خبر فوری

 
 
گردن زدن یک زوج پاکستانی در عربستان سعودی
کد خبر :628339034

10:06 1398/01/23


برچسب ها : حکم اعدام, عربستان سعودی, عربستان و پاکستان, محمد بن سلمان,

بر اساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت خارجه عربستان سعودی، دادگاه این دو زوج پاکستانی را به اتهام حمل مواد مخدر به اعدام محکوم نموده بود.


 

 

به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان، بر اساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت خارجه عربستان سعودی، دادگاه این دو زوج پاکستانی را به اتهام حمل مواد مخدر به اعدام محکوم نموده بود.

طبق این بیانیه محمد مصطفی و همسرش فاطمی اعجاز در حین حمل و انتقال مواد مخدر توسط نیروهای پلیس بازداشت شدند و پس از ارائه آنان به دادگاه، هر دو نفرشان توسط دادگاه مجرم شناخته شده و محکوم به اعدام از طریق شمشیر شدند.

همچنین حکم اعدام صادر شده از سوی دادگاه، در دادگاه عالی نیز مورد بررسی قرار گرفت اما قضات دادگاه عالی این حکم را تایید نمودند و پس از صدور حکم سلطنتی، حکم اعدام این زوج در جده اجرا گردید.

انجمن پروژه عدالت پاکستان(JPP) با اعتراض به این حکم دادگاه عربستان سعودی اعلام نمود برای نخستین مرتبه طی 5 سال گذشته یک زن پاکستانی به اعدام محکوم گردیده است.

این انجمن با اشاره به پیمان دو کشور برای تبادل زندانیان افزود: دادگاه عربستان سعودی بر خلاف توافق دو کشور برای تبادل زندانی، حکم اعدام این زوج پاکستانی را اجرایی نموده است.

انجمن پروژه عدالت پاکستان(JPP) معتقد است گروه های مختلفی، شهروندان پاکستانی را به طمع استخدام در خارج از کشور، آنان را به سمت قاچاق مواد مخدر می کشانند.

این انجمن با انتقاد از دولت پاکستان اظهار داشت: دولت پاکستان در پرونده های مربوط به شهروندان پاکستانی، آنها را تنها می گذارد، در حالی که نخست وزیر پاکستان قول مساعد برای وضع قانون جهت حمایت از شهروندان پاکستانی در مواردی از این قبیل را داده بود.

مدیر اجرایی انجمن پروژه عدالت پاکستان(JPP) از دولت درخواست نمود با استفاده از تمامی روابط دیپلماتیک، عربستان سعودی را برای متوقف نمودن روند اعدام شهروندان پاکستانی متقاعد نماید.

این حکم اعدام در حالی از سوی دادگاه عربستان سعودی اجرایی گردیده است که در جریان سفر ولیعهد عربستان سعودی به پاکستان، خبرگزاری های پاکستان اعلام نمودند که محمد بن سلمان پس از درخواست عمران خان برای آزادی زندانیان پاکستانی، با عفو بیش از دو هزار زندانی پاکستانی در زندان های عربستان سعودی موافقت نموده است.

عربستان سعودی به عنوان بیشترین آمار احکام اعدام اجرا شده شناخته می شود و دادگاه های این کشور در پرونده های مختلف عملیات تروریستی، تجاوز، سرقت مسلحانه و قاچاق مواد مخدر حکم اعدام برای مجرمین صادر نموده اند.

مدافعان حقوق بشر تاکنون بارها نسبت به نحوه محاکمه در عربستان سعودی اعتراض نموده اند، اما دولت عربستان سعودی معتقد است حکم اعدام روش مناسبی برای پیشگیری از جرایم بعدی است.

در سال 2016 میلادی در مجموع حکم اعدام 144 نفر اجرا گردید اما بر اساس گزارش گروه حقوق بشر عفو بین الملل در سال 2016 میلادی تعداد 150 نفر در عربستان سعودی به مجازات اعدام محکوم شده و حکمشان اجرا گردیده است.

ارسال نظر

 
1