خبر فوری

 
گزارش سازمان ملل مبنی بر ارتباط عمیق طالبان افغان با گروه القاعده
کد خبر :1834401094

19:05 1400/05/04


برچسب ها : افغانستان, رهبران طالبان, سازمان ملل متحد, طالبان افغانستان, گروه القاعده,

سازمان ملل متحد در گزارش خود، خبر از ارتباط طالبان با گروه تروریستی القاعده در افغانستان را میدهد.


 

نیویورک : به گزارش راز نیوز | سازمان ملل متحد در گزارش خود، خبر از ارتباط طالبان با گروه تروریستی القاعده در افغانستان را میدهد.

در این گزارش آمده است: کشورهای عضو، هیچ نشانه ای از قطع ارتباط میان دو جنبش ظاهرا اسلامی طالبان افغان و القاعده را ندیده اند، اما این دو گروه در نسل جدید از رابطه قوی تری برخوردار هستند. همچنین القاعده حداقل در 15 استان، مناطق شرقی، جنوبی و جنوب شرقی افغانستان حضور دارد. همچنین آنها توسط شیخ محمود از شاخه جبهة النصر هدایت می شوند.

این گزارش ادعا می کند که  نیروهای القاعده تحت پوشش طالبان افغان در مکان های دور افتاده افغانستان هستند. طالبان با ثبت اطلاعات جنگجویان خارجی، کنترل شدید خود بر القاعده را آغاز کرده است، و غیرممکن است که طالبان به وعده های خود برای جلوگیری از هرگونه تهدید بین المللی توسط القاعده در افغانستان وفا کند.

گزارش سازمان ملل متحد بیان گر ارتباط عمیق میان طالبان و القاعده است، اما طالبان برای به خطر نیفتادن موقعیت دیپلماتیک خود در متن توافق نامه دوحه، در ظاهر روابط خود با القاعده را قطع کرده است. لازم به ذکر است که طالبان افغان گفته اند که مطابق با توافق نامه دوحه به هیچ گروه خارجی اجازه نمی دهند تا برای فعالیت های تروریستی خود از خاک افغانستان استفاده کنند. همچنین سیاست کوتاه مدت القاعده برای حفظ روابط با طالبان افغان این است که از افغانستان به عنوان پناهگاه اصلی رهبری خود استفاده کند.

تیم نظارت بین الملل برآورد می کند که القاعده ممکن است دوباره سعی در برنامه ریزی برای حمله به اهداف بین المللی داشته باشد. این سناریو برخلاف وعده های اعلام شده طالبان مبنی بر ممنوعیت چنین فعالیت هایی در خاک افغانستان است.درمورد تعداد افراد گروه القاعده گفته می شود که در شبه قاره تا 500 نفر زیر پرچم گروه القاعده هستند همچنین گروه القاعده بیشترین اعضا را از شهروندان آفریقای شمالی و خاورمیانه تشکیل داده است.

گزارش بیان می کند: موضوعات مربوط به روند صلح بطور منظم بین طالبان و القاعده در حال بحث و بررسی است. همچنین رهبر این گروه ایمن محمد ربی الظواهری، در منطقه مرزی بین افغانستان و پاکستان تحت پوشش طالبان افغان پنهان شده است. در همین حال گزارش های مربوط به مرگ وی به دلیل بیماری به طور رسمی تأیید نشده است.القاعده زیر پرچم طالبان در مناطق قندهار، هلمند به ویژه در برامچا و نیمروز فعالیت می کنند. در این گروه افرادی از کشور های افغانستان، پاکستان، بنگلادش، هند و میانمار فعالیت دارند.

براساس گزارش سازمان ملل، رهبر فعلی این گروه اسامه محمود است که جانشین قاسم عمر شده است. در همین حال، همسر قاسم عمر، رهبر پیشین القاعده در شبه قاره هند ، در میان 5000 زندانی طالبان بود که در سال 2020 توسط توافق نامه دوحه توسط دولت افغانستان آزاد شد.

مرگ چندین فرمانده القاعده در منطقه های تحت کنترل طالبان، نزدیکی میان این دو گروه را نشان می دهد. پس از مرگ الرؤف در ماه اکتبر، محمد حنیف معاون شبه قاره القاعده در 20 آبانماه سال 1399 (10 نوامبر سال 2020) در استان فرح کشته شد.

در ماه مه سال 2020 ، القاعده در شبه قاره یک پیام صوتی به مناسبت عید سعید فطر منتشر کرد و توافق نامه دوحه را به عنوان نمونه ای از پیروزی و پاداش خداوند ذکر نمود.

در پایان گزارش ، سازمان ملل گفت: القاعده بدلیل آموزش دادن طالبان برای ساختن بمب در منطقه است، و بایستی مراقب ظهور مجدد افراط گرایان و گروه های تروریستی در افغانستان با اهداف منطقه ای و بین المللی باشیم.

این گزارش از اردیبهشت ماه 1399 (مه 2020) تا فروردین ماه 1400 (آوریل 2021) را پوشش می دهد.

ارسال نظر

 
1