خبر فوری

 
 

 

واشنگتن: به گزارش راز نیوز | یک مقام ارشد دولت آمریکا در گزارشی خطاب به قانونگذاران بیان کرده است که ایالات متحده آمریکا از ادامه حضور سازمان های تروریستی مانند لشکر طیبه و جیش محمد در پاکستان نگران و با اسلام آباد برای از بین بردن و محاکمه اعضای این گونه سازمان ها همکاری می کند.

بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره در زمینه تروریسم، پاکستان خانه حداقل 12 گروه تروریستی می باشد که به عنوان سازمان های تروریستی خارجی تعیین شده اند، که پنج مورد از آنها مانند لشکر طیبه (LeT) و جیش محمد (Jam) در هند مستقر و فعال هستند.

در ادامه این گزارش آمده است، لشکر طیبه که در اواخر دهه 1980 در پاکستان تشکیل شد، در سال 2001 به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی گردید و این گروه تروریستی مسئول حملات بمبئی 2008 و همچنین چندین حمله پرمخاطب دیگر است.

جیش محمد توسط مسعود ازهر در سال 2000 تأسیس و در سال 2001 به عنوان سازمان تروریستی خارجی معرفی گردید و به همراه گروه ترویستی لشکر طیبه، از جمله مسئول حمله سال 2001 به پارلمان هند بود.

دونالد لو، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی روز چهارشنبه به اعضای کمیته فرعی روابط خارجی سنا در شرق آسیای جنوبی، آسیای مرکزی و مبارزه با تروریسم گفت: ایالات متحده آمریکا از ادامه فعالیت و حضور این سازمان های تروریستی در پاکستان نگران است.

وی در پاسخ به سوالی گفت: اقداماتی که ما در کنار پاکستان جهت ریشه کنی تروریسم انجام دادیم منجر به شروع اقدامات از ناحیه دیگر شرکا نیز شده است، همچنین، گروه ویژه اقدام مالی به طور مفید با پاکستان در خصوص جلوگیری از تروریسم فعالیت کرده است. در همین حال، ما شاهد پیشرفت حقیقی در محاکمه رهبران سازمان های تروریستی و حذف برخی از آنها بوده ایم اما این گروه ها تاکنون فعال هستند.

وی افزود: ما همچنان با پاکستان همکاری می کنیم تا تمامی اعضای این سازمان های تروریستی را از بین برده و علیه آنها اقدام قانونی انجام دهیم. در همین حال، گزارش‌هایی مبنی بر تهاجم شبه‌ نظامیان به جامو و کشمیر از هند گزارش شده است، اما این میزان نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است به خصوص دو سال پس از حمله به پولواما در سال 2019 که در آن 40 سرباز هندی کشته شدند.

وی ادامه داد: پاکستان تحت فشار جامعه جهانی گام های مثبتی جهت مبارزه با تروریسم فرامرزی برداشته و ما همچنان پاکستان را تشویق می کنیم که رهبران تروریست ها را محاکمه و تمامی گروه های تروریستی را ریشه کن کند.

بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره، گروه های تروریستی در داخل پاکستان شامل القاعده (AQIS)، داعش خراسان (ISKP یا IS-K) هستند. همچنین طالبان افغانستان، شبکه حقانی، تحریک طالبان پاکستان (TTP)، ارتش آزادیبخش بلوچستان (BLA)، جندالله (معروف به جیش العدل)، سپاه صحابه پاکستان (SSP) و لشکر جهنگوی ( LEJ) نیز سازمان های تروریستی فعال در این کشور می باشند.

لازم به ذکر است که گزارش های سرویس تحقیقات کنگره، گزارش های رسمی کنگره ایالات متحده آمریکا نیستند و صرفا کارشناسان به صورت مستقل هر از گاهی چنین گزارش هایی را ارائه می کنند تا کمکی به قانونگذاران ایالات متحده برای اخذ تصمیمات آگاهانه باشد.

ارسال نظر

 
1