خبر فوری

 
 
سناتور مشاهد حسین: نزدیک شدن ایران و چین، برای پاکستان خوشایند است
کد خبر :716656091

19:26 1399/04/25


برچسب ها : بندر چابهار, بندر گوادر, پاکستان و ایران,

سید مشاهد حسین رئیس کمیته امور خارجی مجلس سنای پاکستان طی گفتگو در برنامه "امروز به همراه شاهزیب خانزاده"، گفت: نزدیک شدن ایران و چین، برای پاکستان خوشایند است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سید مشاهد حسین رئیس کمیته امور خارجی مجلس سنای پاکستان طی گفتگو در برنامه "امروز به همراه شاهزیب خانزاده"، گفت: قرابت و نزدیکی میان هند و ایران که درپی مشارکت دوجانبه در زمینه بندر چابهار در حال ایجاد بود، دچار شُک بزرگی شده است. ایران، کشور هند را از پروژه بندر چابهار خارج کرده و تصمیم گرفته است این پروژه را بدون همکاری با هند به مرحله تکمیلی خواهد رساند. وی قرابت میان ایران و چین را برای پاکستان خوشایند دانست و افزود: خارج کردن هند از پروژه بندر چابهار از سوی ایران، پیشرفت بزرگی است، و این امر باعث وارد شدن شُک و تضعیف اقدامات هند علیه پاکستان، کریدور پاکستان و چین سی پیک و بندر گوادر خواهد شد؛ با توافق میان چین و ایران، مرز های غربی پاکستان به محل امنی مبدل گشته اند. پاکستان با دستیابی به موقعیت استراتژیکی در منطقه تقویت شده و هند بوسیله چین در منطقه لداخ نیز شکست خورد.

سید مشاهد حسین خاطر نشان کرد، منطقه در حال خالی شدن از حضور ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ است و وی تنها به امید پیروزی در انتخابات به مخالفت با چین می پردازد. توافقنامه خرید نفت از ایران براساس ارز RMV انجام شده که چنین توافقنامه هایی پایان انحصار دلار بر جهان را درپی خواهند داشت. هیچ رقابتی میان دو بندر چابهار ایران و گوادر پاکستان وجود ندارد، زیرا بندر گوادر یک بندر بزرگ و حایز اهمیت استراتژیکی بسیار خوبی است. دو بندر در فاصله 120 کیلومتری از یکدیگر قرار دارند که باید همکاری های خوبی با یکدیگر داشته باشیم. پاکستان از ایجاد بی ثباتی هند از طریق نفوذ در بندر چابهار در سی پیک و گوادر نگران بود که این نگرانی نیز اکنون به پایان رسیده است. گفتنی است کلبهوشن یایدیو جاسوس سازمان اطلاعاتی هند "را" نیز از مسیر چابهار وارد پاکستان شده بود.

ارسال نظر

 
1