خبر فوری

 
گسترش شکاف در مناسبات اسلام آباد و ریاض/ ژنرال راحیل شریف به پاکستان بازخواهد گشت
کد خبر :880194274

10:47 1399/10/01


برچسب ها : ائتلاف نظامی عربستان, اسرائیل, به رسمیت شناختن اسرائیل, پاکستان و اسرائیل, پاکستان و امارات متحده عربی, پاکستان و رژیم صهیونیستی, پاکستان و عربستان سعودی, رژیم صهیونیستی, ژنرال راحیل شریف,

پس از تلاش مقامات ریاض برای تحت فشار گذاشتن هیئت حاکمه اسلام آباد جهت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و امتناع مقامات پاکستان از تبعیت در این تصمیم، اکنون منابع آگاه از بازگشت و یا اخراج ژنرال راحیل شریف رئیس اسبق ارتش پاکستان و فرمانده ائتلاف نظامی به اصطلاح اسلامی کشورهای عربی به پاکستان خبر می دهند.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| پس از تلاش مقامات ریاض برای تحت فشار گذاشتن هیئت حاکمه اسلام آباد جهت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و امتناع مقامات پاکستان از تبعیت در این تصمیم، اکنون منابع آگاه از بازگشت و یا اخراج ژنرال راحیل شریف رئیس اسبق ارتش پاکستان و فرمانده ائتلاف نظامی به اصطلاح اسلامی کشورهای عربی به پاکستان خبر می دهند.

در حالی که منابع آگاه از اخراج ژنرال راحیل شریف فرمانده ائتلاف نظامی عربی از عربستان سعودی خبر می دهند، اما برخی از منابع وابسته به هیئت حاکمه اسلام آباد مدعی شده اند این اقدام از سوی خود ژنرال راحیل شریف اتخاذ شده و وی تصمیم گرفته است پس از پایان مدت ماموریت خود آن را مجددا تمدید نکند.

همچنین یک منبع آگاه به نقل از محمد عبدالله گل فرزند ژنرال حمید گل رئیس اسبق سازمان اطلاعات پاکستان مدعی شده است که ژنرال راحیل شریف به خواست خود تصمیم به بازگشت به پاکستان و ترک فرماندهی ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان سعودی را گرفته است.

گفتنی است روابط و مناسبات پاکستان و عربستان سعودی طی روزهای اخیر به دلیل امتناع اسلام آباد برای آغاز روابط دیپلماتیک با رژیم تل آویو دچار شکاف عمیقی شده است و دولت های عربستان سعودی و امارات متحده عربی با حربه های مختلف سعی نموده اند پاکستان را برای پذیرفتن این تصمیم تحت فشار قرار دهند.

عربستان سعودی طی روزهای اخیر ضمن متوقف نمودن صادرات نفت به پاکستان، اسلام آباد را برای بازگرداندن وام 3 میلیارد دلاری تحت فشار گذاشته است و پاکستان چند روز قبل مبلغ 1 میلیارد دلار از بدهی های دریافتی از عربستان سعودی را به این کشور استرداد نمود.

از سوی دیگر امارات متحده عربی نیز تحت دستورات مقامات عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ضمن اخراج شمار کثیری از کارگران پاکستانی مشغول به کار در امارات، صدور هرگونه روادید برای شهروندان پاکستانی را به دلیل آنچه که به عنوان مبارزه با شیوع ویروس کرونا عنوان شده است ممنوع اعلام کرد، ناگفته نماند در حالی که علت این امر از سوی مسئولان ابوظبی تلاش برای مقابله با ویروس کووید_19 اعلام شده است، اما همانگونه که پیش تر نیز گفته شد شهروندان دیگر کشورها از جمله هند که رتبه دوم میزان مبتلایان به کرونا را داراست از این ممنوعیت مستثنی بوده و به راحتی می توانند برای دریافت روادید ورود به امارات متحده عربی اقدام نمایند.

عارف حمید بتی از کارشناسان برجسته سیاسی و از اهالی پیشکسوت رسانه در این خصوص ابراز داشت: پاکستان نقش ویژه ای در حفظ تمامیت ارضی و استحکام سیاسی عربستان سعودی ایفا نموده است، ژنرال راحیل شریف رئیس اسبق ارتش پاکستان و فرمانده ائتلاف نظامی اسلامی همواره برای مقابله با توطئه و شورش های صورت گرفته علیه محمد بن سلمان نقش کلیدی ایفا نموده است و بقای دولت محمد بن سلمان در گرو اقدامات ارتش پاکستان و ژنرال راحیل شریف بوده است.

وی افزود: اما چندی قبل دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ کشورهای مختلف اسلامی را برای به رسمیت شناختن اسرائیل تحت فشار قرار داد و امارات متحده عربی به سرپرستی عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت.

این کارشناس پاکستانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ذخایر نفت عربستان سعودی تا حدودی رو به پایان است و این کشور برای تضمین بقا و دوام خود طرح استراتژیک و برنامه ای جامع را به اجرا گذاشت.

حمید بتی گفت: علی رغم نقش ویژه ژنرال راحیل شریف در استحکام نظام سلطنتی عربستان سعودی و اهمیت وی و نیروهای تحت امرش در حفظ تمامیت ارضی عربستان اکنون این کشور تحت دستورات رژیم صهیونیستی اقدام به اخراج صدها هزار شهروند پاکستانی از امارات متحده عربی نموده و اخراج شهروندان پاکستانی از کشور خود را نیز کلید زده است، میزان فشارها در حدی بوده است که امارات متحده عربی صدور روادید را نیز برای شهروندان پاکستانی ممنوع نموده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر تاریخی فرمانده ارتش هند به کشورهای عربستان و امارات گفت: ژنرال ناروانه فرمانده ارتش هند در سفر خود به منطقه دیدارهای مخفیانه با مقامات دو کشور عربستان سعودی و امارات داشت، ژنرال ناروانه در این دیدار برای جلب نظر مقامات عربستان سعودی جهت اعزام نیروهای هندی به این کشور برای جایگزینی نیروهای ارتش پاکستان رایزنی نمود.

وی گفت: تمامی این اقدامات و رایزنی های صورت گرفته از سوی هند با میانجیگری دونالد ترامپ صورت گرفته است، دونالد ترامپ به دنبال جایگزینی نیروهای ارتش هند به جای ارتش پاکستان در عربستان سعودی است.

ارسال نظر

 
1