در پاسخ به سوالی در زمینه دولت جامع طالبان، گفت: این یک دولت جامع نیست، این دولتی موقت است. پاکستان با کشورهای همسایه به ویژه تاجیکستان و ازبکستان که دارای اقلیت های قومی زیادی در داخل افغانستان هستند همکاری می کند تا طالبان را به افزایش نمایندگی (حضور نمایندگان اقلیت ها) تشویق کند. آنها (افغان) نیازمند دولتی جامع هستند، زیرا افغانستان یک جامعه ای با تنوع قومیتی است.

تحریک طالبان پاکستان

نخست وزیر پاکستان ابراز داشت: باید به طالبان فرصت داده شود، آنها اظهارات درستی ابراز داشته اند و گزینه دیگری ندارند. اگر آنها را تحریم کنیم، چه خواهیم کرد؟ بهترین راه این است که آنها را تشویق کنیم تا به گفته هایشان عمل کنند. اما اگر آنها را مجبور کنید، من با در نظر گرفتن فطرت انسان می گویم که آنها عقب نشینی خواهند کرد. در رهبران تحریک در جناح های مختلف و در برخی موضوعات رهبری مشخصی وجود ندارد.

وی اظهار داشت که پاکستان درحال حاضر در حال مذاکرات حساس و حساس سیاسی با تحریک طالبان پاکستان TTP است که اغلب از آنها به عنوان طالبان پاکستانی یاد می شود. تی تی پی و ارتش پاکستان در حاشیه جنگ با تروریسم با درگیری خونینی روبرو شده اند که در آن بیش از 80 هزار نفر کشته شده اند. تحریک طالبان پاکستانی که پنج سال قبل از مناطق قبیله ای بیرون رانده شد، با درگیری های جدید با ارتش، کارزار خود را از سر گرفته است. تحریک طالبان برای آتش بس دو شرط وضع کرده اند، قوانین شرعی در مناطق قبیله ای و آزادی زندانیان، در حالی که اصرار دولت پاکستان این است که تنها قانون اساسی پاکستان در این مناطق اعمال می شود. تی تی پی شامل 50 گروه است و آنها (پاکستان) سعی می کنند با عناصری که آماده مذاکره هستند، صلح کند. اکنون ما در تلاش هستیم تا با افرادی که می توان با آنها صلح کرد، صحبت کنیم، من معتقدم که هر درگیری سرانجام به میز گفتگو پایان می یابد.

محکومیت حملات پهپادی در افغانستان

عمران خان نخست وزیر پاکستان در ادامه اظهاراتش، ادامه حملات پهپادی  ایالات متحده در افغانستان را محکوم کرده و آن را بدترین روش برای مبارزه با تروریسم عنوان کرد و افزود: بیشتر در چنین حملاتی افراد بیگناه و اشتباه هدف قرار می گیرند.

ارسال نظر

 
1