خبر فوری

 
کمیته دفاع و امنیت ملی سنای پاکستان گزارش 2012 در مورد روابط با آمریکا را به دولت فدرال یادآوری کرد
کد خبر :1972850097

19:01 1400/04/09


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, ایالات متحده آمریکا, پاکستان و آمریکا, سناتور مشاهد حسین, کمیته امنیت ملی پاکستان, کمیته دفاع و امنیت ملی سنا,

سناتور مشاهد حسین سید رئیس کمیته دفاع و امنیت ملی مجلس سنای پاکستان طی جلسه ای که برگزار شد به دولت فدرال گفته است تا درمورد روابط آینده با آمریکا، به دستورالعمل های ارائه شده توسط این کمیته در سال 2012 میلادی عمل کند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سناتور مشاهد حسین سید رئیس کمیته دفاع و امنیت ملی مجلس سنای پاکستان طی جلسه ای که برگزار شد به دولت فدرال گفته است تا درمورد روابط آینده با آمریکا، به دستورالعمل های ارائه شده توسط این کمیته در سال 2012 میلادی عمل کند.

در این گزارش آمده است: یک نسخه از دستورالعمل های مربوط به روابط با ایالات متحده آمریکا که در 12 آوریل 2012 میلادی برابر 24 فروردین 1391 شمسی به اتفاق آرا در پارلمان تصویب شد، توسط کمیته فوق الذکر با این نکته که این دستور العمل ها باید "رهنمودهای سیاست دولت پاکستان" تلقی شود به وزارت دفاع ارسال شد.

گفتنی است پس از حادثه پست سلاله در نوامبر 2011 میلادی، کمیته دفاع و امنیت ملی سنا به رهبری رضا ربانی از سوی دولت فدرال وقت موظف شد تا شرایط روابط با آمریکا را مورد بررسی قرار دهد. در این حادثه طی حمله نیروهای آمریکایی به پاسگاه های مرزی پاکستان در مرز مشترک با افغانستان، دست کم 28 نیروی نظامی پاکستان جان باخته بودند. این دستورالعمل های پیشنهادی به مواردی از جمله پایگاه های نظامی، حضور نیروهای خارجی در این کشور (پاکستان) و عملیات اطلاعاتی خارجی در خاک پاکستان می پردازد. کمیته دفاعی سنا تاکید کرد که تمامی این امور به دستور پارلمان ممنوع است.

در گزارش کمیته دفاعی و امنیت ملی سنای پاکستان به صورت شفاف گفته شده بود که "هیچگونه عملیات آشکار و پنهان در پاکستان مجاز نخواهد بود، هیچ پیمانکار امنیتی خصوصی و/یا پرسنل اطلاعاتی مجاز نخواهند بود و سرزمین پاکستان برای استقرار پایگاه های نظامی خارجی فراهم نمی شود. "

همچنین این کمیته رهنمودهای معاهدات با دولت های خارجی را نیز طی کرده بود که در آن گفته شد که در آینده دولت هیچگونه "توافق زبانی" در زمینه امور مرتبط با امنیت ملی را انجام نخواهد داد.

این کمیته در ادامه این دستورالعمل ها گفته بود که هرگونه توافق یا پیش نویس همکاری نظامی و حواله ابتدا برای بررسی باید به وزارت های مربوطه و کمیته امنیت ملی پارلمان ارائه شود و وزیر مربوطه در مورد آن موضوع در هر دو مجلس (ملی و سنا) اظهارات سیاسی خود را بیان خواهند کرد.

شایان ذکر است کمیته دفاعی سنا زمانی این گزارش کمیته امنیت ملی پارلمانی پاکستان را به دولت یادآوری کرده است که از طرفی دولت واشنگتن تغییر یافته و پاکستان و آمریکا درحال رایزنی در مورد آینده و پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان هستند.

ناگفته نماند دولت پاکستان درحال تاکید بر این امر است که این کشور تصمیم به توجه به جوانب تجاری و اقتصادی را دارد اما آمریکا برای عملیات های آتی خود در خاک افغانستان از اسلام آباد می خواهد تا زمینش را در اختیار آن قرار دهد. درحالیکه عمران خان نخست وزیر پاکستان در دفعات متعدد ضمن ابراز نارضایتی خود از واکنش های منفی آمریکا در قبال خدمات ارزنده پاکستان، علاوه بر رد کردن قاطع این درخواست ها، گفته است که دیگر پاکستان به بخشی از جنگ کشور دیگر تبدیل نمی شود و پاکستان متمرکز بر امور اقتصادی-تجاری است.

ارسال نظر

 
1