خبر فوری

 
 
گزارش اختصاصی| دخالت ارتش پاکستان در مراکز علمی بلوچستان ، از احداث اردوگاه در دانشگاه تا نصب دوربین های مخفی
کد خبر :1397995900

12:46 1399/03/21


برچسب ها : اذیت و آزار جنسی, ارتش پاکستان, دانشجویان بلوچ, دانشگاه بلوچستان, دوربین مداربسته, زنان بلوچ, شهروندان بلوچ, نیروهای امنیتی اف سی,

نیروهای ارتش پاکستان به بهانه نظارت بر فعالیت های دانشجویان بلوچ ضمن ایجاد اردوگاه نظامی در محوطه دانشگاه بلوچستان بزرگترین مرکز علمی این ایالت، با نصب دوربین های مخفی در خوابگاه های دختران اقدام به اذیت و آزار جنسی دانشجویان دختر بلوچ می کنند


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| چندی پیش تصاویر ویدیویی از دانشگاه بلوچستان منتشر گردید که بر اساس آن نیروهای امنیتی وابسته به ارتش پاکستان با همکاری اعضای بخش حراست دانشگاه اقدام به نصب دوربین های مخفی در نقاط مختلف دانشگاه همچون اتاق های خوابگاه، سرویس های بهداشتی، بخش های ویژه استعمال دخانیات و ... نموده اند، نیروهای امنیتی با استفاده از این دوربین ها اقدام به ضبط تصاویر غیراخلاقی از دانشجویان دختر جهت سوء استفاده جنسی از دانشجویان بلوچ و وادار نمودن آنان به روابط جنسی می کنند.

دوربین های مخفی مذکور علاوه بر دوربین های مداربسته ای است که در نقاط مختلف دانشگاه به رصد فعالیت دانشجویان می پردازند، نیروهای امنیتی ارتش پاکستان با نصب دوربین های مخفی و دستگاه های مربوط به استراق سمع در نقاط مختلف دانشگاه به تهیه تصاویر غیراخلاقی از زنان و دختران دانشجو می پردازند و سپس با تهدید نمودن دانشجویان نسبت به نشر محتوای این تصاویر ویدیویی آنان را مورد اذیت و آزار جنسی قرار داده و برای انجام کارهای غیراخلاقی و غیر شرعی وادار می کنند.

دانشجویان دانشگاه بلوچستان از چندین ماه گذشته در اعتراض به این موضوع با برگزاری تظاهرات و تجمعات اعتراضی مختلف نیروهای سپاه مرزی(FC) از بخش های نظامی وابسته به ارتش پاکستان را مورد انتقاد قرار داده اند و روند اذیت و آزار جنسی دانشجویان دختر توسط فرماندهان و اعضای نیروهای اف سی و همچنین اعضای بخش حراست دانشگاه را به شدت محکوم نمودند.

برخی از این دانشجویان با اشاره مستقیم به نیروهای اف سی و ذکر نام اعضای اف سی، آنان را متهم به تهدید و باجگیری از دانشجویان دختر نمودند، دانشجویان معتقدند که آنان تمامی فعالیت ها و اقدامات نیروهای اف سی را با چشمان خود مشاهده کرده اند و اکنون هیچگونه اعتمادی به نیروهای اف سی در صیانت از دانشجویان ندارند و بنابراین به اعتراضات خود تا زمان خروج کامل نیروهای اف سی از دانشگاه بلوچستان ادامه خواهند داد.

یکی از دختران دانشجوی دانشگاه بلوچستان در این باره اظهار داشت: «اعضای بخش حراست دانشگاه با تهدید به نشر تصاویر غیر اخلاقی ضبط شده از ما، خواستار روابط جنسی با ما در دفاتر خود هستند».

تاکنون دهها تن از دانشجویان دختر دانشگاه بلوچستان در کویته این موضوع را مطرح کرده و نسبت به عدم وجود امنیت جان و آبروی خود ابراز نگرانی نموده اند.

بسیاری از دانشجویان دختر نیز که به علت دور بودن از خانه های خود، در خوابگاه ها سکونت داشتند با توجه به شرایط اسفناک موجود و عدم امنیت کافی از ادامه تحصیل صرف نظر کرده و به خانه های خود بازگشته اند زیرا به گفته خودشان، آنان در دانشگاه آبروی خود را تحت مخاطره می بینند.

دانشجویی در این باره گفت: «اگر موضوع آزار جنسی دانشجویان بیش از این شدت یافت، خانواده هایمان اجازه ادامه تحصیل به ما نخواهند داد».

همچنین طبق اطلاعات دریافتی بسیاری از دختران و زنان شاغل به تحصیل در دانشگاه بلوچستان توسط نیروهای اف سی و اعضای بخش حراست دانشگاه مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته اند، اما به علت ترس از عواقب آن، حاضر به سخن گفتن در این باره و اعتراض به آن نیستند.

یکی از دانشجویان دختر در این خصوص گفت: «اینجا هزاران مورد از اذیت و آزار جنسی و حتی تجاوز به عنف صورت می گیرد، اما برخی برای حفظ آبروی خود و برخی نیز به علت ترس، آن را مخفی نگاه داشته و همچون یک راز در سینه خود دفن می کنند، هیچ زنی به خود جرأت سخن گفتن در این باره را نمی دهد».

طبق گفته یکی دیگر از دانشجویان تمامی مسئولان دانشگاه و حتی رئیس دانشگاه نیز در این عمل غیراخلاقی دست دارند و به همین دلیل علی رغم برگزاری تظاهرات و اعتراضات مختلف هیچ اقدامی از سوی مسئولان امر صورت نگرفته است.

طبق گفته منابع آگاه در حال حاضر حداقل 6 دوربین مخفی در نقاط مختلف دانشگاه بلوچستان اعم از سرویس های بهداشتی و محدوده های ویژه استعمال دخانیات نصب شده است و دوربین های مداربسته نیز جدای از این دوربین های مخفی در حال رصد فعالیت دانشجویان هستند.

تاکنون نزدیک به 12 ویدیوی ضبط شده توسط دوربین های مخفی افشا گردیده است که به وسیله آن بسیاری از دانشجویان دختر مورد تهدید قرار گرفته اند که بیشتر این اقدامات از سوی افراد وابسته به مقامات دانشگاه و اعضای بخش حراست صورت گرفته است، مسئولان انجمن ها و نهادهای دانشجویی معتقدند افشای اینگونه ویدیوها این نکته را به اثبات می رساند که اذیت و آزار جنسی دختران دانشجو در دانشگاه بلوچستان دارای سابقه طولانی است.

موضوع اذیت و آزار جنسی دختران دانشجو می تواند به صورت بلندمدت تاثیرات منفی و مخربی را به همراه داشته باشد، در منطقه ای که به نوبه خود سطح سواد زنان بسیار ناچیز می باشد، وجود اینگونه مسائل می تواند زنان این منطقه را به جای پیشرفت به سوی عقب براند و اینگونه مسائل منجر به دوری زنان بلوچ از عرصه علم آموزی و دانش خواهد شد.

بلوچستان منطقه ای است که در آن آموزش زنان بسیار کم ترویج پیدا کرده است، بسیاری از پدران و مادران این سرزمین، آموزش دختران را امری ناشایست می دانند و تفکر جاهلانه حاکم در این منطقه باعث محرومیت دختران بلوچ از فراگیری علم و دانش شده است، افراد دارای اینگونه تفکرات حتی خروج دختران و زنان از خانه را نیز مغایر با غیرت و مردانگی خود تصور می کنند.

در چنین شرایطی وجود مسائلی همچون اذیت و آزار جنسی دختران و باج خواهی از طریق تهدید آنان منجر خواهد شد تفکر افرادی که علی رغم تمامی باورهای غلط موجود در جامعه با تصمیمی جرأت مندانه به دختران خود اجازه تحصیل در دانشگاه ها و دیگر مراکز علمی می دهند دچار خدشه شود، بنابراین متوقف نمودن روند اذیت و آزار جنسی توسط مقامات دانشگاه ها جهت مقابله با ضربه خوردن به تفکرات اینگونه خانواده ها امری ضروری و با اهمیت است.

بر اساس آمار منتشر شده در گزارش ملی سال 19-1918 پاکستان، ایالت بلوچستان از نظر سطح نظام آموزش و سواد عمومی و همچنین امکانات اولیه رفاهی در پایین ترین سطح خود نسبت به دیگر ایالت ها قرار دارد، طبق این گزارش میزان سواد عمومی در زنان این ایالت کمتر از 33 درصد می باشد این در حالی که این آمار در دیگر ایالت های پاکستان برابر با رقمی نزدیک به 52 درصد می باشد.

علاوه بر این در مناطقی همچون دیره بگتی، قلعه عبدالله و دیگر نقاط ایالت بلوچستان، سطح سواد عمومی زنان همواره کمتر از 10 درصد بوده است، با توجه به نوع تکفر و تعصب قبیله ای حاکم بر اقوام بلوچ، بروز اقداماتی همچون افشای تصاویر غیراخلاقی و اذیت و آزار آنان باعث کاهش بیش از پیش آمار سواد عمومی در جامعه زنان بلوچستان خواهد شد.

محکومیت موضوع اذیت و آزار جنسی دختران دانشجو توسط کمیسیون حقوق بشر پاکستان

کمیسیون حقوق بشر پاکستان(HRCP) 27 مهر ماه 98 با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی اعلام نمود: "کمیسیون حقوق بشر پاکستان اقدام کارمدان دانشگاه بلوچستان در ضبط تصاویر غیراخلاقی دانشجویان دختر با استفاده از دوربین های مخفی و استفاده از آن جهت تهدید و باج خواهی و همچنین اذیت و آزار دختران را به شدت محکوم می کند."

تیم تحقیقاتی که از سوی کمیسیون حقوق بشر پاکستان به کویته اعزام شده بودند به حقایقی عجیب و حیرت آور دست یافتند، طبق گزارش منتشر شده از سوی این تیم، دوربین های مخفی به منظور رصد فعالیت های دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرد، اگرچه به ظاهر این دوربین ها جهت حفظ تدابیر امنیتی مورد استفاده قرار گرفته اند اما شواهد و بررسی های صورت گرفته این نکته را به اثبات می رساند که نهادهای امنیتی و نظامی به بهانه حفظ امنیت دانشگاه، اقدام به اذیت و آزار دانشجویان دختر دانشگاه بلوچستان می کنند.

همچنین طبق اطلاعات واصله به این تیم تحقیقاتی، نیروهای نظامی اف سی با استفاده از این ابزارآلات فعالیت های سیاسی و اخلاقی دانشجویان را مورد رصد قرار می دهند و به وسیله آن دانشجویان را مورد اذیت و آزار قرار می دهند.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان در ادامه تاکید می کند، دوربین های مخفی هیچ جایگاهی در نظام آموزشی ندارند و کمیسیون حقوق بشر از تمامی دانشجویانی که علیه این اقدام مسئولان دانشگاه و افسران نهادهای امنیتی به پابرخاسته اند حمایت می کند و از دادگاه عالی بلوچستان جهت پیگیری این مسئله تقدیر می کند، کمیسیون حقوق بشر پاکستان اقدام مسئولان دانشگاه در شناسایی افراد مرتبط با این موضوع و محاکمه آنان را تایید می کند.

گزارش تفصیلی شورای حقوق بشر بلوچستان و سازمان حقوق بشر بلوچ

شورای حقوق بشر بلوچستان و سازمان حقوق بشر بلوچ 30 مهر ماه 98 با انتشار گزارشی مشترک خواستار پایان حضور نیروهای نظامی در داخل مراکز علمی بلوچستان شدند.

در این گزارش آمده است بخش حراست دانشگاه بلوچستان در نقاط مختلف این دانشگاه دوربین های مخفی را نصب کرده اند و به وسیله آن به ضبط ویدیو از دانشجویان جهت باج گیری از آنان می پردازند، طبق گفته تیم تحقیقاتی این دوربین ها در سرویس های بهداشتی، مراکز ویژه استعمال دخانیات و ... نصب شده است.

ترجمه توییت: «نصب دوربین های مخفی در خوابگاه دختران دانشگاه بلوچستان و باج خواهی از آنان اقدامی برخلاف ارزش های انسانی و حقوق بشر است و دلیل آن بی قانونی و وجود کمپ های نظامی در داخل محوطه دانشگاه است، تمامی افراد مجرمان مربوطه باید در دادگاه ها مورد محاکمه قرار بگیرند و کمپ های نظامی نیز از محوطه دانشگاه برچیده شوند».

بلوچستان از دو دهه گذشته در کنترل ارتش پاکستان قرار دارد و فعالان رسانه ای و اجتماعی اجازه حضور در این ایالت را ندارند و این موضوع باعث قطع ارتباط بلوچستان با جهان شده است، اما علی رغم تمامی این شرایط اخبار مربوط به جرایم و جنایات ارتش پاکستان در این ایالت منتشر می گردد.

تصویری از اردوگاه نیروهای اف سی وابسته به ارتش پاکستان در محوطه دانشگاه بلوچستان شهر کویته

دولت مرکزی پاکستان به منظور مقابله با هرگونه حرکت مسلحانه، تعداد وسیعی از نیروهای نظامی را در سرتاسر این ایالت مستقر کرده است، طبق گزارش اخیر کمیسیون حقوق بشر تنها در دانشگاه بلوچستان نزدیک به 700 نیروی نظامی مستقر است.

همچنین طبق اطلاعات منتشر شده، نیروهای ارتش پاکستان در برخی از مناطق دور افتاده ایالت بلوچستان مدارس پایه ابتدایی را تعطیل و آن را تحت کنترل خود درآورده اند.

تیم تحقیقاتی کمیسیون حقوق بشر پاکستان در تاریخ 10 مهر ماه 98 گزارشی را منتشر نمود که بر اساس آن در حال حاضر نزدیک به 10 هزار دانشجو در دانشگاه بلوچستان مشغول به تحصیل می باشند و برای رصد و مراقبت آنان تعداد 700 نیروی نظامی اف سی در داخل محوطه دانشگاه مستقر شده اند.

شیر محمد بگتی از افراد سرشناس ایالت بلوچستان طی پیامی در صحفه توییتر خود با انتشار تصاویری در این مورد نوشت: «این دانشگاه است یا اردوگاه نظامی؟ این دانشگاه بلوچستان است که نزدیک به 700 نیروی نظامی اف سی در آن مستقر هستند و بیشتر یک اردوگاه نظامی به نظر می رسد، چه کسی با استفاده از دوربین های مخفی و به زور اسلحه به تهدید و باجگیری از دانشجویان دختر بپردازد؟».

پس از افشای چندین مورد تصاویر غیر اخلاقی دانشجویان دختر که توسط دوربین های مخفی مستقر در سرویس های بهداشتی ضبط و ثبت شده است، دانشجویان که اکثریت آنان را دانشجویان دختر تشکیل می دادن به اعتراض و تظاهرات پرداخته و خواستار محاکمه عاملان این اقدام زشت شدند.

بزرگترین و مهمترین خواسته دانشجویان پایان حضور نظامیان اف سی در محوطه دانشگاه بلوچستان بود، زیرا طبق گفته دانشجویان نیروهای اف سی مهمترین عامل نصب دوربین های مخفی و تهیه تصاویر مستهجن از دانشجویان هستند و با استفاده از این تصاویر به اذیت و آزار دختران دانشجو می پردازند.

واکنش کاربران شبکه های اجتماعی و محکومیت این اقدام نیروهای امنیتی

پس از انتشار تصاویری ضبط شده توسط دوربین های مخفی، کاربران شبکه های اجتماعی به شدت دولت و نظام پاکستان را مورد انتقاد قرار دادند و با انتشار پیام های مختلفی این اقدام زشت نیروهای نظامی مستقر در دانشگاه بلوچستان را محکوم نمودند.

گلالئی اسماعیل از فعالان اجتماعی با انتشار پیامی در صفحه کاربری خود نوشت: «من نمی توانم احساسات دختران دانشجوی دانشگاه بلوچستان و عمق فاجعه را درک کنم، ابتدا با فراخواندن نیروهای نظامی در دانشگاه ها، آزادی سیاسی را از دانشجویان سلب نمودند و اکنون به بهانه نظارت دانشجویان دختر را مورد اذیت و آزار جنسی قرار می دهند».

وی در پیامی دیگر نوشت: «دانشگاه باید یک مکان امن برای دانشجویان باشد، در پاکستان قانون مبارزه با آزار جنسی تصویب شده است و باید این قانون اجرایی شده و همزمان با آن حضور نیروهای نظامی در دانشگاه پایان یابد».

خلیل بلوچ یک فعال اجتماعی دیگر نیز در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: "استعفای رئیس دانشگاه از سمت خود به حل مشکلات و ایجاد شرایط مناسب کمک نخواهد کرد، وی تحت فرمان ارتش پاکستان و نیروهای اف سی قرار داشت، اگر کسی خواستار بهبود شرایط دانشگاه بلوچستان است باید پیش از همه اقدامات به بازرسی نیروهای اف سی و ارتش بپردازد، زیرا اینان قلدر اصلی هستند."

زینب بلوچ نیز در این باره اظهار داشت: «نقض حقوق بشر و دیگر مشکلات موجود، شرایط آتش فشانی را پیدا کرده که هر لحظه امکان فوران آن وجود دارد، اعضای جامعه مدنی و سیاسی باید با معترضان به اقدامات نیروهای اف سی در دانشگاه بلوچستان همکاری نمایند».

شالی بلوچ یکی دیگر از معترضان به اقدامات ارتش پاکستان در بلوچستان در صفحه کاربری خود نوشت: «دانشگاه بلوچستان بر اساس یک طرح از پیش برنامه ریزی شده به نابودی کشیده شده است».

وی در پیامی دیگر می نویسد: «چه کسانی بودند که بزرگترین مرکز علمی بلوچستان را به یک اردوگاه نظامی تبدیل کردند، این موضوع هیچگونه نیازی به جستجو و تفقد ندارد زیرا همه به خوبی می دانند در پشت صحنه این اقدامات چه گروه و قدرت های حضور دارند».

پس از گسترش اعتراضات دانشجویی به اقدامات مقامات دانشگاه بلوچستان و نیروهای نظامی مستقر در این دانشگاه، فعالیت انجمن و نهادهای دانشجویی نیز ممنوع گردید.

تاکنون چندین استاد و دانشجوی دانشگاه بلوچستان این نکته را تایید نموده اند که عینا دوربین های مخفی در داخل ساختمان های دانشگاه و سرویس های بهداشتی را مشاهده کرده اند.

کلیم الله بارچ رئیس انجمن کارمندان دانشگاه و فرید اچکزئی استاد دانشگاه بلوچستان به همراه جمعی دیگر از اساتید و کارمندان دانشگاه بلوچستان طی نشست خبری در باشگاه مطبوعاتی شهر کویته نصب دوربین های مخفی و سوء استفاده از آنان جهت تهدید دانشجویان دختر را به شدت محکوم نمودند.

کلیم الله بارچ در این باره اظهار داشت: "از چهار سال گذشته ما شاهد این گونه اقدامات غیراخلاقی در دانشگاه هستیم، یک افسر درجه چهار چگونه و با کدام پشتوانه ای دستور نصب دوربین های مخفی در سطح دانشگاه را می دهد؟"

فرید اچکزئی استاد دانشگاه بلوچستان نیز با تایید سخنان بارچ خاطرنشان کرد: هیچ شکی وجود ندارد که فرماندهان ارشد نظامی در اینگونه اقدامات نقش دارند.

طبق گفته اساتید دانشگاه بلوچستان این دوربین های مخفی در سرویس های بهداشتی دختران و بر روی صفحه کلیدهای برق نصب شده اند.

ارسال نظر

 
1