خبر فوری

 
داعش دشمن خطرناک طالبان در مناطق قبایلی پاکستان
کد خبر :1619018222

15:30 1400/08/13


برچسب ها : CTD, افغانستان, پاکستان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریسم, داعش, داعش خراسان, دایره مبارزه با تروریسم, درگیری, طالبان افغانستان, لشکر خراسان داعش, مرز مشترک, مناطق قبایلی,

علاوه بر حضور تروریست های طالبان، حضور داعش در مناطق قبایلی ایالت خیبر پختون خوا پاکستان نیز یک حقیقت است. به گفته کارشناسان، خطرناکترین دشمن طالبان نیز داعش است و هر وقت موقعیت مناسب پیدا کند حتما طالبان را هدف قرار خواهد داد...


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| علاوه بر حضور تروریست های طالبان، حضور داعش در مناطق قبایلی ایالت خیبر پختون خوا پاکستان نیز یک حقیقت است. به گفته کارشناسان، خطرناکترین دشمن طالبان نیز داعش است و هر وقت موقعیت مناسب پیدا کند حتما طالبان را هدف قرار خواهد داد.

دلاور خان وزیر روزنامه نگار در این رابطه می گوید: پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، بسیاری از وقایع در مناطق قبایلی پاکستان رخ داده اند که در آن طی کمینی طالبان افغانستان و محلی هدف تیراندازی قرار گرفته اند و سپس داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است. این امر که در صورت خراب شدن اوضاع افغانستان، اوضاع مناطق قبایلی پاکستان تحت تاثیر مستقیم قرار می گیرند، ثابت شده است، زیرا نه تنها مردم مناطق مرزی دوکشور تبادلات اقتصادی دارند، بلکه فامیل نیز هستند.

اخیرا سه حادثه در وانا مرکز وزیرستان جنوبی رخ داده است که طی آن یک دانشجوی افغان و نور زمان یکی از افراد محلی که گفته می شود به شبکه حقانی وابسته بودند، توسط افراد ناشناس به ضرب گلوله کشته شدند. داعش مسئولیت هر سه حادثه را برعهده گرفته است. علاوه بر آن نیروی دایره مبارزه با تروریسم طی عملیاتی در شهرستان خیبر، چهار تن را دستگیر کرد و گفت: از تروریست ها مقادیر زیادی سلاح و مواد منفجره کشف شده است و این افراد وابسته به داعش بودند.

یک روز قبل از این عملیات، پلیس یک بمب نصب شده مقابل دفتر ملنگ فرمانده طالبان در بازار وانا را خنثی کرده بود.

گفتنی است پیش از آخرین حملات داعش در پاکستان، تروریست های داعش و طالبان در باجور، اورکزئی و کرم به یکدیگر حمله کرده بودند.

نور محمد مدرس دانشگاه پیشاور ساکن وزیرستان جنوبی می گوید که هدف قرار دادن طالبان برای داعش در مناطق قبایلی هدف بسیار آسانی است زیرا آمادگی اینها (طالبان) در مناطق قبایلی کم است درحالیکه طالبان در افغانستان از قبل آماده حملات داعش است.

وی افزود: در افغانستان با اطلاع از حضور داعش در هر منطقه ای، عملیات فوری توسط طالبان صورت می گیرد درحالیکه در مناطق قبایلی پاکستان، طالبان نمی تواند به تعقیب داعش بپردازد و داعش با مخفی کردن خود یک یک آنها را هدف قرار می دهد. به دلیل حضور نیروهای امنیتی در مناطق قبایلی، هیچ یک از گروه ها نمی توانند حمله بزرگی را علیه دیگری ترتیب دهند، البته طی کمین به راحتی می توانند هدف قرار دهند.

یکی از ساکنان وانا می گوید که تازه مردم با بهبود وضعیت به این منطقه بازگشته و فعالیت های خود را آغاز کرده اند اما فعالیت داعش در این مناطق ترس خاصی را در مردم ایجاد کره است. وی با بیان اینکه مردم از اسم داعش نیز می ترسند، می گوید: من تاکنون هیچ یک از اعضای داعش را ندیده ام اما اعضای طالبان را علاوه بر بازار وانا در روستاها دیده ام.

ناگفته نماند نیروی پلیس خیبر در روزهای اخیر پس از عملیات هایی اظهار موفقیت علیه داعش کرده بود.

 

افغانستان

براساس گزارش های اخیر منتشر شده از افغانستان، پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در کابل، نیروهای ارتش افغان تربیت شده توسط آمریکا در حال پیوستن به داعش هستند. برخی از اعضای سابق سرویس اطلاعاتی افغانستان و پرسنل نیروهای نخبه ای که توسط ایالات متحده آموزش دیده و پس از ورود طالبان رها شده بودند، اکنون به داعش پیوسته اند.

براساس گزارش که توسط وال استریت در این زمینه منتشر شده است، گفته شد که تعداد این افراد پیوسته  کم است اما روند عضویت در داعش درحال افزایش است.

نکته مهم تخصص و مهارت نیروهای جدید پیوسته به داعش در زمینه جمع آوری اطلاعات امنیتی است و علاوه بر آن تجربه خوبی در زمینه روش های جنگی دارند. این نیروهای اسبق ارتش افغانستان برای مبارزه با حاکمیت طالبان می توانند توانایی های داعش را افزایش دهند.

یک افسر ارتش ملی افغانستان که فرماندهی یک انبار تسلیحات و مهمات ارتش در گردیز مرکز ولایت پکتیا را برعهده داشت و به شاخه خراسان داعش پیوسته بود، یک هفته قبل طی درگیری با طالبان کشته شد.

یکی از ساکنان ولسوالی قره باغ در شمال کابل می گوید که پسر عموی او که از نیروهای ویژه سابق افغانستان بود از سپتامبر مفقود بود و درحال حاضر عضو یک بخش داعش است. او می گوید چهار تن از دیگر نیروهای سابق ارتش ملی افغانستان را که می شناسد نیز طی هفته های اخیر به داعش پیوسته اند.

رحمت الله نبیل رئیس پیشین ریاست امنیت ملی افغانستان اظهار داشت: در برخی مناطق، داعش به یک سازمان جذاب برای اعضای سابق نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تبدیل شده است. به خصوص برای نیروهایی که نتوانسته اند کشور را ترک کنند، به صفوف داعش پیوسته اند.

وی می گوید: اگر در برابر طالبان مقاومت می شد یا گروهی جز داعش علیه طالبان وجود داشت، آنها به آن می پیوستند اما درحال حاضر تنها داعش گروه مسلح ضد طالبان است.

از طرفی گفته می شود که تلاش طالبان برای جذب نیروهای داعش نیز جریان دارد و به گفته مقامات استان ننگرهار که منطقه مرزی مشترک با پاکستان دارد، 34 تن از اعضای داعش به صفوف آنها ملحق شده اند. دکتر بشیر مدیرکل اطلاعات استانی اظهار داشت که او از مابقی داعشی ها درخواست می کند تا از عفو عمومی طالبان استفاده کنند.

ارسال نظر

 
1