خبر فوری

 
گزارشی از برگزاری نشست صلح افغانستان در مسکو
کد خبر :1451509916

14:15 1397/08/21


برچسب ها : افغانستان, روسیه, طالبان افغانستان, مذاکرات صلح, مسکو,

مذاکرات بین‌المللی صلح افغانستان در مسکو روز جمعه ۹ نوامبر (۱۸ آبان ۹۷) بدون توافق طرفین به پایان رسید.


 

مسکو:نشست صلح افغانستان موسوم به «مسکو فرمت» به میزبانی روسیه و با حضور نمایندگانی از دولت افغانستان و هیئتی از شبه نظامیان طالبان افغانستان و شرکت نمایندگانی از 12 کشور متعدد از جمله پاکستان، ایران،هند، چین، و آمریکا  در مسکو برگزار گردید که در آن هند و آمریکا به عنوان عضو ناظر مذاکرات حضور داشتند.

این نشست به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و با حضور کشورهای متعدد به منظور بحث و گفتگو برای برپایی صلح پایدار در افغانستان و حل مسالمت آمیز تنش میان دولت و شبه نظامیان طالبان صورت پذیرفت.

این برای نخستین مرتبه است که نمایندگان طالبان،پاکستان و هند در یک نشست گرد هم آمده اند و علاوه بر حضور نمایندگان 12 کشور از جمله چین و حضور ناظر آمریکایی،دیدار نمایندگانی از شورای عالی صلح افغانستان با هیئت طالبان بسیار تامل برانگیز و قابل توجه است.

 نماینده طالبان در این نشست اظهار داشت:ما علاوه بر خواسته اصلی خود مبنی بر خروج هر چه فوری نیروهای خارجی از خاک افغانستان،خواهان مذاکرات مستقیم با آمریکا هستیم تا بتوانیم راه حل مسالمت آمیزی را برای خاتمه بخشیدن به جنگ 17 ساله افغانستان بیابیم.

طالبان با رد هرگونه مذاکره با دولت افغانستان آن را دولتی نامشروع خواند.

گردهم آمدن نمایندگان متعدد از کشورهای مختلف در نشست صلح افغانستان در مسکو،گام موفقی از سوی روسیه در دنیای سیاست تلقی میشود.

تمایل کشورهای همسایه افغانستان به برپایی صلح در افغانستان نقش بسیار موثری در امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت.

روسیه و دیگر کشورهای منطقه ،نگران این موضوع میباشند که تروریست های داعش پس از شکست در عراق و سوریه،خود را به افغانستان رسانده اند و به دنبال تثبیت مواضع و افزایش قدرت و نفوذ خود در خاک افغانستان هستند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این نشست با اشاره به شکست گروه تروریستی داعش در کشورهای عراق و سوریه اظهار داشت:متولیان خارجی داعش به دنبال آن هستند تا افغانستان را به مرکزی برای حضور تروریست های داعش تبدیل نمایند.

خبرگزاری فرانسه از مسکو گزارش داد که مذاکرات بین‌المللی صلح افغانستان در مسکو روز جمعه ۹ نوامبر (۱۸ آبان ۹۷) بدون توافق طرفین به پایان رسید.

حاجی دین محمد، یکی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان هم خبر داد که روسیه شرکت‌کنندگان نشست را به مذاکره دیگری پیرامون صلح در افغانستان دعوت کرده است.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان گفت که اعضای این شورا تلاش می‌کنند تا با گروه شورشی طالبان صلح و آشتی انجام بگیرد.

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که اعضای هیات نمایندگی شورای عالی صلح را نباید به عنوان نماینده رسمی دولت افغانستان تلقی کرد.

سفارت ایالات متحده آمریکا در مسکو اعلام کرده بود که مذاکرات صلح از سوی روسیه نتیجه بخش نخواهد بود.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده وزارت امور خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان تلاش می‌کند طالبان را قانع کند تا در مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان شرکت کند. واشنگتن بیم آن دارد که نشست مسکو مانع موفقیت تلاش‌های آمریکا برای مذاکره مستقیم با طالبان شود.

آمریکا تلاش می‌کند با گروه طالبان مستقیما وارد مذاکره شود و تاکنون دو مرحله از مذاکرات میان شبه نظامیان طالبان با آمریکا در قطر صورت پذیرفته است که آخرین مذاکرات میان طرفین در ۱۲ اکتبر انجام شده است.

ارسال نظر

 
1