خبر فوری

 
گریز از اجرای عدالت در پاکستان
کد خبر :1941717684

18:16 1397/08/22


برچسب ها : پاکستان, تفرقه, دین, مذهب,

ساکنان یکی از روستاهای حوالی شهر چنیوت در ایالت پنجاب، در این نگرانی و هراس به سر می‌برند که آیا آنها اکنون مسلمان هستند و یا عقد شان درست است یا خیر.


ساکنان یکی از روستاهای حوالی شهر چنیوت در ایالت پنجاب، در این نگرانی و هراس به سر می‌برند که آیا آنها اکنون مسلمان هستند و یا عقد شان درست است یا خیر.

مسئول اصلی این نگرانی ها و سردرگمی ها درمیان ساکنان دهات، امام جماعت آن مسجد است که باوجود آنکه این شخص در گذشته دو مرتبه عقد اهالی دهات را خوانده است درپی آن است تا برای بار سوم نیز این عمل خود را تکرار کند.

سوء استفاده از سادگی مردم در پاکستان به نام عقیده و مذهب بسیار آسان است، یکی از نمونه های بارز آن همین مثال پیش روی شما ،دهات منطقه چنیوت چک نمبر 136 است.

به گفته یکی از ساکنان این روستا، امام جماعت مسجد خالد بشیر در پی شرکت برخی از ساکنان منطقه در نماز جنازه یکی از زن های وابسته به مذهب تشیع گفته است ، افرادی که در نماز جنازه این زن شیعه شرکت کرده اند از دایره اسلام خارج شده و نکاح شان نیز باطل شده است. وی اظهار داشته است که اهالی باید مجددا شهادتین را بر زبان خود جاری کنند تا پس از آن برای حلال شدن همسرهایشان برای آنها عقد شرعی بخوانم.

 

 


قاسم علی تصور یکی از ساکنان روستا ،طی مصاحبه ای با BBC گفته است چندی پیش دختر برادرم فوت کرد برای ادای نماز جنازه به امام جماعت مسجد روستا مراجعه کردیم اما وی به این بهانه که دختر وابسته به مذهب تشیع بوده است از ادای این فریضه الهی امتناع ورزید که بالاجبار ما برای خواندن نماز جنازه از امام جماعت مسجد روستای کناری دعوت کردیم. اما این درحالی است که خالد امام جمعه دهات مذکوره اعلام کرد هرکس که در این نماز جنازه شرکت کرده، از دایره اسلام خارج شده و باید دوباره عقد شرعی را بخواند.

به گفته قاسم علی پس از ادعای امام جماعت، وی برای اثبات گفته خود فتوایی را نیز به مردم نشان داد که حرف وی را تصدیق می‌کرد، و مردم نیز حرف او را گوش داده و قبول کردند.

به گفته وی، زمانیکه مردم از ثبت مجدد عقد شرعی از خالد امام جماعت مسجد سوال کردند، وی گفت سابقا این ثبت انجام شده است و نیازی به ثبت مجدد آن نیست. اما اکنون به گفته اهالی ده، خالد می‌گوید، چون عده تکمیل نشده است به همین دلیل قرائت عقد دوم نیز مکروه است. وی پس از به پایان رسیدن زمان عده مجددا عقد را خواهد خواند.

گفتنی است پس از منتشر شدن خبر وارد شدن رسانه ها به دهات، خالد بشیر ناپدید شده و خبری از او نیست.

 

 


از طرفی امام جماعتی که نماز جنازه را خوانده بود، سید کاشف عمران شاه، وی ابراز داشته است که، من این نماز جنازه را خواندم و هیچ مشکلی هم ندارد.
وی خاطر نشان کرد و گفت، خالد بشیر که گفته است با خواندن نماز جنازه، نکاح شرعی باطل می‌شود، چنین چیزی نیست و بطلان عقد به این روالی که او گفته است نیست.

لازم به ذکر است که برخلاف سخنرانی هایی با مضمون ایجاد تنفر، استفاده نادرست از میکروفون و برای جلوگیری از انتشار سخنرانی های نفرت انگیز، افرادی که مرتکب جرائم مذکوره شده باشند مجرم بوده و باید علیه آنها اقدام شود .

طبق بند 153 قانون اساسی پاکستان، اگر شخصی با عمل یا تنها گفته خود باعث ایجاد تنفر، دشمنی، تخریب عبادتگاه ادیان شود، وی مجرم بوده و باید محاکمه شود.

لازم به ذکر است به دلیل موارد مذکوره در فوق، ساکنان دهات شکایتی را در کلانتری منطقه درج کردند. طبق مدارک موجود نزد BBC، پلیس علاوه بر امام جماعت مورد نظر برخی از نزدیکان وی را نیز دستگیر کرده بود.

گفتنی است درحضور پلیس دو طرف بایکدیگر درگیر نیز شده بودند که پلیس هردو طرف را به جرم برهم زدن امنیت و آشوب دستگیر کرده بود، اما این درحالی است که شکایت نامه انتشار تنفر میان دو مذهب و خواندن عقد مجدد در این میان بدون بررسی باز ماند. پس از آن پلیس به دلیل مشخص نشدن علت درگیری، پرونده را نیز بست.

لازم به ذکر است که به گفته افسر پلیس منطقه، چنین پرونده ای به وی ارائه داده نشده است. وی ابراز داشته بود که به چنین پروند هایی گروه تحقیقات جرائم رسیدگی می‌کند.

افسر پلیس منطقه در گفت‌و گوی خود با BBC گفت، آیا این جرم است، اگر 30 یا 40 نفر از اهالی دهی مجددا عقد را بخوانند؟ این حادثه در یادداشت های ما نیست، اما من حتما آن را بررسی خواهم کرد.

ارسال نظر

 
1