خبر فوری

 
 
گفتگوی مجازی میان پاکستان و اتحادیه اروپا پیرامون ارتقاء روابط و وضعیت وخیم افغانستان
کد خبر :1367425761

17:23 1400/09/13


برچسب ها : GSP Plus, افغانستان, پاکستان و اتحادیه اروپا, روابط دوجانبه, سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان, سهیل محمود, معاون وزیر امور خارجه پاکستان, همکاری دوجانبه,

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، مرحله هفتم گفتگوهای سیاسی پاکستان و اتحادیه اروپا روز جمعه به صورت مجازی برگزار شد.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، مرحله هفتم گفتگوهای سیاسی پاکستان و اتحادیه اروپا روز جمعه به صورت مجازی برگزار شد. همچنین ریاست هیئت پاکستانی را سهیل محمود معاون وزیر امور خارجه و هیئت اتحادیه اروپا را انریک مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا بر عهده داشت.

در این گفتگوها، تمامی موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه از جمله اجرای همه جانبه برنامه تعامل استراتژیک دوجانبه میان پاکستان و اتحادیه اروپا، تحولات منطقه ای و بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ضمن ابراز خرسندی از تحولات مثبت در روابط دوجانبه، بر تعهد پاکستان برای گسترش بیشتر همکاری ها با اتحادیه اروپا در زمینه های مختلف تاکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه پاکستان باتوصیف طرح تعمیم ترجیحات به علاوه اتحادیه اروپا (GSP Plus)، به عنوان یک ابتکار متقابل سودمند، و بر تعهد پاکستان به اجرای 27 کنوانسیون بین المللی تحت طرح تجارت ترجیحی تاکید کرد.

وی همچنین در مورد موضع پاکستان برای پیشنهادهای قانونی جدید کمیسیون اروپا در زمینه GSP Plus توضیحاتی ارائه داد.

معاون دبیرکل، مورا از تماس‌های جاری میان پاکستان و اتحادیه اروپا در سطوح مختلف علیرغم چالش‌های ناشی از همه‌گیری کووید 19 قدردانی و بر اهمیت گفتگوی ساختاریافته در زمینه مهاجرت تاکید و ابراز امیدواری کرد که تحت برنامه تعامل استراتژیک، به محض بهبود وضعیت در ویروس کویید 19، تماس ها از سر گرفته شود.وی همچنین گفت که مشتاقانه منتظر سفر شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه به بروکسل برای مراحل بعدی گفتگوی استراتژیک است.

وی از خدمات پاکستان در زمینه تلاش برای تخلیه کارمندان دیپلماتیک کشورهای خارجی از افغانستان قدردانی کرد. همچنین دو طرف بر اهمیت ادامه تبادلات سطح بالا در مورد وضعیت افغانستان تاکید کردند.

سهیل محمود هیأت اروپایی را به تفصیل در مورد موضع پاکستان در قبال افغانستان تلاش های دیپلماتیک بین المللی و منطقه ای پاکستان در افغانستان به ویژه در رابطه با شش کشور همسایه افغانستان همچنین تریکا پلاس قرار داد و بر آزادی اموال مسدود شده افغانستان و اهمیت رویکرد عملگرایانه جامعه جهانی در قبال افغانستان، اهمیت تعامل مثبت و نیاز به اقدام فوری برای جلوگیری از یک بحران انسانی و فاجعه اقتصادی در افغانستان تاکید کرد.

وی همچنین هیئت اروپایی را از وضعیت وخیم حقوق بشر در جامو و کشمیر اشغالی مطلع ساخت و گفت: نقض مداوم حقوق بشر و انکار حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر، موانع اصلی روابط میان پاکستان و هند است.

در پایان سهیل محمود خطاب به مقامات هند گفت: مادامی که هند اقدامات غیرقانونی و یکجانبه خود را در 5 اوت 2019 را بازگرداند، آن زمان به قکر ایجاد محیطی مساعد برای گفتگوی معنادار باشد.

ارسال نظر

 
1