خبر فوری

 
گفتگوی مطبوعاتی وزیر امور خارجه پاکستان
کد خبر :845199081

14:41 1398/12/12


برچسب ها : پاکستان و افغانستان, پاکستان و هند, توافق صلح, سخنگوی وزارت خارجه, وزیر امور خارجه,

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان طی گفتگوی مطبوعاتی به همراه عایشه فاروقی سخنگوی وزارت امور خارجه، تواق میان آمریکا و طالبان را یک اقدام جدی و پیشرفت مهم خواند و افززود: پاکستان توافق صلح میان آمریکا و طالبان را خوشایند قرار داد، براساس این توافق، آزادی زندانیان و مذاکرات تعیین شده میان گروه های افغان باید به موقع انجام شود...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان طی گفتگوی مطبوعاتی به همراه عایشه فاروقی سخنگوی وزارت امور خارجه، تواق میان آمریکا و طالبان را یک اقدام جدی و پیشرفت مهم خواند و افززود: پاکستان توافق صلح میان آمریکا و طالبان را خوشایند قرار داد، براساس این توافق، آزادی زندانیان و مذاکرات تعیین شده میان گروه های افغان باید به موقع انجام شود، جهت پیشبرد توافق صلح هرگونه همکاری لازمه را خواهیم داشت، جامعه بین المللی در زمینه های نوسازی افغانستان و خروج بدون مشکل پناهندگان افغان از پاکستان همکاری کند، پاکستان به ایدئولوژی مثبت خود در جهت پیشرفت و سعادت افغانستان ادامه خواهد داد، با برپایی امنیت در افغانستان، پاکستان به طور مستقیم از نتایج آن بهره مند خواهد شد، ملت افغان نیز در حال حاضر پس از جنگ طولانی خواهان امنیت هستند. محمود قریشی در پاسخ به سوالی در خصوص برپایی کنسولگری های هند در افغانستان، گفت: ایجاد کنسولگری در یک کشور از امتیازات کشور میزبان است اما نباید از این کنسولگری برای بدنام کردن و علیه کشور دیگری استفاده شود، امیدواریم که خاک افغانستان به منظور ویرانی در پاکستان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

شاه محمود قریشی در ادامه با اشاره به نقش کلیدی پاکستان در امضای این توافقنامه و دیدار های وی با مقامات بین المللی در دوحه، گفت: حال سوال این است که صلح پایدار چگونه ممکن می شود؟ این تصمیمی است بر عهده ملت افغان، رهبری سیاسی افغان موظف به ایجاد فضایی برای صلح پایدار است. ملت افغانستان پس از تحمل مشکلات فراوان، حال خواستار امنیت هستند، باید ببینیم که رهبری سیاسی افغانستان به چه اندازه ای آماده است؟ آیا طالبان روابط دیرینه خود با القاعده و دیگر سازمان ها را قطع می کنند؟ باید دید که آیا سیاسیون افغانستان از طریق گفتمان موفق به اتخاذ راه حل سیاسی می شوند یا خیر؟ این تصمیمی است که خود آنها باید اتخاذ کنند که خواستار مواجهه با چه نوع افغانستانی هستند. امیدواریم به همراه هند به هیچ کشور دیگری اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان داده نخواهد شد.

وزیر امور خاجه پاکستان در ادامه تصریح داشت: از نقش پاکستان در توافق صلح قدردانی شد، افرادی که در گذشته ما را هدف انتقادات خود قرار می دادند، حال به نقش ما اعتراف کردند که این برای ملت پاکستان خوشایند است. پس از امضای توافق صلح طی دیدار با همتای آمریکایی خود نکاتی را در مقابل وی قرار داده و پیشنهاد تحت نظر گرفتن عناصری که سعی در ایجاد ویرانی دارند را ارائه کردم. باید برای شناسایی افرادی که نقش منفی دارند مکانیسم تشکیل شود. باید عدم ثبات سیاسی افغانستان نیز پایان یابد که آمریکا می تواند نقش موثری در این رابطه ایفا کند. همچنین با پمپئو در خصوص نوسازی افغانستان و بازگشت بدون مشکل پناهندگان افغان به کشورشان نیز گفتگویی انجام گرفت. اقدام آتی ما ارتباط با کشورهای آسیای میانه خواهد بود. در دیدار با همتای ترکیه ای خود در مورد جان باختن نظامیان ترکیه در سوریه ابراز تاسف کردم. بسیاری از نظریه ها سعی در ایجاد موانع در مسیر مذاکرات را داشتند و هم اکنون نیز به چنین نظریه خود ادامه می دهند، امیدوارم که جهان بر چنین نظریه ای غالب می شود.

ارسال نظر

 
1