خبر فوری

 
گزارش ماه فوریه حقوق بشر در بلوچستان توسط جنبش ملی بلوچ
کد خبر :1382133954

19:36 1397/12/21


برچسب ها : بلوچستان, پاکستان, جنبش ملی بلوچستان,

نسبت به ماه های گذشته در ماه فوریه نیروهای امنیتی خشونت بیشتری علیه افراد بلوچ را پیش گرفتند.


 

به گزارش راز نیوز، دل مراد بلوچ سخنگوی جنبش ملی بلوچستان گزارش ماه فوریه حقوق بشر در بلوچستان را اعلام کرد. وی اظهار کرد: نسبت به ماه های گذشته در ماه فوریه نیروهای امنیتی خشونت بیشتری علیه افراد بلوچ را در پیش گرفتند. در این ماه نیروهای امنیتی در بیش از 90 عملیات 72 نفر را ربودند. دوران عملیات نیروهای امنیتی وسائل بیش از 200 منزل را به غارت بردند در این میان بیش از 50 خانه را هم آتش زدند. این در حالی است که در مناطق آواران، جهاو، گریشک، خضدار، سوراب و زاعمران بلوچستان نیروهای امنیتی بدترین عملیات ها را انجام دادند.

در ماه فوریه 16 جسد در بلوچستان کشف شد که تا کنون علت قتل 12 نفر مشخص نشده است. نیروهای امنیتی یک نوجوان را ربوده وپس از شکنجه او را به قتل رساندند. به دلیل رفتار تبعیض آمیز مسئولان دانشگاه در شهر کویته یک دانشجو بلوچ جان خود را از دست داد. در منطقه اورماره نیروهای امنیتی یک نفر را پس از ربودن او را به اتهام تروریست بودن به قتل رساندند. همچنین 2 تن از افراد بلوچ توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

نیروهای امنیتی در منطقه زامران استان کیچ 10 پاسگاه جدید احداث کردند. همچنین در منطقه گریشک استان خضدار نیروهای امنیتی منزل یک شهروند را غصب کرده و تبدیل به پاسگاه کردند.

در ماه فوریه 29 افراد ربوده شده آزاد شدند. که در آن یک نفر از سال2014، پنج نفر از سال 2016، یک نفر از سال 2017، یازده نفر از سال 2018 و 11 نفر از سال 2019 بودند.

وی در ادامه افزود مناطق بلیده و زامران استان کیچ، مشکی، جهاو، آواران و مناطق اطراف استان آوران، گریشک وتوتک استان خضدار علاوه بر این استان های دیره بگتی، سوراب و کاهان تحت تمرکز نیروهای امنیتی بودند. در این مناطق نیروهای امنیتی با عنوان عملیات نظامی بدترین خشونت ها را با مردم داشتند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از دو دهه پیش با روی کار آمدن دولت جدید در پاکستان نسل کشی افراد بلوچ شدت می گیرد. در دوران 8 ساله ژنرال مشرف به عنوان تأسیس پروژهای عظیم، ذخائر بلوچستان را به غارت بردند همچنین در آن دوران طی عملیات های نظامی، به آتش کشیدن خانه ها، ربودن افراد و قتل مردم بلوچ به سرعت افزایش گرفت.

در دوران دولت حزب PPP، آصف زرداری مانند ذولفقار علی بهتو سیاست نسل کشی بلوچ را با شعار "بکشید و بیاندازید" ادامه داد. در این دوران توسط جنگ نیابتی خون صدها افراد بلوچ ریخته شد. افراد مزدور تحت قتل هدفمند دانشجویان، افراد سیاسی، کارکنان حقوق بشر، وکیل و دکتر بلوچ را ترور کردند. 

در دوران نواز شریف و دکتر مالک عملیات خونین نیروهای امنیتی برای نابود کردن گروه های آزادی طلب انجام شد. در این عملیات ها تمام قانون های حقوق بشر زیر پا گذاشته شد. همچنین در چند جا در بلوچستان گورهای دسته جمعی یافت شد که فقط در منطقه توتک استان خضدار از 3 گور دسته جمعی 179 جسد کشف شد. در این میان پروژه (CPEC) هم  بنزین روی آتش برای بلوچستان شد. تمام روستاهای که در راه جاده پروژه (CPEC) بودند مورد آزار و اذیت نیروهای امنیتی قرار گرفتند. چندین مناطق مسکونی به علت انفجار بمب های نظامی اکنون خالی از سکنه هستند. امروز صدها هزار بلوچ با درد بی خانمانی زندگی می کنند.

وی در ادامه افزود عمران خان نخست وزیرپاکستان و جام کمال وزیرارشد ایالت بلوچستان نه تنها به سیاست نسل کشی بلوچ ادامه دادند بلکه ربودن زنان، کودکان و دانشجویان بلوچ را هم به آن اضافه کردند. این رفتار مقامات پاکستان پیامی نهفته برای قوم بلوچ در خود دارد آن هم این است که بلوچ یک غلام است و غلام خواهد ماند و هرگز از حقوق شهروندی برخورداد نخواهند شد.

وی در آخر افزود: اکنون نسل کشی بلوچ در تاریخ به اوج خود رسیده است. دولت پاکستان ایالت بلوچستان را تبدیل به قتلگاه کرده است. سازمان های حقوق بشر و سازمان ملل وظیفه دارند برای جلوگیری از نسل کشی قوم بلوچ اقدامات لازم را انجام دهند.

ارسال نظر

 
1