خبر فوری

 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| طرح اعتماد به نخست وزیر پاکستان که از سوی نمایندگان احزاب اپوزیسیون به دبیرخانه مجلس ملی این کشور تقدیم شده بود، پس از کش و قوس های فراوان شب گذشته در ساعات غیر کاری به رای گذاشته شد و با کسب 174 رای موافق به تصویب رسید.

تصویب طرح عدم اعتماد به نخست وزیر پاکستان به منزله پایان کار دولت حاکم و برکناری عمران خان از سمت نخست وزیری است، بدین ترتیب نمایندگان پارلمان برای تعیین نخست وزیر جدید مجددا در صحن مجلس حاضر شده و از میان کاندیدان اعلامی به تعیین نخست وزیر خواهند پرداخت.

بررسی طرح عدم اعتماد در مجلس و حواشی آن

در پی حکم دیوان عالی پاکستان به غیر قانونی بودن رد «طرح عدم اعتماد به نخست وزیر» از سوی نایب رئیس مجلس این کشور و دستور به برگزاری جلسه علنی مجلس برای بررسی «طرح عدم اعتماد»، احزاب اپوزیسیون پاکستان روز شنبه بار دیگر برای رای گیری در خصوص این طرح و برکناری عمران خان از سمت نخست وزیری در صحن مجلس ملی گردهم آمدند.

در جلسه صحن علنی مجلس ملی پاکستان که با حضور نمایندگان پارلمان احزاب اپوزیسیون و حزب حاکم یعنی حزب تحریک انصاف از پیش از ظهر روز شنبه آغاز و با وقفه های پی در پی تا بعد از افطار و ساعات پایانی شب به طول انجامید، دفاعیه نمایندگان دو طرف مخالف و موافق این طرح به استماع رسید.

این جلسه با نزدیک شدن به اوقات اذان مغرب برای مدت زمان کوتاهی جهت ادای نماز و سرو افطار متوقف گردید و پس از گذشت مدت زمان مذکور مجددا نمایندگان مجلس برای بررسی طرح عدم اعتماد به نخست وزیر در صحن مجلس ملی حضور یافتند، نمایندگان احزاب اپوزیسیون در این نشست با استفاده از اهرم تهدید به پیگرد قانونی از طریق مجامع قضایی تلاش نمودند هیئت رئیسه مجلس را برای آغاز رای گیری در خصوص طرح عدم اعتماد تحت فشار قرار دادند.

استعفای رئیس و نایب رئیس مجلس ملی پاکستان

به دنبال افزایش فشارها بر هیئت رئیسه مجلس ملی پاکستان، اسد قیصر رئیس مجلس و قاسم خان سوری نایب رئیس مجلس به دلیل نقش داشتن قدرت های خارجی در این جنبش از سمت های خود استعفا دادند.

اسد قیصر رئیس پارلمان در تشریح علت استعفای خود اعلام داشت: نامه مربوط به توطئه و دست قدرت های خارجی در پشت پرده طرح عدم اعتماد را مشاهده کرده ام و توطئه بودن این طرح برای من به اثبات رسیده است، سوگند من مرا ملزم به حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشور می کند، بنابراین تصمیم گرفتم در شرایط فعلی استعفای خود را اعلام کنم.

اسد قیصر: بازیچه دست قدرت های خارجی نخواهم شد

رئیس مجلس ملی پاکستان افزود: با حکم دیوان عالی جلسه پارلمان از ساعت 10:30 صبح شنبه آغاز شد که تا شب ادامه یافت، در این جلسه گفتگوی مفصلی در خصوص طرح عدم اعتماد به نخست وزیر و عناصر پشت پرده آن صورت گرفت و دولت نیز مستندات مربوط به دست داشتن عناصر قدرت های خارجی در پشت این طرح را ارائه داد، من با در نظر داشت حقایق میدانی تصمیم گرفتم که نامه تهدید آمیز در آرشیو گزارشات ثبت گردد و چنانچه رهبران اپوزیسیون بخواهند می توانند این نامه را مشاهده کنند، نسخه ای از این نامه نیز به رئیس دیوان عالی پاکستان ارسال شده است، ما باید برای تمامیت ارضی و استقلال کشور خود ثابت قدم و استوار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برای همه ما بیش از همه چیز پاکستان دارای اهمیت است و ما باید به فکر کشور باشیم، عمران خان نقش مهمی در تبدیل پاکستان به یک کشور مستقل و آزاد ایفا نمود.

در پی استعفای اسد قیصر رئیس مجلس و نایب رئیس وی نمایندگان حزب حاکم تحریک انصاف نیز صحن مجلس را ترک نمودند.

به دنبال استعفای همزمان رئیس و نایب رئیس مجلس پارلمان، سردار ایاز صادق نماینده حزب مسلم لیگ(ن) به عنوان عضو هیئت رئیسه سکان هدایت صحن مجلس را بر عهده گرفت و اعضای پارلمان را از دستور کار رای گیری در خصوص طرح عدم اعتماد به نخست وزیر آگاه نمود و پس از 5 دقیقه زنگ پارلمان برای فراخواندن تمامی نمایندگان در صحن مجلس نواخته شد.

یک دقیقه پیش از تغییر تاریخ و روز، ایاز صادق جلسه را برای چند دقیقه به تعویق انداخت و مجددا جلسه مجلس با قرائت قرآن کریم، ذکر حدیث و منقبت پیامبر اسلام(ص) و نواخته شدن سرود ملی آغاز به کار نمود و دستور کار جدید میان نمایندگان پارلمان توزیع شد.

بدین ترتیب رای گیری رسمی از نمایندگان مجلس ملی پاکستان در خصوص طرح عدم اعتماد به نخست وزیر آغاز شد و با مجموع 174 رای نمایندگان احزاب اپوزیسیون و همچنین برخی از نماینده های خائن حزب حاکم این طرح تصویب و عملا عمران خان از منصب خود برکنار گردید.

 

نگاهی به پیشینه حاکمیت حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان در پاکستان

با پیروزی حزب تحریک انصاف پاکستان در انتخابات عمومی پارلمانی در 25 ژوئیه 2018 میلادی مطابق با 3 مرداد 1397، عمران خان در تاریخ 27 مرداد همان سال زمام امور کشور را به دست گرفت و در زمان تعیین نخست وزیر در پارلمان این کشور احزاب مختلفی همچون جنبش ملی متحد پاکستان(MQM)، مسلم لیگ(ق)، حزب مردمی مسلم لیگ، اتحاد بزرگ دموکراتیک(GDA) و دیگر نمایندگان آزاد پارلمان به عنوان متحدان وی به شمار می رفتند.

عمران خان مدت 3 سال و 7 ماه و 21 روز منصب نخست وزیری پاکستان را عهده دار بود، در طول تاریخ پارلمانی پاکستان عمران خان نخستین فردی است که از طریق روند قانونی طرح عدم اعتماد از سمت نخست وزیری برکنار شد.

پیش از این طرح عدم اعتماد علیه بینظیر بوتو در سال 1989 و علیه شوکت عزیز در سال 2006 آغاز گردید که در هر دو مورد با شکست مواجه شد.

دستور کار و نحوه تعیین نخست وزیر جدید

طبق دستور کار اعلام شده برای رای گیری در خصوص تعیین نخست وزیر جدید، تمامی افراد واجد شرایط برای کاندیدایی سمت نخست وزیری باید تا ساعت 14 امروز یکشنبه مدارک لازم را به دبیرخانه مجلس ملی ارائه کنند.

بر اساس اعلامیه دبیرخانه پارلمان پاکستان، بررسی مدارک نمایندگان واجد شرایط جهت احراز صلاحیت در خصوص کرسی نخست وزیری ساعت 15 امروز آغاز و اسامی نامزدان دارای صلاحیت اعلام و رای گیری در خصوص تعیین نخست وزیر نیز ساعت 14 فردا دوشنبه در صحن مجلس ملی آغاز خواهد شد.

بخوانید: نگاهی به تحولات سیاسی پاکستان؛ از رد جنبش عدم اعتماد به نخست وزیر تا انحلال پارلمان و تشکیل دولت موقت

ارسال نظر

 
1