خبر فوری

 
کشیده شدن درگیری گروه های تروریستی از افغانستان به پاکستان
کد خبر :1652470942

16:13 1398/11/29


برچسب ها : اهل سنت و الجماعت, پاکستان و افغانستان, تروریست, تروریسم, داعش, سپاه صحابه, طالبان افغانستان, لشکر جنگوی,

عامر حسینی خبرنگار خبرگزاری پاکستان در خصوص انفجار روز گذشته در مرکز ایالت بلوچستان، گفت: برخی از منابع سازمان های امنیتی بر این باورند که این انفجار نتیجه درگیری جاری میان طالبان افغانستان و گروه جدا شده از آن "داعش" در افغانستان است.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| عامر حسینی خبرنگار خبرگزاری پاکستان در خصوص انفجار روز گذشته در مرکز ایالت بلوچستان، گفت: یک انتحاری، زمانی که اعضای اهل سنت و الجماعت پاکستان (گروه تروریستی سپاه صحابه) در خیابان عدالت شهر کویته به منظور انجام تظاهرات جمع شده بودند، خود را منفجر کرد. طی این انفجار به همراه دو نیروی پلیس، تعداد زیادی جان باخته و دست کم 25 نفر زخمی شدند. برخی از منابع سازمان های امنیتی بر این باورند که این انفجار نتیجه درگیری جاری میان طالبان افغانستان و گروه جدا شده از آن "داعش" در افغانستان است. حال این جنگ به داخل پاکستان کشیده شده است، اما ممکن است یکی از گروه های تروریستی مخالف سپاه صحابه نیز در این انفجار دست داشته باشد. اهل سنت و الجماعت یا همان گروه تروریستی سپاه صحابه یک سازمان راستگرای فرقه گرای پر خشونت از فرقه دیوبند سنی حنفی است که هرچند بر روی اسناد کاغذی دولت یک سازمان ممنوعه شناخته شده است، اما عملا به فعالیت های خود ادامه می دهد. این سازمان معتقد به کفر مذهب شیعه بوده و بسیاری از اعضای آن، علاوه بر آنکه عضو گروه تروریستی لشکر جنگوی هستند، در حملات علیه ملت تشیع و همچنین علیه نیروهای امنیتی پاکستان نقش دارند. هرچند که بسیاری بر این باورند که لشکر جنگوی گروه مسلح سپاه صحابه است، اما اهل سنت و الجماعت با رد کردن چنین بیاناتی ، آن را یک گروه منحرف و خارج شده از خود معرفی می کند.

ارتباطات و همکاری های مشترک میان گروه لشکر جنگوی و دیگر گروه های تروریستی بین المللی نیز پدید آمده اند که به عنوان مثال می توان به عاصم رهبر شبه قاره القاعده که عضو سپاه صحابه و لشکر جنگوی و فارغ التحصیل جامعه بنوریه کراچی است، اشاره کرد. همچنین ملک اسحاق و همراهان وی نیز از بنیانگذاران لشکر جنگوی و رهبران سپاه صحابه بودند .

به گفته نهاد های امنیتی ، مشابهاتی میان داعش و لشکر جنگوی در بسیاری از مناطق ایالت بلوچستان مشاهده شده اند و حمایت بی رویه رهبر فعلی سپاه صحابه بلوچستان از توافق صلح طالبان افغانستان با آمریکا و فاصله آشکار از داعش افغانستان و لشکر جنگوی می تواند عامل این حمله باشد. برخی از تحلیل گران امور دفاعی و امنیتی معتقدند که رهبری فعلی مرکزی و ایالتی سپاه صحابه عامل ایجاد فاصله خود با لشکر جنگوی و داعش افغانستان از طریق عدم همکاری با داعش علیه طالبان افغانستان بوده است؛ از طرفی حمایت جاری بی رویه اهل سنت و الجماعت از مذاکرات صلح طالبان افغانستان با آمریکا، موجب نارضایتی لشکر جنگوی و داعش شده است. دو گروه درپی فعالیت های سپاه صحابه پیشنهاد هدف قرار دادن رهبران اهل سنت و الجماعت را نیز داده اند. گویا جنگ میان طالبان افغانستان و داعش وارد پاکستان شده است. گفتنی است تا کنون هیچ گروه تروریستی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

ارسال نظر

 
1