خبر فوری

 
 
کاهش آمار حملات تروریستی در پاکستان طی سال 2017
کد خبر :1365227478

12:33 1397/06/31


برچسب ها : پاکستان, تروریسم,

با وجود حملات مختلف تروریستی در سطح پاکستان،از میزان وقوع حوادث تروریستی در طی سال 2017 نسبت به گذشته کاسته شده است.


 

واشنگتن:به گزارش راز نیوز به نقل از بخش اردو زبان پایگاه صدای آمریکا،با وجود حملات مختلف تروریستی در سطح پاکستان،از میزان وقوع حوادث تروریستی در طی سال 2017 نسبت به گذشته کاسته شده است.

کمیته مبارزه با تروریسم آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته با انتشار گزارش سالانه از وضعیت امنیت کشورهای مختلف،میزان وقوع حواث تروریستی و انتحاری در سال 2017 در کشورهای مختلف خبر داده است.

در خصوص آمار وقایع تروریستی در  پاکستان اینگونه نوشته شده است که اقدامات پاکستان در خصوص مبارزه با تروریسم،وضع قوانین سخت در این باره،انجام عملیات های متعدد ضد تروریستی در ایالت خیبر پختونخواه و دیگر مناطق مرزی افغانستان توسط ارتش بسیار قابل تقدیر است.

در این گزارش به طرح اقدام ملی پاکستان که هدف آن مبارزه با تروریسم است اشاره شده و اقدامات صورت گرفته تحت این برنامه از قبیل متوقف نمودن پولشویی،قاچاق ارز و نقل و انتقال پول بسیار موثر قلمداد شده است.

همچنین در این گزارش به برپایی دادگاه های خصوصی نظامی نیز اشاره شده است که بر اساس آن میتوان تمامی شهروندانی را که متهم به عملیات تروریستی هستند را تحت محاکمه قرار داد.

منتقدین به برپایی دادگاه های خصوصی نظامی معتقدند که احکام صادره در این دادگاه ها بسیار غیر شفاف و ناعادلانه است و از این طریق میتوان برای سرکوبی فعالان اجتماعی و سیاسی،اقدام نمود.

در ادامه گزارش آمده است در سال 2017 در پاکستان حداقل 15 تن از تروریست ها پس از صدور حکم اعدام به دار مجازات آویخته شدند.

در بین سالهای 2011 تا 2017 میلادی،جنبش طالبان پاکستان علاوه بر حمله به شهروندان و دولت پاکستان،مراکز آمریکایی را نیز مورد هدف قرار داده است.

همچنین در این گزارش به شبکه تروریستی حقانی نیز اشاره شده است،در این گزارش آمده است که این گروه تروریستی اوایل دهه 79 میلادی تشکیل گردید و جلال الدین حقانی بنیان گذار این گروه تروریستی روابط تنگاتنگی با بن لادن سرکرده گروه القاعده داشته است.این گروه تروریستی در مرز پاکستان با افغانستان دارای پایگاه نظامی است که در آن بیش از 10 هزار نفر به عنوان جنگجو حضور دارند که اکثر آنان جنگجوی افغان می باشند.

این گروه تروریستی حقانی با همکاری القاعده و لشکر طیبه اقدام به حملات تروریستی در خاک پاکستان و افغانستان میکند که بسیاری از حملات خونین کابل را شامل می شود.این گروه شاخه های متعددی در مناطق قبایل مرزی پاکستان دارد.

در خصوص تحریک طالبان پاکستان معروف به TTP نیز اینگونه ذکر شده است که این گروه تروریستی در سال 2007 برای مقابله با عملیات ارتش پاکستان تشکیل گردید و در عملیات های مختلف تروریستی در افغانستان و پاکستان نقش داشته است.سرنخ های تشکیل این گروه تروریستی به القاعده میرسد.

این گروه تروریستی در سال 2010 در لیست سیاه گروههای تروریستی تکفیری قرار گرفت.ملا فضل الله سرکرده این گروه تروریستی که پس از بیت الله محسود روی کار آمد در سال 2018 به هلاکت رسید.

این گروه تروریستی در سال 2014 م پای میز مذاکره با دولت پاکستان نشست،اما این مذاکرات در ژوئن همان سال به بن بست رسید.در اکتبر سال 2014 نیز سخنگوی این گروه تروریستی و 5 تن دیگر از فرماندهان منطقه ای طالبان پاکستان،جدایی خود را از این گروه اعلام نموده و به داعش ملحق شدند.

در این گزارش هدف طالبان پاکستان از درگیری و مقابله با ارتش پاکستان،خاتمه بخشیدن به حاکمیت دولت پاکستان در مناطق فاتا و خیبرپختونخواه و برپایی شریعت طالبان در این مناطق دانسته شده است.

طالبان پاکستان با استفاده از مناطق مرزی پاکستان و افغانستان،اقدام به تربیت جنگجویان محلی و استفاده از آنان برای حملات انتحاری و تروریستی می نماید.طالبان پاکستان مستقیما با القاعده در ارتباط است و تمامی دستورات و نظریات خود را از رهبران القاعده دریافت میکند.

بر اساس این گزارش،افرادی نیز وجود دارند که سعی میکنند به دور از انظار بین المللی به اقدامات تروریستی دست مشغول باشند،این افراد تصور میکنند با دوری اختیار نمودن از گروههای تروریستی طالبان و القاعده میتوان به آسانی برای دست یافتن به اهداف تروریستی فعالیت کرد.

در ادامه این گزارش آمده است که به طور کلی نه تنها از میزان خطرات گروهها و عملیات های تروریستی علیه منافع آمریکا کاسته نشده است بلکه بر آن افزوده شده است.

همچنین در این گزارش به عملیات های فرقه گرانه لشگر جنگوی علیه شیعیان و مسیحی نیز اشاره شده است.

جیش محمد،تحریک الفرقان،خدام الاسلام،خدام اسلامی و ... از جمله گروههای تروریستی فعال در پاکستان به شمار میروند که در این گزارش ذکر گردیده اند.

گروه تروریستی جیش محمد در دسامبر سال 2001 میلادی توسط مسعود اظهر سرکرده گروه حرکت المجاهدین تشکیل گردیده است و در عملیات تروریستی بمبئی نقش موثر داشته است.

داعش خراسان یکی از دیگر از گروههای تروریستی فعال در پاکستان است که در 14 جنوری سال 2016 در لیست سیاه قرار گرفت.این گروه تروریستی در جنایت های متعدد تروریستی همچون انفجار انتحاری،گروگان گیری،انفجار بمب و حملات تروریستی علیه مواضع نیروهای امنیتی محلی و بین المللی در افغانستان  نقش داشته است.

نام گروه تروریستی مجاهدین هند نیز در این گزارش به چشم میخورد،این گروه در عملیات های تروریستی در کشورهای هند،نپال و پاکستان دست داشته است.

ارسال نظر

 
1