خبر فوری

 
گمانه زنی ها در زمینه تعمیق شکاف میان هیئت حاکمه و دولت پاکستان درپی اظهارات رهبران اپوزیسیون
کد خبر :346443264

16:59 1400/10/05


برچسب ها : آصف زرداری, احزاب اپوزیسیون پاکستان, احزاب سیاسی, پاکستان, تحلیل, تحلیل گر ارشد, حزب تحریک انصاف, حزب مردمی پاکستان, حزب مسلم لیگ ن, دولت پاکستان, ژنرال قمر جاوید باجوا, سردمداران, عمران خان, نواز شریف, هیئت حاکمه پاکستان, هیئت حاکمه نظامی پاکستان,

به دنبال اظهارات اخیر نواز شریف (رئیس حزب مسلم لیگ ن) و آصف علی زرداری (رئیس حزب مردمی پاکستان) دو تن از سران اپوزیسیون پاکستان، بحث در محافل سیاسی پاکستان بر سر اینکه آیا هیئت حاکمه پاکستان از دولت فعلی ناامید شده و چشم انداز تغییرات سیاسی در پاکستان درحال افزایش است، تشدید یافته است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| به دنبال اظهارات اخیر نواز شریف (رئیس حزب مسلم لیگ ن) و آصف علی زرداری (رئیس حزب مردمی پاکستان) دو تن از سران اپوزیسیون پاکستان، بحث در محافل سیاسی پاکستان بر سر اینکه آیا هیئت حاکمه پاکستان از دولت فعلی ناامید شده و چشم انداز تغییرات سیاسی در پاکستان درحال افزایش است، تشدید یافته است.

گفتنی است گروه های نزدیک به دو تن از رهبران بزرگ اپوزیسیون پاکستان مدعی شده و این تصور را ترویج می کنند که قدرت ها (هیئت حاکمه پاکستان) درحال تماس با نواز شریف و آصف علی زرداری هستند.

 

از طرفی عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز به دلیل شکست این حزب در انتخابات مرحله اول شهرداری ایالت خیبر پختون خوا، درحال ایجاد تغییرات در تیم سیاسی خود می باشد. این تغییرات در سطح رهبران ایالتی این حزب (حزب تحریک انصاف) نیز درحال انجام است.

علاوه بر گفتگوی تلفنی نواز شریف با مراسم منعقد شده به منظور سالگرد درگذشت پدر خواجا سعد رفیق مورخ 23دسامبر (2 دی)، که خطاب به اعضای حزب خود گفته است که به زودی با شماها در پاکستان دیدار خواهم کرد، آصف علی زرداری نیز گفته است: "حالا آنها (هیئت حاکمه) از ما کمک می خواهند، اما خواسته ما همان است که قبلا هم گفته ایم، اول باید این دولت (دولت فعلی) را برکنار کنند."

 تحلیلگران سیاسی معتقدند که این دو رهبر سیاسی پایه پاکستان، می خواهند این تصور را ایجاد کنند که شکاف بین دولت تحریک انصاف (PTI) و تشکیلات در حال افزایش است.

مظهر عباس تحلیلگر و روزنامه نگار برجسته پاکستانی می گوید که روند این چنین تماس ها و ارتباطات ادامه دارد، خواه این تماس مخفی باشد، چنین تماس هایی همیشه وجود دارد، اما خوب شکی نیست که نواز شریف و آصف علی زرداری همچنان نیز از بزرگ ترین بازیگران سیاسی در پاکستان هستند. عمدتا زمانی چنین اخبارهایی منتشر می شود که روابط بین دستگاه حاکم و حکومت کمی سرد می شود، اما به گفته او در نتیجه این اخبار، قرار نیست تغییر بزرگی انجام شود. مظهر عباس اظهار داشت که حزب مسلم لیگ ن بیشتر درحال پافشاری بر این قضیه است که دستگاه حاکم یا همان تشکیلات پاکستان در انتخابات آتی بی جانب باشد.

اما سهیل ورائچ یکی دیگر از تحلیلگران و روزنامه نگران ارشد پاکستانی می گوید که این اخبار و پالس ها نشان می دهد که قطعا کاسه ای زیر نیم کاسه است و آشی درحال پختن است. وی می گوید، حتما این سخنان (رهبران اپوزیسیون) پیش زمینه ای دارد، احتمالا درخصوص انتخابات یا حکومت آتی مذاکرات درحال انجام می باشد. اما این گمانه زنی ها چه قدر حقیقت دارند، تاکنون هیچگونه مدرک یا اشاره واضحی در این زمینه به دست نیامده است.

 

از طرفی شیخ رشید احمد وزیر کشور پاکستان طی گفتگو با اصحاب رسانه در کراچی، گفته است که اگر نواز شریف می خواهد به پاکستان بازگردد من خودم به او پیشنهاد می دهم که روادید 24 ساعته برای او صادر خواهم کرد و هزینه بلیط او را نیز شخصا پرداخت خواهم کرد، تنها او بازگردد.!

وی افزود: نواز شریف صحیح و سالم است و هیچ مشکل و بیماری ندارد، او که به بهانه مداوا از کشور خارج شده بود و هم اکنون در لندن است، نزد هیچ دکتری نرفته است. اینها جز سخنرانی علیه دولت حزب تحریک انصاف چیز دیگری ندارند. وزیر کشور پاکستان، گفت: سه تن از خاندان شریف (سران حزب مسلم لیگ ن) درحال حاضر در پاکستان حضور دارند، تو هم اگر به پاکستان برگردی نمی توانی علیه عمران خان و دولت او کاری انجام دهی، عمران خان مدت زمان دولت خود را به پایان خواهد رساند و تا آخر علیه رهبری فاسد مالی مبارزه خواهد کرد.

وی افزود: دست کسی از دولت برداشته نشده است و روابط دولت با تشکیلات بسیار خوب است، این نهاد ها (هیئت حاکمه) برای بیست روز نه، بلکه برای 20 سال برنامه ریزی می کنند و خود همین حزب ها هم ایجاد شده درب شماره 4 ستاد فرماندهی ارتش هستند.

ارسال نظر

 
1