خبر فوری

 
 
گسترش دامنه تظاهرات علیه اقدامات قتل عام بلوچ بدست نیروهای جوخه مرگ
کد خبر :1550498517

16:18 1399/04/03


برچسب ها : FC, ارتش پاکستان, بلوچستان, جوخه مرگ, سپاه مرزی,

دامنه تظاهرات فعالان اجتماعی و حقوق بشری بلوچ علیه جریان جنایات ارتش پاکستان علیه این قوم در بلوچستان از کشور پاکستان خارج شده و به دیگر کشور های جهان رسیده است.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| اصطلاح جوخه مرگ برای آن دسته از نیروهای مسلح بومی تحت حمایت ارتش پاکستان استفاده می شود که برای تحقق اهداف ارتش پاکستان علیه افرادی که مخالف این نهاد نظامی هستند چون قوم بلوچ، فعالیت می کنند، بکار می رود. گفتنی است این نیرو، به بهانه سرقت مسلحانه وارد منازل افراد بلوچ شده و افرادی را به قتل می رسانند که به خار چشم ارتش پاکستان تبدیل شده اند. با افزایش روند عملیات های غیر قانونی این عناصر، طی یک ماه گذشته دو زن به اسم کلثوم بلوچ و ملک ناز بلوچ و همچنین یک مرد در منطقه دیره بگتی به قتل رسیده اند که این روند موجب گسترش دامنه تظاهرات بلوچ و سازمان های حقوق بشری علیه جوخه مرگ علاوه بر پاکستان، در سایر کشور ها نیز شده است.

حزب جمهوری خواه بلوچستان یونان (BRP) روز گذشته اعتراضاتی در این راستا در آتن پایتخت یونان انجام داده است. تظاهرات کنندگان دست نوشته هایی در دست داشتند که بر روی آنها شعار هایی علیه اقدامات قتل و غارت پیر، جوان، زن و کودک بلوچ بدست عناصر جوخه مرگ درج شده بودند. همچنین اسلم کیازئی رئیس حزب نیز طی نامه ای کتبی به مقامات پارلمان، آنها را به طور مفصل از روند غیر انسانی و جنایات در جریان علیه بلوچ در پاکستان مطلع ساخت. اسلم کیازئی گفت: دامنه یگان های فعال جوخه مرگ که به دستور و همکاری ارتش پاکستان در حال فعالیت هستند، از استان کیچ فراتر رفته و چند روز گذشته فرزند جوان آقای خدا بخش بگتی را در منزلش در دیره بگتی به قتل رسانده اند.

 

همچنین چند روز گذشته تظاهراتی در شهر تورنتو کانادا با شرکت فعالان حقوق بشری یمنی، هندو و کرد برگزار شد. این اعتراضات توسط کمیته ائتلاف برهماش بلوچ برگزار شد که معترضین به شدت نقض حقوق بلوچستان توسط ارتش پاکستان و کشور چین و کشتار بی رحمانه زنان و مردان بلوچ توسط جوخه مرگ را محکوم کرده و با این مردم مظلوم ابراز همبستگی کردند. تظاهرات کنندگان دست نوشته هایی در دست داشتند که بر روی آنها شعار هایی علیه ارتش پاکستان و مناطق تجاری مشترک پاکستان_چین چون سی پیک درج شده بود و معترضین ابراز داشتند که پروژه هایی چون سی پیک چیزی جز غارت اموال طبیعی و معدنی بلوچ بدست این نیروهای استمارگر، نیست.

از طرفی دکتر ظفر بلوچ فعال اجتماعی که درحال گذراندن زندگی تبعیدی خود در کانادا است، در این زمینه گفت: مردم بلوچ درگیر مبارزه با ارتش پاکستان و حزب آزادی بخش خلق چین هستند که در اسلام آباد و مقر فرماندهی ارتش پاکستانGHQ نشسته و سیاست هایی را برای استثمار مردم بلوچ تدوین می کنند. وی در سخنان خود به همراه پاکستان، چین را نیز از دشمنان رده اول قوم بلوچ عنوان کرد.

خانم کریمه بلوچ رئیس سابق سازمان دانشجویان بلوچ نیز ابراز داشت: هیئت حاکمه پاکستان در تمامی قتل و غارت های قوم بلوچ نقش دارد. تیم های جوخه مرگ، سپاه مرزی FC و مبارزه با تروریسم تحت حمایت ارتش پاکستان که در بلوچستان فعال هستند، بیشترین مسئولیت نقض حقوق بشر و نسل کشی در بلوچستان را برعهده دارند. تا زمانیکه بلوچستان زیر نظر پاکستان باشد، قادر به احیای فرهنگ و تاریخ خود نخواهد بود. گفتنی است در این اعتراضات اعضای نهضت ملی بلوچ و نهضت بلوچستان آزاد نیز شرکت کرده بودند. ناگفته نماند اعتراضاتی توسط حزب جمهوری خواه بلوچستان و سازمان های مختلف اجتماعی که برای دفاع از حقوق بلوچستان در حال فعالیت هستند نیز در بلوچستان و سایر شهر های انگلیس برگزار شده اند.

ارسال نظر

 
1